Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school is een combi-functionaris werkzaam, die het bewegingsonderwijs coördineert en ondersteunt. Daarnaast krijgen groep 5 en groep 7 GVO en groep 6 en groep 8 HVO onderwijs, gegeven door vakleerkrachten.
In de groepen 1 t/m 8 wordt voor de muziek- en dramalessen een vakleerkracht ingezet.
Wij hebben op dit moment op onze school vier combinatiegroepen en er zijn 6 leerkrachten, een onderwijsassistent, leerkrachtondersteuner, conciërge, administratieve kracht, IB-er en directeur werkzaam.
Het specifieke rooster staat in de groepsmap.
De ouders van de kleuters mogen op maandag en donderdag hun kinderen vanaf 8.20 uur in school brengen, zodat de kinderen kunnen laten zien waar ze mee bezig zijn in de groep en erover kunnen vertellen. Gewoon om half 9 start dan de lesdag.
Het specifieke rooster staat in de groepsmap.
Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat op de website van onze school bij 'Onze School' => 'Documenten => SOP. Het nieuwe SOP staat uiterlijk 1 oktober 2023 op de site.
Intern begeleider
Op onze school is een interne begeleider aangesteld die verantwoordelijk is voor de coördinatie van de leerlingenzorg. Zij houdt zich onder andere bezig met:
* het informeren, begeleiden en ondersteunen van collega’s en ouders;
* het organiseren en voorzitten van leerlingen- en groepsbesprekingen;
* het in samenspraak met de directeur vormgeven van het beleid ten aanzien van de zorg.
-
Zijn er problemen ten aanzien van de extra begeleiding van uw kind, dan kunt u in eerste instantie contact opnemen met de groepsleerkracht.
Basisondersteuning
Iedere school van Ambion voorziet in een basisondersteuning van haar leerlingen. Deze basisondersteuning verzorgen wij door systematisch te bekijken welke ondersteuning de leerlingen nodig hebben en hoe we die kunnen bieden. Wij noemen dit de handelingsgerichte werkwijze. De intern begeleider heeft hierbij een ondersteunende rol.
Indien wenselijk of noodzakelijk kan de school via de intern begeleider een beroep doen op de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion. In de BOU zijn diverse onderwijskundige expertises ondergebracht, zoals orthopedagogen, een dyslexie-specialist en een logopedist. Daarnaast kan de intern begeleider een beroep doen op de ‘flexibele schil van de BOU’. Dit zijn reken-, taal-, gedrag- en hoogbegaafdheid-specialisten werkzaam op verschillende scholen van Ambion. De specialisten doen onderzoek en bieden gedurende een bepaalde periode extra ondersteuning aan leerlingen.
Extra ondersteuning
Voor sommige leerlingen is de basisondersteuning niet toereikend. De leerkracht, de intern begeleider, ouders en/of de leerling zelf signaleren stagnatie in het onderwijsleerproces. Dit kan zijn op cognitief, sociaal-emotioneel en/of lichamelijk gebied. Samen met u als ouders gaan we dan op zoek naar oplossingen en naar de best passende ondersteuning. Dit is altijd maatwerk en vereist een goede samenwerking tussen de leerkracht, intern begeleider, ouders en andere specialistische begeleiding.
In het gesprek met u, de leerkracht en de intern begeleider betrekken wij de orthopedagoog van de BOU. Dit noemen wij het HGPD-gesprek (handelingsgerichte proces diagnostiek). Het uitgangspunt in dit gesprek is het verkennen van de onderwijsbehoeften om te komen tot een passend onderwijsaanbod.
De informatie die hiervoor nodig is, wordt tijdens het gesprek verzameld, maar ook eventueel daarna in de vorm van vragenlijsten, gericht diagnostisch onderzoek of klassenbezoeken. De gegevens die we daarmee verzamelen, worden geanalyseerd en verwerkt tot een plan van aanpak. Hierin vermelden we doelen op de korte en langere termijn en spreken we ook met elkaar een taakverdeling af. Uw rol als ouder(s) mag hierin uiteraard niet ontbreken.
Soms is tijdelijk extra specialistische zorg nodig, die voorwaardelijk is om onderwijs te kunnen volgen en de beoogde ontwikkeling te realiseren. De gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van deze zorgondersteuning. Wij hebben korte lijntjes met de gemeente om op maat en in afstemming met elkaar te zorgen voor een optimale ontwikkeling van uw kind.
Ondersteuning leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Leerlingen die specifieke onderwijsbehoeften hebben, worden op onze school zoveel mogelijk in de eigen groep ondersteund. Deze leerlingen kunnen een aparte leerlijn volgen of bijvoorbeeld extra instructie en begeleiding krijgen. Als het niet mogelijk is om deze begeleiding door de eigen leerkracht te laten uitvoeren, worden hiervoor vanuit de extra ondersteuningsmiddelen van de school onderwijsassistenten ingezet. Alle middelen voor zware ondersteuning die de school vanuit het Samenwerkingsverband ontvangt, worden hiervoor ingezet.
Bij het verdelen van het aantal beschikbare uren wordt afgewogen in welke groep de ondersteuning het meest noodzakelijk is en hoeveel uren er voor een leerling moeten worden ingezet.
Ondersteuning van het jonge kind
Voor kinderen die de peuterspeelzaal hebben bezocht, is met de peuterspeelzaal een warme overdracht geregeld, zodat het jonge kind een fijne start kan maken op de basisschool. Zes weken voordat het kind vier jaar wordt, wordt er door de leerkracht contact opgenomen om twee of drie momenten in te plannen waarop het kind langzamerhand aan de basisschool kan wennen.
