Basisschool De Zilveren Maan

Ladderhaak 1 2421 NK Nieuwkoop

  • Schoolfoto van Basisschool De Zilveren Maan
  • Schoolfoto van Basisschool De Zilveren Maan
  • Schoolfoto van Basisschool De Zilveren Maan
  • Schoolfoto van Basisschool De Zilveren Maan
  • Schoolfoto van Basisschool De Zilveren Maan

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om onze leerlingen acht jaar lang zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. In de kleuterbouw zijn dit vooral observatie- en registratielijsten die horen bij het programma Digikeuzebord. Een online registratiesysteem waar per individuele leerling leerdoelen kunnen worden bijgehouden en geregistreerd.

In de groepen drie tot en met acht gebruiken we Cito-toetsen voor de vakgebieden begrijpend lezen, technisch lezen, spelling, taal en rekenen. Voor het volgen van de ontwikkeling benutten we ook de toetsen die horen bij de diverse methoden. De genoemde Cito-toetsen worden afgenomen bij een grote groep leerlingen, verspreid over het hele land. Daardoor is het mogelijk om de prestaties van uw kind te vergelijken met die van leeftijdsgenoten. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie over de leerlingen, maar ook over de kwaliteit van ons onderwijs. Het LOVS biedt ons een overzicht van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben of meer leerstof aankunnen. Ook kunnen de resultaten aanleiding geven tot het aanpassen van onderdelen van het lesprogramma.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om na groep 8 de overstap te maken naar het voortgezet onderwijs heeft een leerling een schooladvies nodig. In dit schooladvies staat welk type voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. 

Een commissie van leerkrachten groep (6), 7 en 8, intern begeleider en directeur komt gezamenlijk tot het (voorlopige) schooladvies. Om tot dit advies te komen maken zij gebruik van de volgende gegevens:

Resultaten leerlingvolgsysteemtoetsen vanaf groep 6;
Resultaten methode gebonden toetsen;
Sociaal emotionele vaardigheden;
Werkhouding, motivatie en gedrag;
Eventueel extra ondersteuning binnen passend onderwijs.

Een leerling kan een schooladvies krijgen voor één schooltype (enkelvoudig) of voor twee schooltypes (meervoudig/dubbel). De mogelijke schooladviezen zijn:
pro;
vmbo-bb;
vmbo bb/vmbo kb;
vmbo kb;
vmbo k/vmbo gt-tl;
vmbo gt-tl/
vmbo gt-tl/havo
havo
havo/vwo
vwo

In groep (6 en) 7 krijgt de leerling een voorlopig schooladvies. In januari van het jaar dat de leerling in groep 8 zit, krijgt de leerling zijn of haar schooladvies. Dit (voorlopig) schooladvies wordt besproken en toegelicht in een gesprek, waar ook de leerling bij aanwezig is. 
In februari van het jaar dat de leerling in groep 8 zit maakt de leerling een doorstroomtoets. De uitslag van de doorstroomtoets volgt halverwege maart.Indien de doorstroomtoets een hoger uitstroomprofiel weergeeft dan het gegeven schooladvies dient dit advies te worden bijgesteld of dient te worden toegelicht waarom er niet tot bijstelling wordt overgegaan. Ouders en leerling worden in dit proces altijd betrokken.Indien de doorstroomtoets een lager uitstroomprofiel weergeeft dan het gegeven schooladvies blijft het schooladvies leidend, er vindt geen bijstelling plaats.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?


Onze school hecht veel waarde aan de sociale ontwikkeling van de kinderen. Voor het optimaal functioneren van kinderen zijn vaardigheden als zelfvertrouwen, het kunnen nemen van doordachte beslissingen, luisteren naar elkaar, je gevoelens kunnen uiten en leren van fouten onmisbaar. Wij hebben het vakgebied sociale en emotionele ontwikkeling in ons lesrooster opgenomen en gebruiken daarvoor in alle groepen het programma KWINK, dat ook ondersteuning biedt bij het aanleren van gezondheidsvaardigheden. Omdat opvoeden dient te gebeuren in een wisselwerking tussen ouders en school, worden ook de ouders zoveel mogelijk betrokken bij de lessen en zijn er verschillende huiswerkopdrachten die de kinderen samen met hun ouders kunnen doen. Naast het werken met het programma KWINK doet onze school sinds 2014 ook mee aan het programma De Gezonde School. Deelname aan dit programma betekent dat we structureel aandacht besteden aan de thema’s voeding, sport en bewegen, roken, alcohol, hygiëne, relaties en seksualiteit, fysieke veiligheid en milieu. In samenwerking met de GGD Hollands Midden bekijken we regelmatig welke van de bovengenoemde activiteiten onderhoud vergen. Ook worden de leerlingen en ouders regelmatig gevraagd om deel te nemen aan een onderzoek naar de leefstijl van de kinderen. Uiteindelijk wil onze school toewerken naar het predicaat Gezonde School.    •

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • omgaan met elkaar
  • zorgen voor je omgeving
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven