Op welke manier informeert deze school de ouders?
Natuurlijk is goede informatie naar ouders van groot belang. Op De Toonladder zetten we daar verschillende activiteiten voor in. Er is grof gezien sprake van een drietal informatiestromen: informatie met betrekking tot het kind, informatiestroom met betrekking tot de groep, informatiestroom met betrekking tot de school.
Informatie met betrekking tot (de ontwikkeling) van het kind.
Hieronder verstaan we alle informatie tussen school en ouders waar het gaat om de ontwikkeling van hun kind. In de eerste twee weken van het schooljaar starten we met het ouder-vertel-gesprek. In dit kennismakingsgesprek tussen de leerkracht en ouders zijn vooral de ouders aan zet. Aan de hand van een aantal vragen kunnen ouders aangeven wat hun verwachtingen voor het komende schooljaar zijn, aanvullende informatie geven waarvan zij het belangrijk vinden dat school daarvan op de hoogte is en met de leerkracht afspraken maken over gewenste contacten voor het komende schooljaar
Na 10 schoolweken is er een voortgangsgesprek. Hierin bespreekt de leerkracht met de ouders hoe zij het kind de eerste periode ervaart.
Na 20 schoolweken wordt het eerste rapport opgemaakt. Naast de uitkomsten op de Cito-toetsen geeft de leerkracht ook een beeld van de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind en hoe het kind in de klas wordt ervaren. Aan de uitgifte van het rapport is ook een gespreksmoment gekoppeld.
Na zo’n 37 schoolweken volgt het tweede rapport. Dit heeft dezelfde opbouw als het eerste. Ook daaraan is een gespreksmoment gepland. Naast de bespreking van het rapport kunnen er ook afspraken worden gemaakt voor het nieuwe schooljaar. Buiten deze reguliere informatiemomenten is het, indien nodig, altijd mogelijk om met elkaar in gesprek te gaan.
Informatie met betrekking tot de groep.
Hierbij gaat het om informatie over de dagelijkse praktijk in de groep waarin het kind zit. In de eerste weken van het schooljaar is er een algemene informatie-avond. Hierop krijgen ouders meer informatie over wat er in de groep van hun kind dat schooljaar staat te gebeuren. Daarnaast wordt er ook informatie gegeven over activiteiten die specifiek voor de groep zijn en/of waar ouderhulp bij gewenst is. Gedurende het schooljaar ontvangen ouders meer groepsinformatie via de schoolapp. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van de schoolmail en het info-bord bij het lokaal van de groep.
Informatie met betrekking tot de school.
In september van het schooljaar wordt de jaarkalender uitgegeven. Naast alle geplande activiteiten is hierin ook specifieke schoolinformatie opgenomen. Maandelijks verschijnt de nieuwsbrief waarin extra informatie wordt opgenomen over zaken en activiteiten die op dat moment spelen op De Toonladder. De nieuwsbrief wordt naast verzending via de schoolmail ook op papier meegegeven. Daarnaast wordt de schoolapp veelvuldig ingezet om schoolinformatie onder de aandacht van de ouders te brengen. Het gaat hierbij om korte berichtgeving. Mocht er aanvullende informatie nodig zijn, dan wordt deze via de schoolmail verspreid.
Tot slot is er ook een website van de school waarop de nodige informatie is terug te vinden. De website is vooral gericht op ouders die op zoek zijn naar een goede basisschool voor hun kind.