Bouwsteen 1: Scholen van waarde
Burgerschapsvorming
- Aan het eind van 2022 zijn er leerdoelen geformuleerd op de burgerschapsdomeinen: democratie, participatie en identiteit.
Duurzaamheid
De visie op duurzaamheid staat in een beleidsstuk en er zijn concrete acties aan gekoppeld.
Sociaal emotionele ontwikkeling
De kwaliteitskaart gedrag wordt verder geborgd. Er staan 5 kernwoorden in het schooljaar schoolbreed centraal (vanuit de Kanjertraining).
Klankbordgroep (ouders/ leerlingen)
- Komend schooljaar komen ouders 5x (1x per periode tussen twee vakanties) bij elkaar tijdens een koffiemoment.
- Er zijn 5 momenten dat de leerlingenraad bij elkaar komt.
- Er zijn meerdere contactmomenten in een schooljaar voor ouders.
Opleiden in de school
- Collega’s zijn op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de opleiding en de voortgang van studenten.
- Studenten leren vaker van en met elkaar.
- Studenten worden meegenomen in de (didactische ontwikkelingen) binnen de school.
Bouwsteen 2: De leerkracht maakt het verschil
LeerWerkGroepen - LWG
- Close reading (NPO) → Aan het eind van het schooljaar is CR volledig geïmplementeerd.
- Leesmotivatie → Leerkrachten motiveren leerlingen om boeken te lezen door verschillende activiteiten te organiseren waarbij leesplezier centraal staat en leerlingen gelegenheid te bieden om te reageren op boeken. Leerlingen ontvangen hulp bij het kiezen van boeken.
- Implementeren Bieb op school (NPO) → Het aanbod van de leesboeken in de schoolbibliotheek is opgeschoond en vernieuwd. Er is een samenwerking met de bibliotheek De groen Venen (Bodergraven). Er is een uitleensysteem aanwezig voor binnen en buiten de school die door een vrijwilliger beheerd wordt.
- Studievaardigheden → De kinderen kunnen aan het eind van het jaar op minimaal gemiddeld niveau de Cito studievaardigheden maken.
Inspectiekader
- In het voorjaar van 2023 komt de inspectie op bezoek. Het team gaat voor goed.
Het jonge kind
- Er is beleid opgesteld rondom het jonge kind. MijnKleutergroep is aan het eind van het schooljaar grotendeels geïmplementeerd.
Borgen zorgstructuur
- Collega’s zijn op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de zorg.
- Het onderwijsresultatenmodel is geborgd en ook zichtbaar in de klas.
- Het stappenplan zorg is geborgd.
- Mijn Kleutergroep wordt verder geïmplementeerd, zie specificering in het jonge kind.
- Aan het eind van het schooljaar zijn de resultaten zichtbaar in LIB (Leerling In Beeld) en maken we een beslissing of dit leerlingvolgsysteem helpend is voor De Brug.
Bouwsteen 3: Gespreid leiderschap
Overlegvormen
- Er zijn diverse overlegvormen waarbij elk teamlid eigenaarschap heeft en zijn rol oppakt. Er wordt efficiënt en gestructureerd vergaderd.
Ruimte bieden voor elkaars talenten
- Het taakbeleid wordt tijdens het startgesprek met de directie conform de talenten en werktijdfactor van de medewerkers ingevuld. Elke expertise van de medewerkers is in kaart gebracht en wordt structureel ingezet.
We maken leren zichtbaar
- In alle klassen is een doelenmuur waardoor het leren zichtbaar is ten behoeve van meer eigenaarschap van leerlingen.
Eigenaarschap
- De leerlingen behalen hun persoonlijk doel.
Bouwsteen 4: Toekomstgericht onderwijs
Nieuwbouw school in De Wijde Wiericke
- Eind van het schooljaar kan de eerste paal geslagen worden van de nieuwe school en zijn alle voorwaarden aanwezig (denk aan PvE, Techn. PvE, ontwerp, etc).