Elimschool

Van Beethovenlaan 31 2912 VK Nieuwerkerk aan den IJssel

  • Schoolfoto van Elimschool
  • Schoolfoto van Elimschool
  • Schoolfoto van Elimschool
  • Schoolfoto van Elimschool
  • Schoolfoto van Elimschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De groep 8 van 21/22 van de Elimschool bestaat uit 26 leerlingen.

In april 21/22 namen we de Route 8 toets af. We zijn zeer tevreden over de behaalde resultaten daar we voor taal en rekenen scoren we hoger dan het landelijk gemiddelden.

De tevredenheid  is extra groot, daar deze groep 8 meerdere momenten door de COVID thuisonderwijs heeft ontvangen.  

Niveau: We zien we dat 93% het 1 F niveau voor lezen heeft behaald en 73% het 2F niveau. We zien voor rekenen dat 65 % het 1 F niveau heeft behaald en 35 % het 1 S niveau. Dit voldoet ruimschoots aan de inspectie normering.  

Advies: En de uitkomst correspondeert grotendeels met het door ons gegeven Voortgezet Onderwijsadviezen.  67 % van onze leerlingen scoort een HAVO advies of hoger.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de CITO toetsen afgenomen. Deze schoolopbrengsten worden besproken met directie, IB en het team. De leerkracht en Intern Begeleider kijken samen naar de groepsopbrengsten en de leerkracht kijkt naar de leerlingopbrengsten. De Intern Begeleider begeleidt de leerkrachten om met de signalen aan de slag te gaan. Ze bespreken de interventiemogelijkheden en geven eventueel advies voor de komende periode.

Tijdens de groepsbesprekingen hebben de intern begeleider samen met (één van de) leerkracht(en) een gesprek met behulp van een praatkaart en bespreken we het bord van Stichting Leerkracht. We bespreken met elkaar successen, (persoonlijke) groei en (persoonlijke) zorg van de groep. Hiernaast stellen we doelen vast waar de komende periode de focus op ligt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Halverwege groep 7 wordt er een eerste voorlopig advies gegeven door de leerkracht. In groep 8 wordt dit advies verder uitgewerkt en onderbouwd en besproken met ouders en de leerling. Dit past bij onze visie; wij communiceren op tijd, duidelijk, transparant en opbouwend naar elkaar. In onze samenwerking werken wij vanuit de driehoek: leerling, ouder en leerkracht.  

De uitkomst van Route 8 in april 2022 kwam grotendeels overeen met het door ons gegeven Voortgezet Onderwijsadviezen. Hierbij scoorde 67 % van onze leerlingen een HAVO advies of hoger.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Missie: de school is een veilige plek waar we werken vanuit vertrouwen, verbinding en vernieuwing. Wij geloven dat we met positiviteit, liefde en aandacht het beste uit de leerlingen kunnen halen.

Omdat deze veilige plek te kunnen bieden hebben we een stevig aanbod nl. de Kanjertraining en willen we het welbevinden van onze leerlingen monitoren. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verbinding
  • Verdieping

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 7 oktober 2019 heeft de Inspectie een verificatieonderzoek uitgevoerd. Tijdens dit onderzoek hebben zij vier standaarden onderzocht: Aanbod, Didactisch handelen, Schoolklimaat en Kwaliteitscultuur. Van de vier onderzochte standaarden beoordeelden zij er twee als Voldoende en twee waarderen zij als Goed. Als het gaat om het Aanbod en Didactisch handelen zien zij dat de school ruimschoots aan de wettelijke verplichtingen voldoet, deze standaarden zijn voldoende. Op de standaarden Pedagogisch klimaat en Kwaliteitscultuur zien zij dat de school meer laat zien en daarom waarderen zij deze onderdelen als Goed.

Het schoolklimaat waardeerden zij als Goed door de aandacht die de school besteedt aan groepsvorming en gedragsroutines en het prettige schoolklimaat waar dit toe leidt. er komt een consistent beeld naar voren over ‘omgaan met elkaar’ en de afspraken die daarbij voor ieder gelden. De kinderen die zij gesproken hebben, ervaren onze school als een ondersteunende gemeenschap.

Een ander sterk punt is de professionele cultuur. Zij beoordeelden de standaard Kwaliteitscultuur dan ook als Goed. Op De Elim werkt een betrokken, energiek en enthousiast team, dat vastbesloten is om ‘iedere dag een beetje beter te worden’. Behalve een houding van continu verbeteren, is er ook breed draagvlak voor de kwaliteitsontwikkeling van de school. De laatste jaren is er veel aandacht geweest voor het verbeteren van de professionele cultuur. Onder meer doordat het team samen met de directie structureel overlegt over de schoolontwikkeling en de monitoring hiervan.

Terug naar boven