De Tweeklank

Lupinestraat 21 3434 HA Nieuwegein

  • Schoolfoto van De Tweeklank
  • Schoolfoto van De Tweeklank
  • Schoolfoto van De Tweeklank
  • Schoolfoto van De Tweeklank
  • Schoolfoto van De Tweeklank

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Er zijn bij ons geen kinderen die wij hebben uitgesloten van deelname. Het resultaat is voor ons geen verrassing - wij hebben gewerkt aan verschillende hiaten vanuit onze leerlijnen en hiatenplan groep 8. Kinderen hebben intensief interne, individuele hulp gehad. Deze heeft bijgedragen aan een groei waarmee de kinderen op juiste wijze kunnen starten in het VO - op hun niveau. Deze groei was voor ieder kind persoonlijk op andere vlakken. 

De ontstane hiaten kwamen voort vanuit verschillende externe factoren; zoals corona en thuisonderwijs.

Voor alle kinderen werken wij vanuit het protocol, kansrijkadviseren@detweeklank

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten stellen ons in staat om onderwijsprocessen en aanbod te meten.

Doen wij de dingen goed? Bieden wij het juiste onderwijs aan onze kinderen?

Een deel van ons vakmanschap meten wij in de opbrengsten.

Die geven een beeld, dat indien nodig, kan zorgen voor bijstelling van onze onderwijsactiviteiten.

De koers of de doelen van ons onderwijs bepalen wij niet alleen door de uitkomsten van genoemde toetsen.

Kinderen bekijken wij met meerdere brillen. Ouders zijn daarbij een serieuze gesprekspartner. Zij kennen hun kind.

Samen maken wij het "verhaal van het kind".

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De wijze waarop onze schooladviezen tot stand komen hebben wij vastgelegd in een actief document dat ons meeneemt en ouders informeert over de wijze waarop wij kansrijk adviseren van PO naar VO
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

The Leader in Me

In ons onderwijs ligt de focus terecht niet meer op kennisoverdracht alleen. De maatschappij vraagt van onze kinderen onder meer dat ze eigen verantwoordelijkheid nemen, probleemoplossend kunnen denken en goed kunnen samenwerken. Om leerlingen daar goed op voor te bereiden, is het belangrijk dat zij eigentijdse lifeskills ontwikkelen. Deze helpen leerlingen hun persoonlijke levensweg in eigen hand te nemen.

De Tweeklank heeft hiervoor een (pedagogische) aanpak omarmd: ‘The Leader in Me’.

Centraal in de aanpak staan 7 gewoonten. ‘The Leader in Me’ is speciaal ontwikkeld voor het basisonderwijs. De werkwijze steekt sterk in op de talenten en betrokkenheid van kinderen. We leren ze om medeverantwoordelijk te zijn voor hun leerproces, zelfsturend te zijn en goed en effectief samen te werken. Plezier in het leren staat daarbij ook hoog in het vaandel. 

We werken in alle groepen met hetzelfde symbool – de boom 

Van deze boom zijn óók de wortels zichtbaar, want daar begint het leertraject: de 1e drie gewoonten gaan nl. over jezelf. Je wordt er actief en steviger door, minder onzeker. Je leert je eigen verantwoordelijkheid te zien en krijgt meer grip op sociale situaties. De stam staat symbool voor hoe je bent in relaties met anderen, voor samen leven en samen werken.

Gewoonten 4, 5 en 6 gaan hierover. Ze leren je win – win te denken en zo de ander ook ruimte te gunnen. Gewoonte 5 leert je te luisteren met je oren én je hart: eerst begrijpen, dan begrepen worden. Als je zo samenwerkt, kunnen individuele ideeën tot een nieuw en beter idee leiden: synergie, gewoonte 6.

In de kruin komt de boom tot volle bloei en groei. Maar dat kan alleen als je ‘de zaag scherp houdt’. Met een botte zaag altijd maar doorgaan levert op den duur niet veel resultaat meer op. Gewoonte 7 wil dus zeggen: zorg goed voor jezelf. Ga goed en veel om met mensen die je lief zijn; eet gezond, ga op tijd naar bed, beweeg. Zo maken wij de combinatie van kennis, vaardigheden en life skills waarmee wij onze kinderen kunnen helpen te worden wie ze zijn, in de uitdagende en dynamische toekomst die voor ons ligt. Meer weten over deze pedagogische lijn? Wilt u de zeven gewoonten leren kennen? We vertellen er graag meer over. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • sociale vaardigheden
  • zelfbeeld
  • burgerschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In april 2021 hebben wij gebruik gemaakt van een AUDIT.

Het hoofddoel van de audit is de (verdere) ontwikkeling van de school: een reflectie van de school op het eigen handelen om daar beter van te worden. Tevens is het een middel om na te gaan of de doelstellingen van het Koersplan, Samen voor boeiend onderwijs, merkbaar, zichtbaar en/of meetbaar zijn in de school.

Aan de basis voor een systematische kwaliteitsverbetering ligt een goede zelfevaluatie. Voor zowel de ontvangende school als voor de auditoren zal de audit een middel zijn om samen te leren en geeft het een impuls voor verdere schoolontwikkeling. Er is sprake van een horizontale relatie en niet van een verticale relatie (zoals bij een inspectie); een critical friend.

De audit kan wel dienen als input voor het inspectiebezoek, zodat de inspectie kan aansluiten bij de bevindingen van de school.

Er zijn verschillende audits mogelijk. Voor deze audit is gekozen voor een thema audit. De aanleiding voor de audit is niet risicogericht, er zijn geen verontrustende signalen.

De inhoud van deze audit:

- uit het Trinamiek kader en waarderingskader van de inspectie: Pedagogisch Klimaat (SK2)

- uit het waarderingskader van de inspectie: Kwaliteitscultuur (KA2)

Terug naar boven