Openbare basisschool Prins Willem Alexander

Goudmos 67 2914 AG Nieuwerkerk aan den IJssel

  • Schoolfoto van Openbare basisschool Prins Willem Alexander
  • Schoolfoto van Openbare basisschool Prins Willem Alexander
  • Schoolfoto van Openbare basisschool Prins Willem Alexander
  • Schoolfoto van Openbare basisschool Prins Willem Alexander

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De IEP Eindtoets is bedoeld om te kijken waar een leerling staat: dit doet deze toets zo eerlijk mogelijk. De eindtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen aan het einde van groep 8. Zo krijgen de school inzicht welk referentieniveau (1F, 2F en 1S) de leerlingen beheersen. Door de prestaties van een leerling te meten langs een onafhankelijke meetlat en niet ten opzichte van zijn medeleerlingen, kan goed in kaart worden gebracht wat de persoonlijke ontwikkeling van het kind is. Meer weten over de visie achter de IEP Eindtoets? Kijk op: www.toets.nl/voorouders

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Groep 1-2 werkt met het observatiesysteem van Bosos. De uitslag van deze observatie wordt als rapport meegegeven in februari-maart en besproken met de ouders - verzorgers tijdens het rapportgesprek.

Op school wordt er vanaf groep 3 gewerkt met methodetoetsen. Na elk blok of thema volgt er een toets om te checken welke onderdelen de leerlingen beheersen en welke onderdelen nog instructie nodig hebben. 

In januari - februari worden de Cito-toetsen afgenomen op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling en studievaardigheden. Deze resultaten komen in het ouderportaal te staan ter inzage voor ouders. Ze komen met de resultaten van de methodetoetsen in het rapport. Deze wordt in maart met de ouders - verzorgers besproken.

In een teamoverleg worden de tussenresultaten op schoolniveau besproken en gekeken waar er goed gescoord is en waar sturing nodig is. Met de intern begeleider worden de groepsresultaten met de leerkracht(en) besproken en op groepsniveau gekeken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de PWA werken wij aan een veilig en afgestemd pedagogisch klimaat door het implementeren van gedragsverwachtingen buiten en binnen de groepen. Wij passen hierbij elementen van Schoolwide Positive Behavior Support (Golly & Sprague, 2015) toe, evenals de aanpak van Van Overveld (2014) en coöperatief werken. Deze elementen en aanpak worden schoolbreed toegepast en hierbij worden ook de ouders, tussenschoolse opvang, naschoolse opvang en ondersteunende medewerkers betrokken. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig
  • Samen
  • Kwaliteit

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In begin 2020 is de onderwijsinspectie bij ons op school geweest. Het verslag is opgenomen in het verslag van het vierjaarlijks onderzoek van het bestuur 'Scholengroep Holland'. De Prins Willem Alexanderschool valt onder dit bestuur. 

De vier indicatoren waar in begin 2020 naar gekeken is, zijn: Zicht op Ontwikkeling, Veiligheid, Pedagogisch Klimaat en Kwaliteitszorg. De onderwijsinspectie was tevreden en beoordeelde de indicator Pedagogisch Klimaat met een goed. 

Terug naar boven