Vroonestein

Lohengrinhof 15 -17 3438 RA Nieuwegein

  • Schoolfoto van Vroonestein
  • Schoolfoto van Vroonestein
  • Schoolfoto van Vroonestein
  • Schoolfoto van Vroonestein
  • Schoolfoto van Vroonestein

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

5.3 Resultaten eindtoets

De afgelopen jaren hebben alle leerlingen van groep 8 in april de verplichte eindtoets gemaakt. In de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. Hieronder zijn de resultaten van onze school weergegeven. In 2024 wordt de eindtoets vervangen door een doorstroomtoets. Deze naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van de basisschool naar het voortgezet onderwijs, omdat de ontwikkeling daar verder gaat.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school

Na een instructie controleert de leerkracht of de kinderen de uitleg hebben begrepen. Dit gebeurt tijdens de oefenfase. Het overgrote deel van de kinderen zal hierna aan de opdrachten kunnen werken. Het dagelijks werk van de kinderen wordt aan het eind van de les besproken en gecontroleerd. De leerkracht bekijkt hoe en met welk resultaat er is gewerkt, zodat hij/zij goed op de hoogte is van de voortgang van uw kind. In groep 1 en 2 worden overzichten bijgehouden om de ontwikkeling van de kleuter op de diverse gebieden te volgen. In maart en in juli van ieder schooljaar krijgen alle groep 1-2 leerlingen, die tenminste een half jaar op school zitten, een rapport mee naar huis. Voor groep 3 t/m 8 wordt met behulp van de methodetoetsen bekeken of een kind de aangeboden leerstof beheerst. Dit gebeurt vooral bij de vakken taal, spelling, rekenen en technisch lezen en gaandeweg ook begrijpend lezen en thematisch onderwijs. Soms blijkt dat een leerling meer tijd/aandacht nodig heeft om zich bepaalde leerstof eigen te maken. Andere kinderen hebben voldoende aan minder/korter instructie, zijn sneller klaar met de verwerking en kunnen meer aan. In beide gevallen is naast de standaard begeleiding aanvullende aandacht van de leerkracht en aanpassing van de leerstof nodig. Op deze manier werken wij voor alle kinderen aan zorg-op-maat.

Leerlingvolgsysteem

Naast de methodische toetsen hanteren wij op school een leerlingvolgsysteem, IEP. Het systeem bestaat uit reken-, spelling- en leestoetsen. Verdeeld over het schooljaar maken alle kinderen diverse IEP toetsen (in januari en juni). We verwerken de resultaten digitaal van iedere leerling in een persoonlijk en een klassenoverzicht. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het nu is. En we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. De resultaten worden in grafieken weergegeven. Op deze manier kunnen wij de ontwikkeling van individuele kinderen nauwgezet volgen. De intern begeleider maakt ook op groepsniveau én op schoolniveau een trendanalyse van de resultaten. De analyse per groep wordt met de groepsleerkracht(en) doorgesproken om te kijken of de gestelde doelen gehaald zijn. Met het hele team kijken we naar de resultaten van enkele jaren achter elkaar.

Het leerlingvolgsysteem PARNASSYS

Om de leerlingen goed te kunnen volgen, houden wij van iedere leerling een digitaal dossier bij in ParnasSys. Hierin staan gegevens over het gezin, afspraken met ouders/verzorgers, eventuele handelingsplannen (werkwijze voor een speciale aanpak), observaties, toetsgegevens (niet-methodetoetsen van IEP en methodetoetsen), gespreks- en onderzoeksverslagen en rapportagegegevens. Door het bijhouden van de ontwikkelingen van de leerlingen in een leerlingvolgsysteem kunnen wij de vorderingen van een kind vanaf de komst op school tot aan groep 8 goed volgen. Dit leerling dossier is voor de ouders/verzorgers van de leerling ter inzage. Voor inzage in het ouderportaal ontvangt iedere ouder persoonlijke inloggegevens.

