Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Het veiligheidsbeleid van onze school richt zich qua sociale veiligheid preventief op de realisatie en instandhouding van gedragingen die voor ons vanzelfsprekend zijn. Die vormen de routines, de regels en de afspraken van de school. De vanzelfsprekendheden bepalen onze veiligheidsgrenzen en bepalen de verantwoordelijkheden.
Vanuit het kind, maar ook vanuit de medewerkers en andere betrokkenen op school, zou het resultaat moeten leiden tot uitspraken als:
· Ik ga met plezier naar school. · Ik heb goed contact met de anderen. · Ik kan op school laten zien waar ik goed in ben. · Ik doe mijn best anderen niet te hinderen · Ik heb leraren die aandacht voor mij hebben. · Ik durf te zeggen wat ik denk en wat ik vind. · Ik probeer ruzies zonder geweld op te lossen · Ik voel me verantwoordelijk voor de sfeer. · Ik help mee mijn school veilig te maken.
Harmonie en respect staan centraal binnen Montessorionderwijs. Pesten en ander agressief gedrag wordt op onze scholen niet getolereerd. Daarom leren wij kinderen wederzijds afhankelijk te zijn, door positief voorbeeldgedrag en modelleren.
Pedagogiek en didactiek op onze Montessorischool zijn gericht op het kind om het te ‘helpen het zelf te doen’. Dat is een essentiële pijler van het montessorionderwijs. Wij begeleiden en coachen iedere dag weer op zelfwerkzaamheid, op zelfverantwoordelijkheid, op rekening houden met elkaar, op anderen helpen, op mondigheid, op zelfoplossend vermogen, op accepteren en respecteren van zowel jezelf als de ander in denken, doen en communicatie. Dit blijkt al jarenlang een bijzonder effectieve aanpak om sociale veiligheid te borgen.