Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de groepen 1 en 2 volgen we kinderen met het digitale leerlingvolgsysteem: KIJK! (observeren, registreren en stimuleren).In KIJK! wordt gewerkt met ontwikkelingslijnen en leerlijnen. Elke leer- en ontwikkelingslijn is opgedeeld in fasen of mijlpalen. In samenhang met de basiskenmerken van het kind, de betrokkenheid en eventuele risicofactoren ontstaat een compleet beeld van de ontwikkeling. Dit wordt met ouders gedeeld tijdens de oudercontact momenten.
Wij hanteren het leerstofjaarklassensysteem. Kinderen brengen het grootste deel van de dag door in een groep met kinderen van dezelfde leeftijd of in een gecombineerde groep. Binnen dit systeem zoeken we naar werkvormen waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Wij werken met het directe instructiemodel en week/dag taken. Dit model biedt de mogelijkheid te differentiëren naar niveau en helpt leerlingen stapsgewijs en actief de leerstof eigen maken.
Profi Pendi is het samenwerkingsverband van school. Bij dit samenwerkingsverband horen alle vestigingen van basisscholen en de scholen voor speciaal basisonderwijs in de gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein en Vianen en de vestiging in Houten van de Berg en Boschschool voor speciaal onderwijs van cluster 3 en 4.Profi Pendi beschikt over diverse mogelijkheden voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Om onderwijs te mogen volgen op een school voor speciaal onderwijs moet Profi Pendi de leerling eerst “toelaatbaar” verklaren. Het samenwerkingsverband Profi Pendi heeft een ondersteuningsplan waarin afspraken gemaakt worden over de manier waarop alle leerlingen ondersteuning krijgen. De Ondersteuningsplanraad heeft hiermee ingestemd voor de periode 2016-2020.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door versterken van de vakmanscap van de leerkracht.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.