Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Zorg en ondersteuning
Ons ondersteuningsbeleid staat niet los van onze didactische en pedagogische visie. We proberen al onze leerlingen zoveel mogelijk tegemoet te komen in de manier waarop we differentiëren. Toch zullen sommige leerlingen net iets meer nodig hebben, of zijn er signalen dat leerlingen ondanks de aanpassingen toch niet helemaal lekker mee kunnen draaien (sociaal-emotioneel of cognitief). Daarom hebben we een duidelijk zorgsysteem ontwikkeld. In onze zorgstructuur wordt zowel remediërend als preventief gewerkt. Op deze manier onderkennen en behandelen wij de problemen zo vroeg mogelijk, waardoor de ontwikkeling in een zo vloeiend mogelijke lijn kan verlopen. In de huidige zorgstructuur van De Schouw wordt er individueel en/of in kleine groepjes gewerkt aan het aandachtspunt en/of ontwikkelvraagstuk van de leerling. Als wij niet meer de zorg kunnen bieden voor de leerling op onze school, kunnen we gebruik maken van plaatsingsmogelijkheden binnen ons samenwerkingsverband Profi Pendi.
Meer informatie is te lezen in de aanvullende bijlage bij deze schoolgids.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
0
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is erop gericht ontwikkelingsachterstanden bij kinderen in de leeftijd van 2 tot 6 jaar te voorkomen of te verminderen door middel van educatieve programma’s. Deze kinderen hebben een indicatie gekregen vanuit voorschoolse instellingen of hebben moeite met taal.
Thuis in Taal
We werken op school met de aanpak Thuis in Taal. Dit wordt door de gemeente Nieuwegein gestimuleerd. Met de aanpak Thuis in Taal stimuleren we samen met ouders de taalontwikkeling van jonge kinderen. Het is een aanpak die het partnerschap tussen leerkrachten en ouders bevordert. Dit partnerschap heeft als doel de ontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen door samen een rijke taalomgeving te bieden. Het is een aanpak die bestaat uit een verzameling van handvatten die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek en beproefd zijn in de praktijk.