Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De school maakt gebruik van methodeafhankelijke toetsen en methode onafhankelijke toetsen. Methodeafhankelijke toetsen vinden plaats na de afronding van elk blok. Een blok neemt ongeveer 3 tot 4 weken in beslag en wordt afgesloten met een toets. Dit tussenresultaat gebruikt de leerkracht om het onderwijsaanbod van de afgelopen weken te evalueren. Op basis van deze tussenresultaten wordt het onderwijsaanbod afgestemd op wat de groep en de individuele kinderen nodig hebben.
Naast de methodeafhankelijke toetsen maakt de school ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen. De school gebruikt hiervoor de toetsen van Cito. De resultaten van deze toetsen worden opgenomen in het leerlingvolgsysteem. Hierdoor ontstaat er in de loop van de schoolperiode van een leerling een mooie grafiek die inzichtelijk geeft waar de leerling staat, wat hij/zij nodig heeft en waar hij/zij zich verder in kan ontwikkelen. De leerkrachten gebruiken deze toetsen om hun onderwijsaanbod kritisch tegen het licht te houden. De tussenresultaten van de Cito toetsen geven een mooi beeld van hoe de groep heeft gescoord en hoe de individuele leerlingen scoren. De hiaten van de groep en van de individuele leerlingen worden duidelijk in kaart gebracht en hiermee kan de leerkracht zijn/haar onderwijsaanbod afstemmen.
In het schooljaar 2023-2024 bestond de groep 8 uit 17 leerlingen. 1 daarvan is naar VMBO - basis/kader gegaan. 1 leerling is naar VMBO - Kader gegaan en 1 leerling naar VMBO - Kader/TL. De meeste leerlingen (8) zijn naar het VMBO - TL gegaan. 1 leerling is naar de TL/Havo gegaan en 3 leerlingen naar de Havo. De laatste 2 leerlingen zijn naar het VWO gegaan. Deze gegevens staan ook in de tabel hiernaast (in percentages).
Onze procedure om te komen tot een passend en kansrijk schooladvies hebben wij beschreven in ons protocol Po-Vo. Dit protocol wordt jaarlijks geactualiseerd en ligt op school ter inzage.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We zien het als onze taak de kinderen een goede basis mee te geven voor hun toekomst in deze maatschappij.
Dit proberen we te bereiken door te werken vanuit de hieronder geschetste uitgangspunten:
- kindgericht werken in een veilige kindvriendelijke omgeving,
- werken met eigentijdse methoden en bewuste keuzes omtrent gebruik van iPads en chromebooks,
- bevorderen van zelfstandig werken,
- aandacht voor normen en waarden, orde en regelmaat, het niet tolereren van pesten en discriminatie,
- de kinderen leren positief in het leven te staan en respect te hebben voor de ander.
De inspectie is tevreden over de resultaten en de kwaliteit van onderwijs op De Linde. De school is dan ook ingedeeld in het "basistoezicht". De tussen- en eindopbrengsten zijn als voldoende tot goed beoordeeld. Het didactisch handelen en de kwaliteitszorg zijn goed op orde. Een uitgebreid verslag van de bevindingen van het laatste inspectiebezoek (april 2015) kunt u vinden op dit deel van de website.