Basisschool Commissaris Gaarlandt

Rembrandtstraat 2 7948 AW Nijeveen

Elke laatste woensdag van het schooljaar vieren we met alle kinderen een Meester- en juffendag.

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Wij zijn een grote dorpsschool en proberen zoveel mogelijk kinderen binnen de poort te houden , zodat ze niet naar het speciaal onderwijs in Meppel, Steenwijk of Zwolle hoeven. Dat noemen we Inclusief Onderwijs. Daarnaast komen er meer NT2-leerlingen op school die extra taal en zorg nodig hebben. De school krijgt een steeds grotere spreiding en zwaardere weging en dat heeft dan weer invloed op de Eindresultaten van de Doorstroomtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden 2x per jaar gemeten met het systeem Kind In Beeld. Beide KC'ers bespreken de resultaten 4x per jaar met de leerkrachten. Leerkrachten maken elk half jaar nieuwe groepsplannen n.a.v. deze data (trendanalyses). Op de maandelijkse leerlingbesprekingen staan de resultaten van de leerlingen centraal en worden met het hele team besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies van de leerkracht en KC'er.

In groep 8 krijgen de kinderen V.O.-advies van de leerkracht en de KC'er. Na het maken van  de Doorstroomtoets kan deze i.o.m. de ouders aangepast worden. Bij deze gesprekken zijn het kind en de ouders aanwezig.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De visie is die van de Kanjerscholen: Je moet iedereen kunnen VERTROUWEN en iedereen willen HELPEN en door iedereen GEHOLPEN willen worden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Je kunt iedereen VERTROUWEN op onze school
  • Je wilt iedereen HELPEN op onze school
  • SAMENWERKEN is de belangrijkste kernwaarde op onze

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school scoort al vele jaren (zeker 24 jaar)  een voldoende en op sommige onderdelen goed bij de inspectie. De laatste jaren werken we met interne audits en ook daarop scoren we voldoende tot goed. Daar zijn we als team heel blij mee omdat dit iets zegt over ons vakmanschap, inzet, tijd en energie.

Terug naar boven