Jenaplan basisschool De Terp

Dorpsstraat 6 2912 CB Nieuwerkerk aan den IJssel

  • Het kleuterplein heeft afgelopen jaar een iglo van takken gekregen.
  • De kinderen van de bovenbouw hebben een fantastische sportdag georganiseerd voor de kinderen van de midden- en onderbouw.
  • Potje voetbal in de panna-kooi.
  • Wij leven samen, werken samen en leren samen.
  • Samen spelen en bouwen op het kleuterplein.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Net als alle andere scholen van Scholengroep Holland hebben wij dit jaar weer de IEP-eindtoets afgenomen. Als school zijn we van mening dat iedere leerling op zijn eigen niveau tot een optimale prestatie op de eindtoets is gekomen. We zijn dan ook trots op het resultaat van elke leerling afzonderlijk. De leerlingen hebben (ondanks het vreemde 'Çorona' schooljaar) conform de verwachtingen gescoord.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Intern begeleider
Een belangrijke taak binnen jenaplanschool De Terp is weggelegd voor de intern begeleider: Francis Stoppelenburg. Zij is onder andere zij verantwoordelijk is voor het handhaven en uitbreiden van ons leerlingvolgsysteem en de orthotheek. De intern begeleider volgt de opbrengsten en analyseert deze, samen met de stamgroepleiders en de schoolleider. Zij houdt regelmatig groeps- en leerlingbesprekingen met de stamgroepleiders om snel in te kunnen spelen op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeftes van kinderen met een ontwikkelingsachterstand of -voorsprong.  

Coördinerende taak
De intern begeleider coördineert ook de zorg aan de zorgleerlingen en begeleidt de stamtroepleider hierbij. Eventueel kan zij deelnemen aan een gesprek met ouders en stamgroepleider over een zorgleerling of organiseert zij een gesprek binnen het SOT (School Ondersteunings Team). Indien nodig is de intern begeleider ook de coördinator in het proces om een arrangement bij het samenwerkingsverband aan te vragen voor een  leerling van wie de onderwijs- en ondersteuningsbehoeftes de basisondersteuning overstijgen.  

Contacten buiten de school
De intern begeleider onderhoudt ook de contacten met diverse hulpinstanties buiten de school. Zij neemt deel aan het netwerk leerlingenzorg van de gemeente Zuidplas, aan het IB-netwerk van de Stichting Scholengroep Holland, woont de bijeenkomsten van het samenwerkingsverband Aan den IJssel bij, onderhoudt de contacten met diverse onderwijsbegeleiders, hulpverleners en het speciaal (basis)onderwijs.   

Samenwerkingsverband Aan den IJssel
Het samenwerkingsverband Aan den IJssel is een netwerk van basisscholen en speciaal (basis)onderwijs van gemeente Zuidplas, Capelle a/d IJssel, Krimpen a/d IJssel en Krimpen a/d Lek. Gezamenlijk houden zij zich bezig met het passend onderwijs binnen de regio.  Via het samenwerkingsverband bestaan er ook mogelijkheden tot collegiale consultatie en ambulante begeleiding.      

Volgen van de ontwikkeling van ieder kind
Niet iedereen leert op dezelfde manier. Daarom moet er voor ieder kind apart aandacht zijn en moet ieder kind apart gevolgd worden in zijn of haar ontwikkeling. Het is ons doel om het onderwijsproces van het kind ononderbroken te laten verlopen. Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen is de taak van de stamgroepleiders. Zij maken daarbij gebruik van toetsen en observaties. De stamgroepleider werkt met groepsplannen. In zo’n groepsplan staat wat de doelen voor het komende half jaar zijn, welke onderwijsbehoeftes ieder kind heeft en hoe de organisatie van de lessen vormgegeven kan worden.  

Kinderen met een specifieke behoefte
Soms wordt een kind met gedrags- of leerproblemen of met een lichamelijke handicap aangemeld op De Terp. Wij bekijken of de school aan de speci?eke onderwijs- en ondersteuningsbehoeftes van het kind kan voldoen, dit onderzoek zal zes tot tien weken duren. De uitslag kan zijn dat het kind opgevangen kan worden binnen de basisondersteuning van de school. Het kan ook zijn dat er speci?eke hulp voor het kind nodig is, welke de basisondersteuning overstijgen. In dat geval wordt een arrangement aangevraagd bij het samenwerkingsverband, om bijvoorbeeld bijzondere materialen aan te schaffen of remedial teaching in te huren.  De kinderen met een arrangement volgen een eigen leerlijn. Zij krijgen een eigen ontwikkelingsperspectief. De einddoelen voor het kind formuleren we altijd ambitieus.  

Wat als het niet lukt op school?
Een enkele keer moeten we samen concluderen dat De Terp uw kind niet voldoende kan begeleiden. In dat geval gaat de school samen met de ouders en het kind op zoek naar een school die deze mogelijkheden wel kan bieden.  Om dit onderzoek zo goed mogelijk te laten plaatsvinden, is uiteraard samenwerking met ouders noodzakelijk en hebben we bijvoorbeeld eventuele onderzoeksgegevens van het kind nodig.  Belangrijk is dat school en ouders gezamenlijk optrekken ten behoeve van het welzijn van het kind. Het belang van het individuele kind staat altijd voorop.  