Het verbeteren van het onderwijs van onze school en wetenschappelijk onderzoek 

Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Deze gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld de Inspectie van het Onderwijs. Sommige gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen zijn hiervoor belangrijk. Het CBS vraagt deze resultaten op om te analyseren wat de ontwikkeling van onze leerlingen als groep en hoe de school het doet. Dit is belangrijk, omdat het ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. Elk jaar ontvangt onze stichting in oktober hiervan een rapportage vanuit het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO), waarin deze gegevens worden meegenomen. De rapportage gaat over de leerlingen gedurende de tijd op de basisschool en in het vervolgonderwijs. Het schoolrapport is altijd alleen toegankelijk voor (het bestuur van) de school waar het rapport over gaat. Scholen mogen gegevens indien ouders geen bezwaar hebben aangetekend, over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Wanneer u bezwaar heeft tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u ons dit laten weten. De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

5.3 Schooladviezen

In 2024 wordt de eindcito vervangen door de doorstroomtoets. Voorafgaand aan de doorstroomtoets krijgt de leerling al een schooladvies van de school. Leerlingen ontvangen dit voorlopig schooladvies tussen 10 en 31 januari, wanneer de leerling in groep 8 zit. Begin februari maken de leerlingen de doorstroomtoets, waarvan de school uiterlijk 15 maart de uitslag ontvangt. Is de uitslag hoger dan het voorlopig schooladvies dat door de school is afgegeven, dan moet dit advies bijgesteld worden. Alleen als een bijstelling van het schooladvies niet in het belang van de leerling wordt geacht, kan de school besluiten het advies niet te wijzigen. Dit besluit moet dan gemotiveerd worden. Is de uitslag van de doorstroomtoets lager dan het voorlopig schooladvies, dan verandert er niks en wordt het voorlopig schooladvies definitief gemaakt. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Daarna volgt de centrale aanmeldweek en kunnen leerlingen zich tussen 25 en 31 maart aanmelden bij de middelbare school naar keuze.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kanjertraining en schoolregels

We vinden het belangrijk dat de kinderen sociale vaardigheden leren en kunnen omgaan met hun eigen gevoelens en de gevoelens van anderen. Hiervoor hebben we een programma voor sociale vaardigheden (SOVA) ingericht. Zo besteden we in de eerste schoolweken extra aandacht aan de klassen- en schoolafspraken. Het team is opgeleid voor Kanjertraining. De Kanjertraining op school bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen die de leerkracht geeft. De Kanjertraining is bedoeld om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). School heeft een coördinator sociale veiligheid.

Het klimaat van de school

We proberen een sfeer te scheppen waarin ieder kind zich geaccepteerd voelt met zijn/haar uiterlijk, taal en culturele achtergrond. Wij vinden het onze taak om in een sfeer van vertrouwen te werken. Het is dan ook van belang in te spelen op de kennis en de achtergrond die de kinderen zelf meebrengen. In een veilige en rustige omgeving, waarbij leerkrachten en kinderen op een prettige manier met elkaar omgaan, kunnen zij zich zo volledig mogelijk ontplooien. Hierbij is het contact met ouders van belang. Zij kunnen op allerlei manieren helpen door mee te denken, mee te praten, mee te organiseren in de verschillende geledingen. Een goede en open communicatie onderling is een voorwaarde voor een school zonder drempels waar een ieder zich thuis voelt.

We streven ernaar dat:
- De houding van de leerkrachten bemoedigend, positief en beschermend is;
- Het leren omgaan met eigen gevoelens en emoties en met die van anderen een winstpunt is;
- Het leren van sociale vaardigheden nodig is om te kunnen werken/spelen met anderen;
- De inrichting van de school en de klassen gezelligheid en rust uitstraalt;
- Kinderen aan bijzondere activiteiten deelnemen, zoals sporttoernooien, musical groep 8, schoolkamp voor groep 8, vieringen, etc. 

Voor goed onderwijs zijn naast een goede sfeer ook actuele lesmethoden en een effectieve manier van lesgeven nodig.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Plezier
  • Zelfbewust

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bij meer informatie treft u het meest recente rapport van de inspectie van het onderwijs aan. Het laatste inspectie onderzoek heeft plaatsgevonden februari 2017. We zijn trots op het inspectierapport, zie hiervoor de website van de inspectie.

Terug naar boven