Prinses Margrietschool

Aardbeigaarde 4 3436 GB Nieuwegein

  • Onze school heeft 2 gebouwen. De midden- en bovenbouw is gehuisvest in de Aardbeigaarde.
  • Op onze school kijken we hoe we kinderen zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. Kinderen kunnen op het leerplein samen leren.
  • Onze onderbouw heeft 6 prachtige lokalen met veel ruimte om spelend te leren.
  • Onze jongste kinderen vinden uitdagende leeractiviteiten op het speel-leerplein
  • Op onze school is de basis, dat we elkaar vertrouwen en helpen. De Kanjertraining draagt bij aan een veilig klimaat.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht verlof heeft of onverhoopt ziek is, regelen we (als dit lukt) vervanging. We zoeken een invaller, vragen parttimers extra te werken of kijken intern naar mogelijkheden (bijv. stagiair inzetten, leerkrachten verschuiven of de groep verdelen over andere groepen). Als het onverhoopt niet lukt om een passende oplossing te vinden, dan wordt u geïnformeerd over het evt. niet doorgaan van lessen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Enkele leerkrachten hebben zich gespecialiseerd in een bepaald vakgebied, te weten:

  • Rekenen
  • Lezen
  • Kanjercoördinator
  • Gedrag
  • ICT
  • Engels
  • Jonge kind

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ons motto is: Samen leren en doen!  

Dat is waar we als Prinses Margrietschool voor gaan! We leren van en met elkaar in een omgeving die prettig en vertrouwd moet zijn. Kinderen leren om elkaar te helpen en we stellen samen met hen regels op die we voor- en naleven.  

Wij willen dat ieder kind zich optimaal ontwikkelt. Dit betekent dat we de mogelijkheden van de kinderen goed in kaart brengen en dat we ons maximaal inspannen om die te laten groeien. We leren kinderen om samen te werken, om te reflecteren op hun gedrag en hun prestaties. We bevorderen zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid en zorgen voor voldoende uitdaging en afwisseling voor kinderen die meer kunnen en voor kinderen die minder snel leren. Leerkrachten blijven zich professionaliseren en werken met elkaar samen, zodat zij uw kind optimaal kunnen begeleiden.  

Voor ieder vakgebied zijn de leerlijnen en (tussen)doelen (vanuit de methode of eigen leerlijnen) uitgangspunt voor ons handelen. Met ons onderwijs willen we aansluiten bij de interesses en capaciteiten van leerlingen en willen we ze uitdagen deze ten volle te ontwikkelen. We houden rekening met individuele mogelijkheden van alle leerlingen. Met een gevarieerd aanbod en de mogelijkheid zich naar eigen vermogen, interesse en manier van leren te ontplooien, kunnen kinderen zich optimaal ontwikkelen.

Speciale faciliteiten:

  • Een verrijkingsgroep, voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
  • Een praktijkgroep voor kinderen in de bovenbouw die gebaat zijn met een meer op praktijk gericht aanbod
  • Day a Week School (DWS), voor leerlingen die uitblinken qua leerprestaties en denkstrategieën
  • Begeleiding van leerlingen met sociaal-emotionele en/of gedragsproblemen
  • Begeleiding van kinderen met dyslexie of dyslectische kenmerken (we kunnen echter niet behandelen, daarvoor zijn specialisten buiten de school, in overleg en afstemming met intern begeleider en Geynwijs)

Verder werken we samen met specialisten, bijv. logopedist, kinderfysiotherapeut en speltherapie. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We gaan werken met een nieuwe methode voor woordenschat, LOGO 3000, om kinderen met een taalachterstand of NT2 beter te kunnen ondersteunen, zowel op school als thuis. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft een brede onderbouw (groep 1 - 3)

Echt kind zijn houdt in heerlijk kunnen spelen, ontdekken en leren. Nieuwe dingen ervaren in de wereld om je heen. Op de Margrietschool leren jonge kinderen spelenderwijs en prikkelen leerkrachten hun nieuwsgierigheid.

Jonge kinderen verkennen hun wereld op een geheel eigen manier. Hier is onze onderbouw op ingericht. De kinderen ontdekken van alles terwijl ze aan het spelen zijn en verbinden die inzichten met kennis die ze al hebben, of net hebben gehoord tijdens een instructie.

Bewust zitten de kinderen uit groep 1, 2 én 3 samen in de onderbouw. Onze onderbouw bestaat dit jaar uit 4 groepen 1-2 en 2 groepen 3. We hebben gezamenlijke ruimten, waar kinderen samen spelen en leren en elkaar ontmoeten. De leerkrachten werken samen en bedenken op welke passende manier ieder kind al spelend en lerend ontwikkelt. De jonge kinderen trekken zich op aan de oudere kinderen en krijgen alle ruimte voor hun ontwikkeling. Voor de kinderen uit groep 3 is het heel fijn om ook nog spelend te kunnen leren.

Ouders vragen zich soms af of de kinderen dan wel lezen, rekenen en schrijven, zoals dat gebruikelijk is in groep 3. Uiteraard! Het mooie van deze manier van werken is dat dit een doorgaande leerlijn is vanuit de leerjaren 1 en 2. De reken- en taaldoelen worden op niveau geïntegreerd in het spel en de opdrachten. En spelsituaties sluiten aan bij de ‘zone van de naaste ontwikkeling’, zodat er steeds iets nieuws geleerd wordt. Alle kinderen van leerjaar 3 krijgen gerichte instructies en begeleiding bij de oefenstof die ze (op niveau) aangeboden krijgen. Leerkrachten maken gebruik van elkaars kennis en expertise, om kinderen een aanbod op maat te geven. Kinderen werken in hun eigen thuisgroep, maar ook samen in beide groepen / lokalen. Zo leren we van en met elkaar!

Onze onderbouw is gehuisvest aan de Kersegaarde. Hier hebben we mooie ruime lokalen en twee speelleerpleinen. Buiten is een groot plein waar kinderen heerlijk kunnen spelen.

Terug naar boven