Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" target="_blank">Achtergrondinformatie</a>" tabindex=0>Bron
Toelichting van de school
Op onze school is een combi-functionaris werkzaam, die het bewegingsonderwijs coördineert en ondersteunt. Daarnaast hebben wij één keer per week vanaf groep 5 HVO/GVO onderwijs, gegeven door vakleerkrachten.
In de groepen 1 t/m 8 wordt voor de muzieklessen een vakleerkracht ingezet.
Wij hebben op dit moment op onze school vier combinatiegroepen en er zijn 7 leerkrachten, een onderwijsassistent, conciërge, administratieve kracht, IB-er en directeur werkzaam.
Toelichting van de school
Het specifieke rooster staat in de groepsmap.
Toelichting van de school
Het specifieke rooster staat in de groepsmap.
Samenvatting ondersteuningsprofiel
In het Schoolondersteuningsprofiel staat beschreven wat de school aan (individuele) ondersteuning aan de leerlingen kan bieden. Behalve naar de specifieke deskundigheid van de leerkrachten moet bij die ondersteuning ook gekeken worden naar de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning binnen de schoolorganisatie, door bijvoorbeeld de groepssamenstelling en/of de groepsgrootte. Sommige leerlingen volgen een aparte leerlijn en krijgen extra instructie en begeleiding.
Ondersteuning leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Leerlingen die specifieke onderwijsbehoeften hebben, worden op onze school zoveel mogelijk in de eigen groep ondersteund. Deze leerlingen kunnen een aparte leerlijn volgen of bijvoorbeeld extra instructie en begeleiding krijgen. Hierbij zetten we naast leerkrachten, ook onderwijsassistenten in, soms binnen en soms buiten de groep. Deze ondersteuning kan uit onze eigen middelen komen, of uit zorg-middelen vanuit het Samenwerkingsverband.
Bij het verdelen van het aantal beschikbare uren wordt afgewogen in welke groep de ondersteuning het meest noodzakelijk is en hoeveel uren er voor een leerling ingezet moet worden.
Ondersteuning voor het jonge kind
Voor kinderen die op de peuterspeelzaal zitten, is er een warme overdracht. Op deze manier zijn de kinderen al enigszins bekend voor de leerkrachten. Voordat de leerling 4 jaar wordt, mag het minimaal 2 keer komen wennen, dit wordt afgestemd door de leerkracht met de ouders. Wanneer ze eenmaal op school zijn, zitten er in ons leerlingvolgsysteem voor kleuters, OASE, twee observatiemomenten specifiek om de wenmomenten te monitoren. Ook gaat de leerkracht van groep 1 gaat in de eerste periode op huisbezoek bij de kinderen.
Tijdens de kleuterperiode worden de kinderen gevolgd door middel van observaties vanuit het leerlingvolgsysteem OASE. Jonge kinderen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen uiteraard ook de ondersteuning die staat beschreven bij de ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoefte.
Intern begeleider
Op onze school is een interne begeleider aangesteld die verantwoordelijk is voor de coördinatie van de leerlingenzorg. Zij houdt zich onder andere bezig met:
- het informeren, begeleiden en ondersteunen van collega’s en ouders;
- het organiseren en voorzitten van leerlingen- en groepsbesprekingen;
- het in samenspraak met de directeur vormgeven van het beleid ten aanzien van de zorg
Zijn er problemen ten aanzien van de extra begeleiding van uw kind, dan kunt u in eerste instantie contact opnemen met de groepsleerkracht.
HGPD
Voor sommige leerlingen is de basisondersteuning niet toereikend. De leerkracht, de?intern begeleider, ouders en/of de leerling zelf signaleren stagnatie in het onderwijsleerproces. Dit kan zijn op cognitief, sociaal-emotioneel en/of lichamelijk gebied. De leerling wordt dan samen met de ouders besproken binnen de Handelingsgerichte Proces Diagnostiek (HGPD) met de orthopedagoog van de?bovenschoolse?ondersteuningsunit (BOU).
Tijdens de HGPD nemen we de vraag van?de?groepsleerkracht als uitgangspunt. De vraag wordt benaderd als een afstemmingsprobleem, namelijk hoe kan ik als groepsleerkracht mijn onderwijsaanbod dusdanig aanpassen dat ik?tegemoet kom?aan de specifieke onderwijsbehoefte van deze leerling. Om de vraag van de groepsleerkracht te kunnen beantwoorden wordt gericht informatie verzameld. Dit gebeurt in eerste instantie tijdens het HGPD- gesprek met de leerkracht, ouders, intern begeleider en orthopedagoog. Indien nodig kan er nadere informatie worden verzameld door middel van observatie, vragenlijsten of?deelonderzoeken.
Belangrijk bij het verzamelen van informatie is dat er wordt gezocht naar beschermende en compenserende factoren. Na een gezamenlijke analyse van de gegevens worden op basis van een voorlopige probleemverklaring doelen op korte en lange termijn vastgesteld en de taakverdeling afgesproken. HGPD heeft een cyclisch karakter. Dat betekent dat een leerling in principe meerdere keren wordt besproken.
Dyslexieprotocol
Het doel van het protocol dyslexie & leesproblemen is om leerlingen met dyslexie vroegtijdig te signaleren om hen vervolgens een adequaat begeleidingstraject te kunnen geven. Voor kinderen met ernstige dyslexie wordt het onderzoek, de dyslexie-verklaring en zestien maanden intensieve begeleiding vergoedt door de gemeente. De school heeft de plicht om te signaleren, vroegtijdige interventies te plegen en een goed dossier te verzorgen. Vervolgens nemen de ouders het dossier mee naar een bureau dat een dyslexie-onderzoek mag uitvoeren.
Samenwerkingsverband
Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Het samenwerkingsverband heeft een aantal wettelijke taken. De belangrijkste hiervan is het maken van?een ondersteuningsplan waarin wordt vastgelegd hoe kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek en passende begeleiding kunnen krijgen. Ook staat er in het ondersteuningsplan welk niveau van basisondersteuning alle scholen in het samenwerkingsverband ten minste moeten bieden. Verder wordt beschreven hoe de middelen voor extra ondersteuning worden verdeeld over de scholen in het samenwerkingsverband.
Meer informatie over het samenwerkingsverband is te vinden op de website www.passendonderwijsinfryslan.nl
Het SOP is te vinden op de website van de school.