Vroonestein

Lohengrinhof 15 -17 3438 RA Nieuwegein

  • Schoolfoto van Vroonestein
  • Schoolfoto van Vroonestein
  • Schoolfoto van Vroonestein
  • Schoolfoto van Vroonestein
  • Schoolfoto van Vroonestein

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit leerkrachten waaronder specialisten, een intern begeleider, een administratieve kracht, een school coördinator en de directeur. De intern begeleider (ib'er) zorgt voor de coördinatie van de leerlingenzorg op onze school. Daarnaast verzorgen de leerkrachten van alle groepen de extra/individuele begeleiding voor de kinderen uit hun eigen groep. De specialisten dragen zorg voor de uitvoering van een bepaald vak of thema, zoals ICT-specialist, schoolopleider, rekenspecialist, taalspecialist, specialist begaafdheid of vertrouwenspersoon. Een administratieve kracht zorgt voor ondersteuning.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht door ziekte of verlof kunnen we een beroep doen op vervangingspool Pio met gekwalificeerde leerkrachten. Met het huidige tekort aan leerkrachten is er helaas niet altijd een leerkracht beschikbaar. Mocht er geen vervanger beschikbaar zijn, dan hanteren wij de volgende uitgangspunten.

  • Op parttimers en ambulant personeel zal een beroep worden gedaan.
  • Collega's in opleiding worden indien mogelijk ingezet onder begeleiding.
  • Via Talentiko.nl wordt een beroep gedaan op een creatieve inval docent.
  • Het werk van de directeur en ib’er gaat door, als er geen dringende afspraken gepland staan dan kan één van hen invallen.
  • Het vrijgeven is pas aan de orde nadat de ouders hiervan telefonisch of schriftelijk op de hoogte zijn gesteld. Als er thuis geen opvang mogelijk is, biedt de school in bepaalde gevallen ruimte voor opvang. We hopen dat de kinderen zoveel mogelijk thuis kunnen worden opgevangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leerdoelentijd is tijd die door de leerlingen wordt besteed aan het werken aan eigen leerdoelen op het gebied van taal- en rekenonderwijs. Binnen het thematisch onderwijs vallen de deelgebieden 'oriëntatie op jezelf en de wereld' en 'kunstzinnige oriëntatie', zoals beschreven in de kerdoelen van SLO TuLe.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ieder kind is welkom bij Vroonestein. We maken geen onderscheid tussen geloof, ras, geaardheid of afkomst. Vroonestein is een reguliere basisschool. Voor iedere leerling wordt gekeken naar de individuele behoefte aan begeleiding. Vroonestein stemt daarop af, binnen haar grenzen. Vroonestein hecht veel waarde aan de leerlingenzorg. Het is een belangrijke pijler van ons onderwijs. Op Vroonestein hebben wij er voor gekozen om de zorg zo veel mogelijk in de groep te geven. De formatie wordt gebruikt om de groepsgrootte klein te houden en de ondersteuning wordt daarom a.d.h.v. groepsanalyse 4D in de eigen klas door de eigen leerkracht gegeven. De Vroonestein werkt preventief. Het is onze overtuiging dat het voorkomen van problemen beter werkt dan het achteraf repareren. In dat kader besteden wij veel aandacht aan het geven van een goede instructie. Wij volgen de stappen van de Effectieve Directe Instructie. Bij het activeren van de voorkennis, de verwerkingsfase en de automatisering zetten wij coöperatieve werkvormen in. Wij werken met Groep in kaart waarin we beschrijven hoe wij op drie niveaus hanteren. We differentiëren convergent wat inhoudt dat de kinderen met verlengde instructie de langste instructietijd met de leerkracht krijgen. Daarnaast werkt Vroonestein met groepslnadschappen om niet alleen de leerlingen van de eigen groep in beeld te hebben maar ook de leerlingen uit de andere groepen. Vroonestein vindt het belangrijk dat alle kinderen worden gezien.

Ouders van kinderen die extra zorg nodig hebben, worden betrokken via MDO (Multi Disciplinair Overleg) en het opstellen, uitvoeren en evalueren van ondersteuningsarrangementen. Ook kan het OEC worden betrokken wanneer er extra ondersteuning nodig is. Voor opvoedkundige vragen en/of zorg is Geynwijs op school een actieve partner. Deze sluit vaak ook aan bij MDO momenten. Geynwijs denkt actief mee met de ouders en werkt samen met ouders en school de hulpvragen verder uit. Geynwijs denkt ook mee in de thuissituatie. De GGD is voor school ook een belangrijk aanspreekpunt wanneer het gaat om voeding en gezondheid, medische zaken en sociaal emotionele ontwikkeling.

