De Trompetvogel

Parelduiker 15 3435 EP Nieuwegein

  • Schoolfoto van De Trompetvogel
  • Schoolfoto van De Trompetvogel
  • Schoolfoto van De Trompetvogel
  • Schoolfoto van De Trompetvogel
  • Schoolfoto van De Trompetvogel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

 De tussenresultaten worden gemonitord door de leerkracht en besproken met de intern begeleider. Indien nodig worden er plannen opgesteld om leerlingen te ondersteunen. De leerkracht voert 3 keer in het jaar kind gesprekken vanaf groep 3. Behaalde doelen worden gevierd en nieuwe doelen gesteld. Ouders worden tijdens de driehoek gesprekken ( leerling, leerkracht, ouder) 3 keer per jaar  hierbij betrokken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Zoals genoemd maken we binnen ons leerlingvolgsysteem gebruik van een aantal genormeerde toetsen. De leerlingen komen in groep 8 voor de keuze te staan welk vervolgonderwijs zij gaan volgen. Wij weten dat dit voor ouders en leerlingen een belangrijke stap is, vandaar dat wij hier onze uiterste zorg aan willen besteden. De keuze komt tot stand in overleg met het kind, de ouders en de school. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders van leerlingen uit groep 8 op de hoogte gesteld van de gang van zaken om te komen tot een verantwoorde schoolkeuze. Sinds dit jaar is er gekozen om dit eind groep 7 te doen. Dan kunnen kinderen in groep 8 direct aan de slag om nog op een hoger niveau te komen indien ze dat willen. Tijdens een persoonlijk gesprek worden ideeën uitgewisseld over de eventuele schoolkeuze. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind op die school voor voortgezet onderwijs terechtkomt, waar het zich optimaal kan ontplooien. Na de open dagen van het voortgezet onderwijs wordt dan de definitieve keuze bepaald. Dit is direct na de M8 Cito toetsen begin februari.

Om een objectief beeld van de leerprestaties op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen-wiskunde en lezen, te krijgen worden Cito tussentoetsen afgenomen. Aan de hand van analyses van de resultaten, vindt afstemming van de leerstof op groepsniveau of op individueel niveau plaats.

De eindtoets gaat vanaf dit schooljaar doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

- Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.

- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

- Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.

- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school*.

- Scholen moeten in de schoolgids opnemen hoe het schooladvies tot stand komt. Zij moeten ouders en leerlingen hierover actief informeren. Zo worden alle ouders op tijd betrokken bij de overgang naar de middelbare school.

- Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.

- De Centrale Eindtoets stopt. Scholen kunnen kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen.

- Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) gaat de kwaliteit van alle toetsen bewaken.

- Stichting Cito adviseert over de kwaliteit van alle toetsen

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De visie van de school is door middel van leerlingbegeleiding met behulp van het leerlingvolgsysteem en de leerling-besprekingen de sociale opbrengsten te monitoren. Daarnaast worden door kind gesprekken en ouder-kind gesprekken regelmatig het welbevinden besproken. De resultaten en observaties hiervan worden gebruikt om te zien welke leerlingen op school en/of thuis extra begeleiding nodig hebben.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Veilig
  • Groeien

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven