Rooms Katholieke Basisschool De Wingerd

Kroonkruid 107a 2914 TK Nieuwerkerk aan den IJssel

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Wingerd
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Wingerd
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Wingerd
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Wingerd

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Deze indicator is in het schooljaar 2018-2019 niet gevuld vanwege een fout bij het inlezen van de getallen van de leerlingen. De uitslagen zijn per abuis meegenomen in de resultaten van onze locatie aan de Van Beethovenlaan.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Wingerd volgt de leerlingen op cognitief niveau via het leerlingvolgsysteem Leeruniek en Parnassys. Hierin worden de methode gebonden toetsen verwerkt en de niet-methode toetsen. Met de niet-methode gebonden toetsen worden de toetsen bedoeld van Cito. Van Cito nemen wij de volgende  toetsen af om de leerlingen te volgen: AVI, DMT, Spelling, Begrijpend luisteren (midden 3- eind 4), begrijpen lezen (midden 4- midden 8), Rekenen/Wiskunde en woordenschat. De resultaten van de methode en niet-methode gebonden toetsen worden na elke toets geanalyseerd en geëvalueerd in Leeruniek. De groepen 1 en 2 volgen wij via het kleutervolgsysteem van Bosos.  In groep 1 worden de leerlingen om de 3 maanden geobserveerd middels de doelen uit Bosos gebaseerd op hun leeftijd. In groep 2 worden de leerlingen ook om de drie maanden geobserveerd maar dan zijn zij geclusterd. In Bosos wordt de sociaal emotionele ontwikkeling meegenomen voor de groepen 1 en 2. Voor de groepen 3 t/m 8 wordt er gebruik gemaakt van Kanvas (het volgsysteem behorende bij de Kanjermethode). Middels vragenlijsten voor de leerkrachten en vanaf groep 5 ook vragenlijsten voor de leerlingen, wordt de sociaal emotionele ontwikkeling in kaart gebracht en gevolgd. Drie keer per jaar wordt de groep besproken met de intern begeleider, adjunct directeur en leerkracht. De intern begeleiders maken voor de locatie Kroonkruid en voor Van Beethovenlaan twee keer per schooljaar een trendanalyse gebaseerd op de midden- en de eindtoetsen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Wingerd: Kanjerschool!

Kinderen verlangen naar een schoolomgeving waar ze zichzelf kunnen zijn en kunnen leren zonder gepest of uitgelachen te worden. Daarom geven we op de Wingerd de kanjerlessen van de Kanjertraining. Deze lessen zijn gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en het creëren van een positief pedagogisch klimaat in de groep. In een groep waarin je elkaar goed kent en het veilig is, zal de sfeer fijn zijn en zal onaangepast/storend gedrag een stuk minder voorkomen.

De belangrijkste doelen die we met de Kanjertraining willen bereiken zijn:

  • Kinderen leren op een goede manier voor zichzelf op te komen.
  • Kinderen leren op een handige manier aan te geven wat ze wel en niet prettig vinden.  
  • Kinderen leren met gevoelens van zichzelf en van de ander om te gaan.
  • Kinderen worden zich bewust van hun eigen identiteit: ik doe mij niet anders voor dan ik werkelijk ben

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wederzijds respect
  • Veiligheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven