Welke doelen staan in het schoolplan?
Stichting Trinamiek werkt vanuit een nieuw koersplan, namelijk de reisgids. Op Lucas Batau zijn wij daar ook mee gestart. Als team hebben wij door gebruik te maken van de realiteitsbril gekeken waar wij als school staan. Hierbij hadden we oog voor het gebouw, het onderwijs, het team, de leerlingen en de ouders. Nadat we dit goed in kaart gebracht hadden, zijn we gaan dromen. Door de idealenbril op te zetten, hebben we met elkaar besproken wat we graag zouden willen bereiken. Niet gelijk vandaag of morgen maar over een aantal jaar. Hoe zou Lucas Batau er dan uit moeten zien? Komend schooljaar gaan wij verder met dit proces.
De directie is sinds dit schooljaar assessor voor de Competentie Thermometer. De Competentie Thermometer is een beproefde methode voor het afnemen van assessments en het doen van lesobservaties bij leraren in het onderwijs. Komend schooljaar zal er een aantal assessments afgenomen worden.
We gaan ons verder richten op de Kanjermethode. Alle nieuwe teamleden volgen de basistraining (licentie A). We zullen de aangeboden stof implementeren en de kinderen bewust blijven maken van de methodiek. Ook zullen we ouders blijven betrekken bij de Kanjer-activiteiten.
Vanaf komend schooljaar gaan we werken met twee nieuwe methodes. Wereld in getallen 5, dit is het vervolg op de huidige rekenmethode. Groep 3 t/m 8 start komend schooljaar met deze methode. Voor taal en spelling gaat groep 4 t/m 6 werken met Taal Actief 5. Groep 7 en 8 gaan verder met snappet op het gebied van taal en spelling en groep 3 werkt verder met lijn 3. We hebben besloten om Blended te werken met Taal Actief 5 en Wereld in getallen 5. Dit houdt in dat we zowel op papier als digitaal gaan werken. Het voordeel hiervan is dat de leerlingen het beste van twee werelden ontvangen. Een voorbeeld hiervan is: het adaptieve leren door het gebruik van de digitale leermiddelen en de extra motorische oefening door de papieren leermiddelen. De afgelopen jaren hebben wij vooral digitaal gewerkt en zelf aanpassingen gedaan door de leerlingen bepaalde lessen op papier te laten doen. Dit omdat we ervan overtuigd zijn dat er vakken zijn waarbij papier noodzakelijk is. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan spelling. Door het woord op te schrijven, beklijft de spellingcategorie beter. Het digitaal adaptief werken (op niveau van de leerling) geeft ook veel voordelen. Leerlingen zien namelijk gelijk wat er wel of niet goed gaat.
Teamtraining Expliciete Directe instructie. EDI staat voor Expliciete Directe Instructie. EDI bestaat uit een aantal vaste lesonderdelen, aangevuld met technieken. Het doel van EDI is om de leerstof succesvol aan te leren aan alle leerlingen. Dit schooljaar zijn we van plan met alle teamleden deze training te volgen.
Teamtraining 1/2/3 Zing. Komend schooljaar gaan we verder met de digitale muziekmethode 1-2-3 Zing en voor verdere professionalisering volgen wij met het team een training.
Teamtraining Laat maar zien. Komend schooljaar gaan we verder met de digitale methode voor beeldend onderwijs en cultuureducatie. Samen stellen wij een doorgaande lijn op. Het stimuleren van creativiteit bij kinderen staat bij Laat maar Zien centraal. Dat vereist een precieze mix van uitdaging, informatie in woord en beeld en variatiemogelijkheden.