Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Continurooster met 5-gelijke-dagen-model
Op de Meander werken wij met het vijf-gelijke-dagenmodel met continurooster. Alle kinderen gaan van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 14.15 uur naar school. Vanaf 8.20 uur is de schooldeur geopend en kunnen de kinderen naar binnen gaan. Na iedere vakantie mogen de ouders de eerste week met hun kind(eren) mee naar binnen.
Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren ergens op tijd te komen. Daarnaast willen wij dat de lessen op tijdbeginnen. Mocht u onverhoopt een keer te laat zijn, dan belt u aan en doen wij de deur open. Wij registreren naast de afwezigheid van een kind ook het 'te laat komen', indien nodig gaan wij hierover in gesprek met de ouder of oudere leerling. Ook willen wij u vragen om dokter- en tandartsbezoek zoveel mogelijk buiten schooltijd te plannen.
Hoe gaan wij om met het stimuleren gezonde voeding
Wij vinden als school gezonde voeding en gezond eetgedrag voor de kinderen belangrijk. Dit draagt positief bij aan hun ontwikkeling. Daarom hebben wij op De Meander een beleid vastgesteld over de wijze waarop wij in de school met gezonde voeding willen omgaan. Ons beleid is tot stand gekomen na overleg met het team en de medezeggenschapsraad van de school. Waarom doen wij dit? Een gezonde school presteert beter. Leerlingen op scholen waar gezond wordt gegeten, zitten lekkerder in hun vel, krijgen minder snel griep, voelen zich fitter en leren makkelijker. Gezonde voeding draagt bij aan een goede ontwikkeling van leerlingen.
Wij stimuleren een gezond tussendoortje. Wij hopen dat leerlingen het normaal gaan vinden om tijdens de pauze een stuk fruit of groente te eten in plaats van een koek. Het is lekker en gezond. De leerlingen leren waarschijnlijk nieuwe stukjes fruit en groente te eten en te ontdekken wat ze lekker vinden. Gedurende het schooljaar worden er schoolbreed lessen door de leerkracht gegeven over gezonde voeding.
Door duidelijke afspraken op school te hanteren over tussendoortjes, lunch en traktaties willen wij als school een bijdrage leveren aan een gezonde leefstijl. Wij vertellen de leerlingen over deze afspraken en wij vragen nadrukkelijk de medewerking van ouders of verzorgers hierbij. Indien wij dit nodig achten, spreken we betrokkenen ook aan op het meegeven van gezonde producten.
Ook in ons onderwijs besteden we aandacht aan gezonde voeding en gezond eetgedrag. Via lessen en activiteiten leren de leerlingen wat het belang van gezonde voeding is, welke producten gezond zijn en wat gezond eetgedrag inhoudt. Op school hanteren wij vaste eettijden en eten we aan tafel samen met de eigen leerkracht. Dit zorgt voor een herkenbaar ritme en dat geeft de leerlingen rust.
Het is erg belangrijk om uw kind een goed ontbijt te geven voordat het naar school gaat. Neem voor het ontbijt de tijd en maak er een vast ritueel van waaraan u zelf ook deelneemt. Voor de ochtendpauze (rond 10.15 uur) kunt u uw kind(eren) iets te drinken, fruit of groente meegeven. Ze moeten het wel op kunnen eten in de daarvoor gestelde tijd (wat ze niet op krijgen, kunnen ze tussen de middag eten of mee terug nemen naar huis). Water is eigenlijk de beste dorstlesser. We staan geen koolzuurhoudende dranken en energydrinks toe. We raden gezoete melk- en yoghurtdranken, vruchtensappen en limonade af vanwege het hoge suikergehalte. Een gezonde lunch bestaat uit boterhammen, met daarbij eventueel wat fruit of groente. Een gezonde keuze is een volkorenboterham met halvarine en hartig beleg, eventueel met wat tomaatjes of komkommer. Andere broodsoorten mogen natuurlijk ook: bruinbrood, roggebrood, rozijnenbrood of een krentenbol.
Hiep, hiep, hoera!
Wij zetten leerlingen die jarig zijn flink in het zonnetje. Daar past een feestelijk moment bij met een traktatie voor de klasgenootjes en de leerkracht. Wij willen het uitdelen van een gezonde traktatie graag stimuleren. Op www.gezondtrakteren.nl staan voorbeelden. Zorg dat de traktatie niet te groot of te veel is, hou het bij één bescheiden product. Als de jarige kinderen toch teveel meenemen, wordt een deel van de traktatie weer mee naar huis teruggegeven. Ook leerkrachten houden van gezonde (kleine) traktaties. Rond vakanties zijn er altijd meer verjaardagen die gevierd worden in dezelfde week. Het is fijn als u dan even met de leerkracht overlegd. Zo kunnen we in overleg een dag kiezen waarop uw kind als jarige alle aandacht kan krijgen.
Bij sommige feestelijke gelegenheden krijgen leerlingen ook vanuit school eten of drinken aangeboden. Daarbij letten we erop dat de hoeveelheid suiker, zout en verzadigd vet zoveel mogelijk wordt beperkt. Bij speciale gelegenheden gaan we wat losser om met de regels. Met Sinterklaas is er strooigoed, bij andere festiviteiten bijvoorbeeld chips of een ijsje. Leerlingen zullen daar dan extra van genieten.
Natuurlijk houden we rekening met allergieën van leerlingen. Er is ook ruimte om individuele afspraken te maken wanneer het noodzakelijk is om af te wijken van het voedingsbeleid, bijvoorbeeld bij een dieet of een bepaalde (geloofs)overtuiging of bij intensieve sportbeoefening (meer dan 10 uur per week). Bij de inschrijving vragen wij ouders naar voedselallergie, - intolerantie en/of dieet van uw kind. Ouders vragen wij ook zelf de school te informeren over bovenstaande, zeker als er in de situatie iets wijzigt. Samen met ouders bepalen we welke maatregelen noodzakelijk en/of wenselijk zijn. De gegevens die ouders aandragen rondom allergieën en individuele afspraken, noteren wij in het leerlingvolgsysteem Parnassys.
Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn. Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden. Wat de school doet en hoe de omgeving en ouders hierbij worden betrokken, dat kan alleen de school je vertellen.