Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het Jenaplanonderwijs werkt met stamgroepen. Dat doen we op De Terp dus ook. Dit betekent dat de kinderen meestal drie jaar in dezelfde groep zitten met dezelfde stamgroepleider. Zij maken daar steeds de ontwikkeling door van jongste in de groep, naar middelste en oudste in de groep. We hebben stamgroepen voor de kinderen van:
- 4 t/m 6 jaar oud, dit is de onderbouw
- 6 t/m 9 jaar oud, de middenbouw en
- kinderen van 9 t/m 12 jaar de bovenbouw.
In die verschillende rollen van jongste tot oudste inde groep, leren de kinderen samenwerken, hulp vragen en hulp bieden. Kinderen leren hun eigen kwaliteiten kennen en waarderen en ze zien die van de andere kinderen. Zo ontdekken de kinderen dat je door goede samenwerking meer kunt bereiken. Belangrijke vaardigheden die een goede samenwerking ondersteunen, zijn het nemen van verantwoordelijkheid, ondernemen, creëren, presenteren, reflecteren en verantwoording afleggen. Aan deze vaardigheden wordt dus aandacht besteed bij ons op school.
De basisactiviteiten in de eerste twee leerjaren zijn kring, werk, spel en viering, net als in latere jaren. Ook in de eerste twee jaren werken we projectmatig en integraal. De leerkrachten volgen de ontwikkeling van de kinderen en per project worden leer- en ontwikkeldoelen gesteld, zodat de kleuters goed voorbereid aan hun derde leerjaar kunnen beginnen. Regelmatig wordt de samenwerking met hogere stamgroepen gezocht, wat de kinderen erg leuk vinden.
In groep 1 en 2 gaan de leerlingen 940 uur per jaar naar school
Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. Per schooljaar gaan alle leerlingen van onze school minstens 940 uur naar school, totaal komen ze zo aan die 7520 uur. Wij hebben van groep 1 tot en met 8 dezelfde lesuren. Schooljaar 2018 - 2019 maakten de leerlingen 946 uur. Schooljaar 2019 - 2020 zullen zij 948 uur maken. Zo bouwen we marge in voor dagen die uitvallen (door onvoorziene omstandigheden), al komt dit in de praktijk weinig voor. Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag gaan de kinderen 5 en een half uur naar school op woensdag is dit 3 en een half uur. Per week wordt er 25 en een half uur les gegeven.
Wij geloven dat het geïntegreerd aanbieden van vaardigheden, kennisgebieden en Jenaplanessenties het leerproces versterkt. Deze werkwijze geeft het leren betekenis. Betekenisvolle kennis en vaardigheden blijven beter hangen en zijn beter inzetbaar in toekomstige situaties. Zo bereiden wij onze kinderen voor op hun toekomst in onze kennismaatschappij.
In ons onderwijs ligt de nadruk op wat een leerling kan en waar hij of zij behoefte aan heeft. De meeste leerlingen hebben genoeg aan ons basisaanbod. Voor leerlingen die behoefte hebben aan extra ondersteuning is er een intensief arrangement. Leerlingen die juist extra uitdaging behoeven, volgen een verdiept arrangement. Bij deze arrangementen kun je denken aan meer of andere instructie, structuur, leertijd of dus uitdaging in de vorm van top-down geformuleerde, creatieve opdrachten of onze lessen Spaans.
Onze leerkrachten herkennen en signaleren bijtijds eventuele leer-, opgroei- en opvoedproblemen. Indien nodig wordt samenwerking met externe deskundigen gezocht, onder andere met het Centrum voor Jeugd en Gezin. Ook ouders worden nadrukkelijk bij het onderwijs betrokken.
Natuurlijk biedt ons samenwerkingsverband (Passend Primair Onderwijs Aan den IJssel) ook extra ondersteuning. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet een leerling voldoen aan bepaalde voorwaarden. PPO Aan den IJssel heeft hiervoor een toetsingskader opgesteld.
De school biedt verder voorzieningen voor leerlingen met een motorische beperking en heeft deels voorzieningen voor leerlingen met een auditieve beperking.
We hebben verschillende leerkrachten die tevens bedrijfshulpverlener (BHV'er) zijn. Op die manier is er altijd minimaal één BHV'er aanwezig.Meer informatie over onze werkwijze en onze ondersteuningsmogelijkheden vindt u in het Schoolondersteuningsprofiel, als bijlage te vinden op deze pagina.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren zal de taalspecialist een grote rol krijgen om ons taalaanbod in kaart te brengen.
De Hoogbegaafdenspecialist werkt aan een manier om de leerlingen al vroeg in kaart te brengen, zodat we tegemoet kunnen komen aan hun onderwijsbehoeften.
Tevens zullen de specialisten zich blijven ontwikkelen en het team op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen.
De Terp heeft warm contact met peuterspeelzaal Ieniemienie, die in hetzelfde gebouw gehuisvest is. Deze speelzaal is aangesloten bij Quadrant Kindercentra (www.quandrantkindercentra.nl). Ieniemienie is VVE-gecertificeerd.