In de kleutergroep is de zorg om welbevinden en sociaal-emotionele vorming groot. Wanneer het kind zich veilig en prettig voelt in de groep, kan het zich ontplooien. Met behulp van de observatiemethode Bosos wordt de ontwikkeling van de kinderen op de diverse ontwikkelingsgebieden nauwlettend in de gaten gehouden. De leerkracht bepaalt op basis van deze observaties welke ontwikkelingsdoelen de komende periode centraal zullen staan.
Steeds wordt het kind op een speelse manier uitgedaagd om iets nieuws te leren. In groep 1 en 2 wordt onder andere gewerkt aan getalbegrip en fonemisch bewustzijn, zodat er een goede aansluiting op groep 3 bewerkstelligd wordt.
Jonge kinderen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen uiteraard ook de ondersteuning die staat beschreven bij de ondersteuning van leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte.
Wanneer er twijfels zijn over de doorstroming naar groep 3, dan wordt dit vroegtijdig met de ouders besproken, eventueel met de IB-er. Hierbij worden verschillende observatie-instrumenten gebruikt.
Dyslexieprotocol
Het doel van het protocol dyslexie & leesproblemen is om leerlingen met dyslexie vroegtijdig te signaleren om hen vervolgens een adequaat begeleidingstraject te kunnen geven. Voor kinderen met ernstige dyslexie wordt het onderzoek, de dyslexieverklaring en zestien maanden intensieve begeleiding vergoedt door de gemeente. De school heeft de plicht om te signaleren, vroegtijdige interventies te plegen en een goed dossier te verzorgen. Vervolgens nemen de ouders het dossier mee naar een bureau dat een dyslexieonderzoek mag uitvoeren.
Samenwerkingsverband
Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Het samenwerkingsverband heeft een aantal wettelijke taken. De belangrijkste hiervan is het maken van een ondersteuningsplan waarin wordt vastgelegd hoe kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek en passende begeleiding kunnen krijgen. Ook staat er in het ondersteuningsplan welk niveau van basisondersteuning alle scholen in het samenwerkingsverband ten minste moeten bieden. Verder wordt beschreven hoe de middelen voor extra ondersteuning worden verdeeld over de scholen in het samenwerkingsverband.
Meer informatie over het samenwerkingsverband is te vinden op de website www.passendonderwijsinfryslan.nl.
De brochure 'Passend onderwijs' is te vinden via de volgende link: Brochure Passend Onderwijs.
Extra ondersteuning op de Sevenaerschool
Vanuit hoge, maar realistische verwachtingen, vinden wij het belangrijk dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Om onze kinderen optimaal te kunnen ondersteunen hebben we binnen ons team verschillende expertises, zoals taal-, lees- en rekencoördinatoren.
Om het team goed te kunnen ondersteunen heeft de IB'er een Master gevolgd. Vanuit de IB'er is er een breed netwerk opgezet. Binnen dit netwerk zoekt zij de verbinding met gemeente, GGD, logopedistes, kinderfysiotherapeuten, dyslexiezorg, kinderpraktijken. De IB'er is op weg om Kwaliteitscoördinator te worden.
Binnen onze methodes kan op maat worden gewerkt. Voor de kinderen die de referentieniveaus niet halen, zetten we de methode “Rekenroute” in. Voor ondersteuning bij lezen en spelling maken we gebruik van BOUW. Er wordt gewerkt binnen de Apple-leeromgeving.
Vanaf het schooljaar 2023-2024 is er een peergroep opgestart voor kinderen van groep 5 t/m 8, die andere uitdagingen nodig hebben. Om de week gaan zij naar de Feart om zich daar op andere gebieden, zoals filosofie te ontwikkelen. Daarnaast gaan er kinderen wekelijks twee uren naar het Keilab. Deze kinderen zijn vaardig met hun handen en leren zich op dat gebied nog meer te ontwikkelen.
Het team ontwikkelt zich in het schooljaar 2023-2024 tot Apple-teacher, waardoor nog meer inhoud kunnen geven aan digitale geletterdheid. Ook wordt er een schoolbrede scholing gevolgd voor leesmotivatie. Op deze manier willen we het onderwijs nog uitdagender en mooier vormgeven en elke leerling zo goed mogelijk te bedienen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De scholen van Ambion hebben een aantal gemeenschappelijke thema’s geformuleerd die het kader vormen voor de doorontwikkeling van passend onderwijs op de scholen.
De school werkt samen met kinderopvangorganisaties die voorschoolse educatie aanbieden. Met de gemeente zijn prestatieafspraken vastgelegd om de doorgaande ontwikkeling voor kinderen van 0 tot 6 jaar te versterken. Er vindt een "warme overdracht" plaats van de peuteropvang naar de Sevenaerschool.
Onze school onderhoudt contacten met de plaatselijke peuterspeelzaal 'De Lytse Bearkes' (Kinderwoud) en peuterspeelzaal 'De lytse Sinnestrieltsjes'. De eerste peuterspeelzaal is ondergebracht in Dorpshuis 'De Kiekenhof' aan de Molenweg 29 in Nieuwehorne, de tweede peuterspeelzaal in een locatie aan de Schoterlandseweg 81 in Nieuwehorne. Het afgelopen jaar hebben we samenwerking verder geïntensiveerd. De samenwerking wordt de komende jaren verder uitgebouwd, waarbij een soepele overgang van de peuterperiode naar groep 1 van onze school centraal staat. Er is ook gepland overleg, in samenwerking met de christelijke basisschool De Wijbrandischool