Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De resultaten op de eindtoets zijn boven het landelijk gemiddelde en liggen ook aan de bovengrens van wat er verwacht mag worden gezien de populatie kinderen bij ons op school. We zijn trots op onze resultaten die keer op keer laten zien dat er goed onderwijs gegeven wordt.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In januari en juni worden de landelijke Citotoetsen afgenomen. Aan de hand van de resultaten maken we een analyse en kunnen we zien wat er al goed gaat en waar we ons onderwijs kunnen verbeteren.
We gaan zorgvuldig om met het plaatsingsadvies voor onze kinderen.
Een kind wordt zijn hele schoolloopbaan door ons gevolgd. Het advies is gebaseerd op een totaalbeeld van het kind, daarbij vindt nauw overleg tussen ouders, kind en de leerkracht plaats.
Een onderdeel van dit totaalbeeld is het Cito leerlingvolgsysteem, maar zeker zo belangrijk zijn gedragskenmerken van het kind, zijn/haar werkhouding en hoe er omgegaan wordt met (huis)werk.
Onze kinderen stromen vrijwel altijd naar het juiste niveau uit, dit blijkt uit de terugkoppeling die wij krijgen van de betreffende middelbare scholen (tot drie jaar na afzwaaien).
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We willen kinderen voorbereiden op de wereld van morgen, zij bepalen mede hoe die eruit zal zien. De school functioneert hierbij als een mini samenleving waarin ze kunnen leren en oefenen.
Voor het ontwikkelen van de sociale competenties gebruiken we de methode Vreedzame school.
In de lessen leren de kinderen samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Ze leren verantwoordelijkhed te nemen voor elkaar en de gemeenschap. Vanuit een veilige en vertrouwde omgeving staan ze open voor verschillen tussen mensen.
Binnen onze school maken we gebruik van mediatie voor én door leerlingen en hebben we een leerlingenraad.
In de groep houden we groepsvergaderingen en stellen we samen regels en afspaken op.
We werken hard aan de kwaliteit van ons onderwijs. Naast dat we het belangrijk vinden dat ieder kind met plezier naar school gaat, vinden we het ook belangrijk dat de resultaten goed zijn. De kwaliteit van het onderwijs wordt door ons zelf maar ook door de inspectie regelmatig gemeten. De inspectie geeft aan dat de kwaliteit van ons onderwijs goed is.
Meer over de kwaliteit van ons onderwijs leest u in het inspectierapport!