odbs Theo Thijssen

H B Hulsmanstraat K 8 B 9663 TP Nieuwe Pekela

  • Schoolfoto van odbs Theo Thijssen
  • Schoolfoto van odbs Theo Thijssen

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een leerkracht ziek is of vanwege andere omstandigheden afwezig is, maakt de school aanspraak op de vaste invalleerkrachten. Deze vaste invalleerkrachten maken onderdeel uit van de Pluspool. De invallers uit de invalpool zijn direct inzetbaar indien er sprake is van ziekte en/of afwezigheid van een leerkracht. Zijn er geen invallers beschikbaar uit de pluspool? Dan is er nog een invalpool met invalleerkrachten waar uit geput kan worden. Als school streven wij er altijd naar om bij afwezigheid van onze eigen leerkrachten zoveel mogelijk dezelfde invallers te benaderen. Helaas is dit niet altijd mogelijk. In het uiterste geval, wanneer er helemaal geen invallers beschikbaar zijn, bestaat de mogelijkheid om parttimers te vragen. Mocht ook dit geen oplossing bieden dan kunnen groepen gecombineerd worden en/of naar huis gestuurd worden. Vanzelfsprekend zijn deze twee laatste oplossingen noodoplossingen en proberen we dit te voorkomen. Met het groeiende lerarentekort is dit helaas geen eenvoudige opgave.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het team bestaat uitsluitend uit bevoegde en bekwame leraren. De dagelijkse leiding van de school is in handen van de directeur. Daarnaast is er een IB'er verbonden aan de school. Zij is verantwoordelijk voor de zorgstructuur op de school. Er is ook een administratief medewerkster en een conciërge aan de school verbonden. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In het schema ziet u een indicatie van de onderwijstijd op de Theo Thijssen in groep 1 en 2. Dit is slechts een indicatie. Onderwijs aan het Jonge Kind laat zich moeilijk "vastleggen" in uren per vakgebied. Er is veel overlap in vakken. Dit is niet altijd concreet uit te drukken in hoeveelheid tijd. Zo zou er volgens onderstaand schema geen tijd worden besteed aan levensbeschouwing. In de praktijk wordt dit wel gegeven, maar niet als afzonderlijk vak. Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In het schema ziet u een indicatie van de onderwijstijd op de Theo Thijssen. Dit is slechts een indicatie. Veel vakken en vakgebieden hebben overlap met elkaar. Dit is niet altijd concreet uit te drukken in hoeveelheid tijd. Zo zou er volgens onderstaand schema geen tijd worden besteed aan levensbeschouwing. In de praktijk wordt dit wel gegeven, maar niet als afzonderlijk vak. Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen. Zo staat er voor rekenen elke dag een uur in het schema hierboven. In de praktijk wordt er de ene dag 45 minuten besteed aan rekenen en de andere dag 1,5 uur. Dit hangt af van de groep, de les, de dag etc. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het uitgangspunt is dat elke leerling in principe toelaatbaar is. In het geval er sprake is van een leerling met een specifieke of zeer specifieke onderwijs- en of begeleidingsbehoefte moet de school onderzoeken of aan deze specifieke behoefte kan worden voldaan. Wanneer na een zorgvuldig onderzoek en in nauw overleg met de ouders wordt vastgesteld dat de school in staat is om de specifieke begeleiding te leveren, dan wordt de leerling toegelaten.

Het onderwijs dient zonder vooroordeel kinderen maximaal te ontwikkelen en hoge eisen te stellen, maar wel met inachtneming van de eigenheid en de specifieke talenten van elk kind. Talenten en intelligentie zijn niet gelijk verdeeld. Het is voor het welbevinden en het geluk van een kind van groot belang dat deze verschillen worden gerespecteerd. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het team en de leerkrachten blijven zich ontwikkelen om de extra ondersteuningsbehoefte te kunnen blijven bieden. Het doel hierbij is om alle leerlingen zich maximaal te laten ontwikkelen naar de mogelijkheden die de leerling heeft. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven