Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Enkele leerkrachten hebben zich gespecialiseerd in een bepaald vakgebied, te weten:
- Rekenen
- Lezen
- Kanjercoördinator
- Gedrag
- ICT
- Engels
- Jonge kind
Ons motto is: Samen leren en doen!
Dat is waar we als Prinses Margrietschool voor gaan! We leren van en met elkaar in een omgeving die prettig en vertrouwd moet zijn. Kinderen leren om elkaar te helpen en we stellen samen met hen regels op die we voor- en naleven.
Wij willen dat ieder kind zich optimaal ontwikkelt. Dit betekent dat we de mogelijkheden van de kinderen goed in kaart brengen en dat we ons maximaal inspannen om die te laten groeien. We leren kinderen om samen te werken, om te reflecteren op hun gedrag en hun prestaties. We bevorderen zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid en zorgen voor voldoende uitdaging en afwisseling voor kinderen die meer kunnen en voor kinderen die minder snel leren. Leerkrachten blijven zich professionaliseren en werken met elkaar samen, zodat zij uw kind optimaal kunnen begeleiden.
Voor ieder vakgebied zijn de leerlijnen en (tussen)doelen (vanuit de methode of eigen leerlijnen) uitgangspunt voor ons handelen. Met ons onderwijs willen we aansluiten bij de interesses en capaciteiten van leerlingen en willen we ze uitdagen deze ten volle te ontwikkelen. We houden rekening met individuele mogelijkheden van alle leerlingen. Met een gevarieerd aanbod en de mogelijkheid zich naar eigen vermogen, interesse en manier van leren te ontplooien, kunnen kinderen zich optimaal ontwikkelen.
Speciale faciliteiten:
- Een verrijkingsgroep, voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
- Een praktijkgroep voor kinderen in de bovenbouw die gebaat zijn met een meer op praktijk gericht aanbod
- Day a Week School (DWS), voor leerlingen die uitblinken qua leerprestaties en denkstrategieën
- Begeleiding van leerlingen met sociaal-emotionele en/of gedragsproblemen
- Begeleiding van kinderen met dyslexie of dyslectische kenmerken (we kunnen echter niet behandelen, daarvoor zijn specialisten buiten de school, in overleg en afstemming met intern begeleider en Geynwijs)
Verder werken we samen met specialisten, bijv. logopedist, kinderfysiotherapeut en speltherapie.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We gaan werken met een nieuwe methode voor woordenschat, LOGO 3000, om kinderen met een taalachterstand of NT2 beter te kunnen ondersteunen, zowel op school als thuis.
Onze school heeft een brede onderbouw (groep 1 - 3)
Echt kind zijn houdt in heerlijk kunnen spelen, ontdekken en leren. Nieuwe dingen ervaren in de wereld om je heen. Op de Margrietschool leren jonge kinderen spelenderwijs en prikkelen leerkrachten hun nieuwsgierigheid.
Jonge kinderen verkennen hun wereld op een geheel eigen manier. Hier is onze onderbouw op ingericht. De kinderen ontdekken van alles terwijl ze aan het spelen zijn en verbinden die inzichten met kennis die ze al hebben, of net hebben gehoord tijdens een instructie.
Bewust zitten de kinderen uit groep 1, 2 én 3 samen in de onderbouw. Onze onderbouw bestaat dit jaar uit 4 groepen 1-2 en 2 groepen 3. We hebben gezamenlijke ruimten, waar kinderen samen spelen en leren en elkaar ontmoeten. De leerkrachten werken samen en bedenken op welke passende manier ieder kind al spelend en lerend ontwikkelt. De jonge kinderen trekken zich op aan de oudere kinderen en krijgen alle ruimte voor hun ontwikkeling. Voor de kinderen uit groep 3 is het heel fijn om ook nog spelend te kunnen leren.
Ouders vragen zich soms af of de kinderen dan wel lezen, rekenen en schrijven, zoals dat gebruikelijk is in groep 3. Uiteraard! Het mooie van deze manier van werken is dat dit een doorgaande leerlijn is vanuit de leerjaren 1 en 2. De reken- en taaldoelen worden op niveau geïntegreerd in het spel en de opdrachten. En spelsituaties sluiten aan bij de ‘zone van de naaste ontwikkeling’, zodat er steeds iets nieuws geleerd wordt. Alle kinderen van leerjaar 3 krijgen gerichte instructies en begeleiding bij de oefenstof die ze (op niveau) aangeboden krijgen. Leerkrachten maken gebruik van elkaars kennis en expertise, om kinderen een aanbod op maat te geven. Kinderen werken in hun eigen thuisgroep, maar ook samen in beide groepen / lokalen. Zo leren we van en met elkaar!
Onze onderbouw is gehuisvest aan de Kersegaarde. Hier hebben we mooie ruime lokalen en twee speelleerpleinen. Buiten is een groot plein waar kinderen heerlijk kunnen spelen.