Bouwverlenging
Soms adviseert de school om een kind de bouw te laten verlengen. Het kind heeft bijvoorbeeld wat meer tijd nodig om de stof zich goed eigen te maken of om sociaal-emotioneel sterker in zijn of haar schoenen te komen te staan.  ‘Blijven zitten’ zoals op een reguliere school, waarbij je alles over moet doen, kennen wij op De Terp niet. De kinderen gaan, indien mogelijk, met een bepaald vak verder waar ze gebleven waren. Voor sommige vakken is de herhaling juist weer goed. We bekijken dit per situatie en stellen bij waar nodig. Omdat het kind in de stamgroep blijft, en maar 1/3 van de leerlingen van de groep naar de volgende bouw gaat, heeft hij/zij bij bouwverlening altijd nog vriendjes en vriendinnetjes in de groep en kent hij/zij de stamgroepleider ook al goed. Hierdoor is een bouwverlenging minder ingrijpend dan blijven zitten.  De verantwoording voor een ononderbroken leerproces is die van de school, zoals dat in de wet staat omschreven. De Terp wil graag dergelijke beslissingen in overleg met ouders nemen, maar is als school de onderwijsprofessional en degene die uiteindelijk de beslissing neemt, in het belang van het kind.  

Wat als je meer aan kunt?
Ieder kind is anders. Niet alleen in hoe zij er uit zien, maar ook in hoe ze leren, hoe snel ze leren en waar hun interesses liggen. Als school onderkennen we die verschillen en willen we daar graag op inspelen. Mocht een kind erg snel leren en werken, houdt hij/zij dus tijd over. We willen die tijd graag zinnig vullen met verbreding en verdieping. Hier hebben we allerlei materialen voor en binnen de projecten is er ook altijd ruimte voor verrijking. ? Daarnaast is er in de bovenbouw de mogelijkheid om Spaanse lessen te volgen. Voor begaafde kinderen die meer uitdaging nodig hebben, is er 1 dag per week een plusklas. Indien kinderen aan een aantal voorwaarden voldoen, krijgen zij een uitnodiging om mee te doen in de plusklas. De plusklas werkt volgens een methode die ontwikkeld is door de Stichting Plato van het Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid. Tevens wordt er gebruik gemaakt van online-lessen ontwikkeld door bureau Ponte. Kinderen die naar deze lessen gaan, zijn bezig met ‘leren leren’, wiskunde, ?losoferen en met eigen projecten. Een groep overslaan komt alleen voor indien de school vindt dat het bij dit individuele kind noodzakelijk is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tot standkoming schooladvies overgang PO-VO

Een kind is meer dan taal en rekenen alleen! Hiermee bedoelen we dat, naast de leerresultaten op de zaakvakken, ook de ‘zachte’ kindkenmerken zoals motivatie, doorzettingsvermogen, probleemoplossend vermogen, planvaardigheden, presenteren, opzoekvaardigheden, thuissituatie, e.d. van minstens even groot belang zijn om het voor het kind best passende niveau in te schatten. Op de Terp zit het kind (in principe) 3 jaar lang bij dezelfde groepsleider. Hierdoor is er een stevige relatie gelegd en kent de groepsleider het kind goed, door observaties, dagelijkse lessen en gesprekken met kind en ouders. Bovengenoemde zachte kindkenmerken tellen derhalve ook mee in de advisering.

Omdat een schooladvies, naast de ‘harde data’ vanuit de toetsgegevens, ook een subjectief beeld is van de groepsleider, worden de adviezen altijd besproken in de adviescommissie. Zo worden groepsleiders uitgedaagd te omschrijven hoe zij het kind zien en welk schooladvies hier volgens hen bijpast. In professionele dialoog wordt vervolgens het (voorlopig) schooladvies besproken.  In de adviescommissie zitten:  alle groepsleiders bovenbouw, de schoolleider en de intern begeleider.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Met bovenstaande drie uitspraken proberen wij aan te geven wat voor ons winst is op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Bovenbouwleerling (uitspraak 1) vertelt over de kerstboom-knutsels: "iedereen doet het anders. Daarom heet het onze school ook De Terp. Hier mag je zijn wie je bent."

Bovenbouwleerling (uitspraak 2) tijdens een vragenrondje over pesten: "Er wordt niet gepest bij ons op school, want we praten overal over."

Onze missie (uitspraak 3) staat op iedere pagina in de schoolgids en geeft met kracht weer waar wij voor staan: samen werken, leren en leven - samen zijn - zo kan iedereen zich ontwikkelen op zijn eigen wijze, zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Je mag zijn wie je bent.
  • We praten overal over.
  • Samen groeien op eigen wijze.

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven