CBS De Brug

Burgemeester Bruntstraat 23 2415 AJ Nieuwerbrug aan den Rijn

  • De Brug beschikt over moderne methodes en middelen. Er wordt gewerkt met digiborden en chromebooks.
  • In alle groepen is er ruimte voor creatieve uitingen en talenten.
  • De hal is het hart van de school: daar ontmoeten we elkaar, wordt er geleerd, gepraat, gelachen.
  • De school beschikt over een eigen schoolbibliotheek waaruit de kinderen kunnen lenen. Dankzij hulpouders blijft deze actueel en netjes.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Brug scoort vrijwel altijd boven de inspectienorm. Wij vinden het vooral belangrijk dat kinderen een score halen die bij ze past. We zijn trots op zowel onze praktijkleerlingen als de leerlingen die naar het Gymnasium gaan (en alles daartussen).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school houdt alle gegevens van methodegeboden en niet methodegebonden toetsen van de leerlingen bij in een leerlingvolssysteem (Parnassys). De tussenresultaten worden besproken in het team, waarbij wordt bekeken of de schoolambitie is behaald. Ook worden deze besproken tussen IB'er en groepsleerkracht om te kijken of de groepsambitie is behaald en of op leerlingniveau sprake is van hetgeen verwacht werd. Bij significante afwijkingen wordt het groepsplan hierop aangepast en wordt indien nodig extra hulp of uitdaging voor de leerling ingezet.

De M-toetsen worden in januari afgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Groep 7: - februari N.a.v. M-toetsen kinderen in beeld brengen die in aanmerking komen voor PRO/onderwijsondersteunend (voorheen LWOO). 

Groep 7- juni: - Op basis van de schoolloopbaan (ingezoomd op LOVS M6-E6-M7-E7) geven wij een pré-advies. We kijken echter ook naar werkhouding, motivatie/inzet, betrokkenheid, huiswerkattitude en overige executieve functies. Deze facetten wegen we mee in het komen tot een tweeledig advies. - De adviezen worden in samenspraak met de leerkrachten van groep 6, 7 (en 8) opgesteld. De directie en IB-er zijn hierbij betrokken. - Het pré-advies wordt opgeslagen in Parnassys (groepsdocument).- Ouders van leerlingen waarvan twijfel is over ‘onderwijsondersteunend’ (vroeger LWOO) worden op gesprek gevraagd. 

Groep 8: - september- OnderwijsTransparant inladen middel BSN-nummers

Groep 8: - oktober- Aanmelden doorstroomtoets LIB 

Groep 8: - november - Afname B8-toetsen LOVS- Voorlopige adviesgesprekken- 27 november: einddatum aanvraag ‘onderwijsondersteunend’ (voorheen LWOO)Recht op ‘onderwijsondersteunend’ - nieuw 2023- Achterstand van 25% tot 50% op tenminste 2 leerdomeinen -> m.u.v. de combinatie technisch lezen en spelling. Aantoonbaar met de data uit ons eigen LOVS. Een NIO of drempelonderzoek is niet meer nodig.

Groep 8:- januari- Invoeren van de voorlopige adviezen in Bron (Parnassys)- Open dagen en rondleidingen middelbare scholen

Groep 8: - februari- Afname doorstroomtoets (6&7 februari)- Leerkrachten vullen het OKR in. 

Groep 8: - maart - 15 maart: uitslag doorstroomtoets- 18 maart: definitieve adviesgesprekken (ouders vullen de machtiging voor school in om aan te mogen melden)- Aanvullen data in OT vanuit Parnassys - 25 t/m 30 maart: aanmelden via OT (dossiers op definitief zetten = ingeschreven)

Groep 8: - april- 19 april: bericht vanuit de VO-scholen als een leerling nog niet kan worden toegelaten, omdat meer dossiervorming nodig is om te kijken of zij de beoogde hulp kunnen bieden. - 23 april: bekendmaking toelating in OT- 25 april: leerlingen krijgen een brief over de toelating

Groep 8: - mei- Warme overdracht met de VO-scholen

Groep 8: - juni- Leerlingen krijgen een brief over de plaatsing

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school meet twee keer per jaar het welbevinden van de leerlingen. Zij doet dat via de vragenlijsten van de Kanjertraining. Als daar opvallende resultaten uitkomen, worden deze besproken met de IB'er van de school en/of de ouders. Mocht dat nodig zijn, dan wordt er adequate ondersteuning geregeld. Veelal bevestigen de Kanjerlijsten wat al bij leerkrachten bekend is. In dat opzicht hebben de lijsten een bevestigende werking. 

Ook worden op school kindgesprekken gevoerd. Deze kunnen gaan over het cognitieve, maar ook over sociale opbrengsten. Onze ervaring is dat kinderen zelf goed kunnen aangeven wat zij nodig hebben.

De leerlingen van de school waren dit jaar voor het eerst bij de startgesprekken aanwezig. Het mooie hiervan is dat er een stuk betrokkenheid bij/eigenaarschap van het eigen leerproces ontstaat, zelfs al bij jonge kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen in elkaar
  • Elkaar helpen waar het kan
  • Ontwikkeling gezond gedrag

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven