Prinses Margrietschool

Aardbeigaarde 4 3436 GB Nieuwegein

  • Onze school heeft 2 gebouwen. De midden- en bovenbouw is gehuisvest in de Aardbeigaarde.
  • Op onze school kijken we hoe we kinderen zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. Kinderen kunnen op het leerplein samen leren.
  • Onze onderbouw heeft 6 prachtige lokalen met veel ruimte om spelend te leren.
  • Onze jongste kinderen vinden uitdagende leeractiviteiten op het speel-leerplein
  • Op onze school is de basis, dat we elkaar vertrouwen en helpen. De Kanjertraining draagt bij aan een veilig klimaat.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We zijn trots op al onze kinderen. Niet alle kinderen hebben de mogelijkheid om hoge resultaten te halen. We willen een betrouwbaar en eerlijk beeld geven van de prestaties van ieder kind. We oefenen niet uitgebreid van tevoren voor deze toets. Dat vinden we niet eerlijk en gewenst. Er zijn meer aspecten die we belangrijk(er) vinden: een goede sociaal-emotionele ontwikkeling, groei op alle vakgebieden en passend bij de ontwikkeling van het kind, plezier op school en uiteindelijk een passend advies voor VO. Met het uitsluitend waarderen van (hoge) resultaten doe je veel kinderen tekort. We gaan voor een optimale ontwikkeling, passend bij de kwaliteiten van ieder kind. 

We scoren de afgelopen jaren rond het landelijk gemiddelde. Dit past bij het beeld van onze groep kinderen en de ontwikkeling die ze laten zien. 

We volgen de ontwikkeling van de kinderen en gebruiken deze informatie op zo goed en passend mogelijk onderwijs te geven. De resultaten van CITO toetsen gebruiken we om in leergesprekken te bespreken wat werkt en beter kan/moet. De informatie van deze en de Cito M-/E toetsen gebruiken we om de kwaliteit van ons onderwijs te borgen en waar nodig te verbeteren. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ouders en kinderen mogen van ons een goede kwaliteit verwachten. We werken met bekwaam en enthousiast personeel. Verschillende leerkrachten hebben zich gespecialiseerd. We gebruiken goede methoden en moderne materialen. We volgen consequent de vorderingen en ontwikkeling van onze leerlingen en analyseren en bespreken deze. We onderzoeken de kwaliteit van ons onderwijs en allerlei zaken die daarbij horen, door onderzoek en analyse. Vanuit de informatie die we verzamelen, o.a. door beoordelingen van de opbrengsten, werken met kwaliteitskaarten en ouder-, leerling- en personeelstevredenheidsonderzoeken, plannen we activiteiten en doelen en gaan hiermee aan de slag. We controleren vervolgens of we doelstellingen hebben gehaald en stellen doelen/ plannen / ontwikkeling bij.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na groep 8 gaan de kinderen naar het Voortgezet Onderwijs. Zij hebben de keuze uit vele scholen. Wij begeleiden en informeren hen en hun ouders bij die keuze. In groep 8 wordt veel informatie gegeven aan de leerlingen over het VO. We geven o.a. folders, affiches en uitnodigingen mee voor open dagen en bespreken dit. In november organiseren we een voorlichtingsavond over het Voortgezet Onderwijs. Verder is relevantie informatie op de website te vinden. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als Kanjerschool willen we een klimaat creëren, waarin iedereen(leerling, ouder, leerkracht) zich thuis voelt. We leren van en met elkaar in een omgeving die veilig en vertrouwd moet zijn. We zijn actief en betrokken en spannen ons dagelijks in voor een optimale ontwikkeling van ieder kind. Vanuit onze identiteit en het feit dat we Kanjerschool zijn, besteden we extra aandacht aan normen en waarden. Elkaar vertrouwen, helpen, samenwerken, plezier hebben met elkaar en meedoen zijn daarbij de uitgangspunten. We hebben algemene schoolregels opgesteld, die zichtbaar opgehangen zijn in de centrale ruimten en in iedere klas. Ook de regels van de Kanjertraining (en de bijbehorende petten) zijn zichtbaar in iedere klas. We stellen aan het begin van het schooljaar met de kinderen in de klas de groepsregels op. Bij binnenkomst begroeten we elkaar. We willen dat kinderen zich gezien en gehoord voelen en betrekken hen bij de dagelijkse gang van zaken in de klas en school (bijv.leerlingenraad). Alle leerkrachten hebben een licentie om de Kanjertraining te mogen geven.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Elkaar helpen
  • samenwerken, plezier, meedoen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Tijdens het laatste onderzoek heeft de inspectie geconstateerd dat de school geen risico's loopt voor de kwaliteit van het onderwijs en dat wet- en regelgeving wordt nagekomen.

Op 17 september 2015 heeft de inspectie onze school bezocht (4 jaarlijks onderzoek) en het volgende geconcludeerd:

De Prinses Margrietschool Zuid heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement. De sfeer op de prinses Margrietschool is open, prettig en ambitieus.De resultaten die behaald worden zijn voldoende en komen over het algemeen overeen met de eigen schoolnormen.De school kan haar doelen concreter formuleren, waardoor de evaluaties scherper zullen zijn. De directie heeft goed zicht op de kwaliteit van de school.Een aandachtspunt voor de school is het beter leren reflecteren op het eigen handelen. 

Op 6 van de 10 aandachtsgebieden scoren we voldoende, op de andere 4 zelfs goed! We zijn (gepast) trots met dit resultaat. Een compliment naar het team is hier zeker op haar plaats!

We zijn als Kanjerschool vooral blij met en trots op de goede beoordeling voor schoolklimaat en veiligheid, omdat dit essentieel is voor een goede ontwikkeling van onze kinderen en de leerkrachten op onze school. Veel van de aanbevelingen van de inspectie zijn al opgenomen in het schoolplan 2015-2019 en de daaraan gekoppelde jaarplannen. We maken bepaalde onderdelen specifieker door de doelen in deze plannen concreter te formuleren (concreet, herkenbaar en inspirerend), zodat een scherpere evaluatie mogelijk is.

In het voorjaar van 2015 hebben we een oudertevredenheidsonderzoek afgenomen. Op alle onderdelen scoorde de school (ruim) voldoende tot goed

Terug naar boven