Passend Onderwijs

Passend onderwijs legt een zorgplicht bij scholen. Dat betekent dat scholen ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Hiervoor werken reguliere en speciale scholen samen in samenwerkingsverbanden. Onze school werkt samen met Profi Pendi. Het is de plicht van de scholen om ervoor te zorgen dat voor alle kinderen met speciale onderwijsbehoeften een passende plek wordt gevonden. Dat kan op de school zelf zijn, maar ook op een andere school binnen het samenwerkingsverband die beter aansluit bij de onderwijsbehoeften. Deze ondersteuningsplicht van de school geldt voor alle leerlingen die worden aangemeld of al zijn ingeschreven. Alle scholen binnen Trinamiek bieden een basisarrangement. Daar hoort ook de ondersteuning bij die de school op de eigen school met zijn team kan realiseren. Hiervoor moeten er keuzes gemaakt worden wat betreft de mogelijkheden in de groep en in de school. Deze afspraken en werkwijze is continu aan verandering onderhevig. Als school blijven we investeren in het professionaliseren van de leerkrachten om steeds meer zelf, in de school, te kunnen doen aan preventieve en licht curatieve interventies. Voor meer informatie over de leerlingenzorg verwijzen wij u naar het School Ondersteunings Profiel (SOP) op onze website.

Het samenwerkingsverband Profi Pendi

Profi Pendi is het samenwerkingsverband voor primair onderwijs, waar Vroonestein bij is aangesloten. Het bestaat uit 15 schoolbesturen, 79 scholen inclusief 4 scholen voor Speciaal Basis Onderwijs (SBO) en 1 school voor Speciaal Onderwijs (SO) in de regio's Houten, Lopik, Nieuwegein, Vijfheerenlanden en IJsselstein. Zoals de naam Profi (passend) Pendi (samen) al aangeeft, zorgen we met elkaar en met ouders dat elk van de bijna 17.000 leerlingen een zo passend mogelijk onderwijsaanbod krijgt. De opdracht van Profi Pendi is als volgt: kinderen moeten zich op school optimaal kunnen ontwikkelen, dichtbij huis. Als de basisschool en de ouders samen tot de conclusie komen dat er meer ondersteuning nodig is dan de school kan bieden, vragen ze bij Profi Pendi een multidisciplinair overleg (MDO) aan. Dat doet school, altijd in overleg met de ouders. In zo'n overleg gaan ouders, leerkracht en intern begeleider in gesprek met één of meer externe deskundigen. Het samenwerkingsverband zorgt op deze manier voor een netwerk van ondersteuningsmogelijkheden rondom het kind, de scholen en eventueel de ouders. Dat vraagt een grote mate van samenwerking met organisaties die ook rondom het kind, de school en het gezin ondersteuning verzorgen. Denk aan Centra voor Jeugd en Gezin en de jeugdgezondheidszorg. Meer informatie staat op www.profipendi.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperkingen. Dat is waar wij, ook in de (nabije) toekomst aan blijven werken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is erop gericht ontwikkelingsachterstanden bij kinderen in de leeftijd van 2 tot 6 jaar te voorkomen of te verminderen door middel van educatieve programma’s. Deze kinderen hebben een indicatie gekregen vanuit voorschoolse instellingen of hebben moeite met taal.

Op Vroonestein zijn we bij alle leerlingen, maar vooral bij de VVE leerlingen erg gericht op de taalontwikkeling. Hierbij gaat het om woordenschat en het stimuleren van de beginnende geletterdheid. Gedurende de dag zijn de kinderen intensief bezig met het uitbreiden en onderhouden van hun actieve woordenschat door dit te integreren bij de verschillende vakken die aan bod komen. Ook zijn wij op Vroonestein bezig in groep 1/2 met de beginnende rekenvaardigheid. Hierbij gaat het om het leren tellen, het meten en de oriëntatie in ruimte en tijd. Ook hierbij wordt uitgebreid aandacht besteed aan belangrijke rekenbegrippen, die bijdragen aan een actieve woordenschat. Op Vroonestein staat in groep 1/2 de  sociaal-emotionele ontwikkeling gedurende een schooldag centraal. Hierbij gaat het om het stimuleren van zelfstandigheid, zelfvertrouwen en het samen spelen en werken.

Vroonestein werkt samen met Kind & Co. Deze heeft de peutergroepen Pippeloentje en Beertje op de Lohengrinhof gevestigd. Voor plaatsing kunt u contact opnemen met de locatie.

Terug naar boven