Klachtenregeling
Hieronder vindt u de algemene toelichting op de klachtenregeling van SPO WIJ de Venen. De volledige regeling kunt u vinden op de website van SPO WIJ de Venen
Inleiding
Met deze regeling wordt beoogd een zorgvuldige behandeling van klachten te garanderen. Dat is goed voor alle betrokkenen, ook voor de school. Het klachtrecht heeft een signaalfunctie: het college van bestuur en de school ontvangen signalen die hen kunnen ondersteunen bij het verbeteren van het onderwijs en de opvang en de goede gang van zaken.
Een klacht indienen?
Het is de bedoeling dat klachten over de gang van zaken op een school tussen leerlingen, ouders/verzorgers, personeel en alle overige betrokken personen in eerste instantie tussen alle betrokkenen, op schoolniveau worden opgelost. De meeste klachten worden overigens op die manier naar tevredenheid afgehandeld. Als u er op de school met de medewerker en met de directeur niet uitkomt en de klacht naar uw mening niet naar behoren is opgelost, dan kunt u deze voorleggen aan het college van bestuur. In elke fase kan de interne contactpersoon van de school of de externe (onafhankelijke) vertrouwenspersoon geraadpleegd worden. Mocht dit ook niet naar wens zijn of is de klacht tegen het college van bestuur gericht, dan kunt u de klacht bij de Landelijke Klachtencommissie voorleggen.
Klachten kunnen betrekking hebben op de begeleiding van leerlingen, het toepassen van strafmaatregelen, het beoordelen van leerlingen, de inrichting van de organisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten. De klachtenregeling is niet van toepassing op klachten waarvoor een aparte regeling en proceduremogelijkheid bij een commissie bestaan. Deze klachten dienen langs die lijn te worden afgehandeld. Zo kan een klacht m.b.t. schorsen en verwijderen niet via de Klachtenregeling worden ingediend.
Op de website van SPO WIJ de Venen vindt u de volledige klachtenregeling en een weergave van de te nemen stappen. Tevens kunt u kijken naar de bijlage Koninklijke Route waarin de verschillende soorten klachten worden beschreven.
Een luisterend oor en ondersteuning
U kunt tijdens de procedure, wanneer u ondersteuning nodig hebt een beroep doen op anderen: op schoolniveau is dat de interne contactpersoon. Hij/zij kent de school goed en is goed op de hoogte van de klachtenprocedure. Hij/zij kan adviseren over de te nemen stappen. Ook kunt u een onafhankelijk advies inwinnen en ondersteund worden door een externe vertrouwenspersoon. Hij/zij kan u adviseren over de te nemen stappen en staat u bij in het voorbereiden of voeren van gesprekken.
Namen en adressen
College van bestuur
College van Bestuur SPO WIJ de Venen
Henry Dunantweg 30
2024 NR Alphen aan den Rijn
[email protected]
Interne contactpersoon
Op onze locatie is dat René Veenstra te bereiken via mailadres [email protected]
Externe Vertrouwenspersoon
GGD Hollands Midden, secretariaat Jeugdgezondheidzorg.
T: 088 - 308 33 42
E: [email protected]
W: www.ggdhm.nl
Landelijke Klachtencommissie
Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs
Postbus 394
3440 AJ Woerden
T: 070-3861697
E: [email protected]
W: www.gcbo.nl
Centraal meldpunt Vertrouwensinspecteurs
Alleen voor klachten op het gebied van (seksueel) geweld, intimidatie, discriminatie, onverdraagzaamheid, radicalisering en dergelijke kunt u ook contact opnemen met het landelijk meldpunt vertrouwensinspecteurs via 0900-1113111. Website: www.onderwijsinspectie.nl
Het gebruik van persoonsgegevens en beeldmateriaal
Op onze school wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van de leerlingen. In verband met het geven van onderwijs, het begeleiden van onze leerlingen, en de vastlegging daarvan in de administratie van de school, worden er gegevens over en van de kinderen vastgelegd. Deze gegevens worden persoonsgegevens genoemd.
Het vastleggen en gebruik van persoonsgegevens is beperkt tot informatie die strikt noodzakelijk is voor het onderwijs. De gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt.
De school maakt ook gebruik van digitaal leermateriaal. De leveranciers van die leermaterialen ontvangen een beperkt aantal leerlinggegevens. De school heeft met haar leveranciers strikte afspraken gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens, zodat misbruik wordt voorkomen.
Leerlinginformatie wordt alleen gedeeld met andere organisaties als ouders daar toestemming voor geven. Als er leerlinggegevens worden uitgewisseld met andere organisaties, vragen we daar vooraf de toestemming van de ouders, tenzij we volgens de wet verplicht zijn om die informatie te verstrekken. Dat kan het geval zijn als de leerplichtambtenaar om informatie vraagt of als het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap informatie nodig heeft.
Voor het gebruik van foto’s en video-opnames van leerlingen op bijvoorbeeld de website van de school of in de nieuwsbrief, vragen wij altijd vooraf uw toestemming. Ouders mogen altijd besluiten om die toestemming niet te geven of om eerder gegeven instemming in te trekken. Als u toestemming heeft gegeven, blijven wij natuurlijk zorgvuldig met de foto’s omgaan en wegen wij per keer af of het verstandig is een foto te plaatsen. Voor vragen over het gebruik van foto’s en video’s kunt u terecht bij de leerkracht van uw kind, of bij de schooldirecteur. De leerlingen mogen géén foto's of filmpjes maken op school tenzij het onder toezicht van de leerkracht is.