De Schouw

Dintherseschans 30 3432 XV Nieuwegein

  • Schoolfoto van De Schouw
  • Schoolfoto van De Schouw
  • Schoolfoto van De Schouw
  • Schoolfoto van De Schouw
  • Schoolfoto van De Schouw

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindresultaten zijn voor ons een prima indicatie, controlemiddel, van onze verwijzingen naar de scholen voor voortgezet onderwijs

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden door De Schouw gebruikt om ons onderwijsaanbod te evalueren en om eventueel het aanbod aan te passen of te versterken. Wij meten twee keer per jaar om nadrukkelijk de vinger aan de pols te houden. De tussenresultaten vormen de basis voor de groepsbesprekingen en de daaruit voortvloeiende groepsplannen.

Met de groepsplannen wordt gewerkt binnen 3 instructieniveaus. Van daaruit is er ook aandacht voor individueel niveau en/of begeleiden.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladviezen

De vaardigheidsscores op de LVS-toetsen uit groep 6, 7 en 8 worden gebruikt om tot een onderbouwd advies voor de leerlingen te komen. Er wordt ook breder gekeken; De sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, leren leren en motivatie gebaseerd op meerjarige observaties worden meegenomen in het advies. Er worden gesprekken gevoerd met leerkrachten van groep 6, 7 en 8 en de intern begeleiders om zo tot een zorgvuldig afgewogen advies te komen. Bij leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften verzamelen we adequate aanvullende informatie ter onderbouwing van het advies. Wij geven een voorkeur voor een brugklastype. Dit zegt iets over de groeimogelijkheden van uw kind. Bijvoorbeeld een leerling krijgt een schooladvies vmbo-tl, maar zou prima passen in een brugklas vmbo-tl/havo. Een voorkeur voor een brugklastype is niet bindend, maar de vervolgschool probeert hier wel zoveel mogelijk rekening mee te houden. Eind groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies. Rond januari/februari krijgen de leerlingen een definitief advies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

KIVA

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling hanteren wij de methode KiVa. Dit is een schoolbreed programma gericht op positieve groepsvorming en het verbeteren van de sociale veiligheid. Gedurende het schooljaar behandelen we 10 thema’s. De thema’s gaan over positieve groepsvorming en het voorkomen van pesten. Kinderen krijgen meer inzicht in wat pesten is en wat zij ertegen kunnen doen.

In de onderstaande oudergids is het onderwerp pesten vanuit het Kiva oogpunt beschreven.

Oudergids Kiva - pesten

Eens per week wordt er een les gegeven uit de KiVa methode. Daarnaast houden we nog een keer in de week een KiVa kring. Hierin geven we de kinderen ruimte om dingen aan te geven die er binnen of buiten de klas spelen en maken we een terugkoppeling naar de aangeboden theorie van eerder die week. Tijdens deze kring komt het ook weleens voor dat kinderen aangeven ergens mee te zitten. Als groep luisteren we hier naar en zoeken samen naar oplossingen om er voor te zorgen dat het desbetreffende kind zich weer veilig en fijn voelt binnen de groep. Aan de leerkracht de taak om de voortgang in de gaten te houden en af en toe te evalueren. Dit kan individueel, maar er kan ook naar worden gevraagd tijdens een KiVa les. Tweemaal per jaar nemen wij een monitor af van KiVa. Zo volgen wij de veiligheidsbeleving van de kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en plezier
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven