De Snip

Dorpsstraat 146 1733 AR Nieuwe Niedorp

  • Wekelijks staat handvaardigheid voor alle groepen op het programma.
  • Tijdens een schooljaar zijn er verschillende activiteiten waarbij kinderen uit alle groepen met elkaar samen werken.
  • Dagelijks wordt er door de kinderen op de computers, tablets of chromebooks gewerkt.
  • Wij doen met veel plezier mee met verschillende activiteiten, zoals de Koningsspelen. Ook hebben we iedere maand een Sniptheater.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De behaalde scores op de eindtoets zijn, gekeken naar het 3-jaarsgemiddelde, conform de verwachting bij de populatie en schoolweging. Zowel op het niveau van 1F als 2F/1S scoren we boven de signaleringswaarde en scoren we rond het landelijk gemiddelde passend bij de schoolweging. Daarnaast hebben we eigen ambities gesteld voor rekenen, taal en lezen m.b.v. het document 'stap voor stap naar schooleigen doelen (focus PO)'.
Onze ambities:
Rekenen: 100% 1F  60% 1S
Taal: 100% 1F 70% 2F
Lezen: 100% 1F 80% 2F

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

N.a.v. de midden- en eindtoetsen van IEP vindt er twee keer per jaar een trendanalyse plaats met het team o.l.v. IB en directie. Hierbij wordt gekeken naar het proces en de resultaten, vindt er een diepteanalyse plaats m.b.v. het visgraatmodel, worden er doelen gesteld en groepsspecifieke interventies ingezet. Dit proces vindt plaats middels de PDCA cyclus. 
Vanaf groep 6 wordt er een prognose gemaakt van de behaalde en te behalen resultaten op basis van de referentieniveaus. Ook dit leidt tot een groepsspecifiek aanbod.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In de kwaliteitskaart voortgezet onderwijs beschrijven we hoe we toe werken naar een passend schooladvies voor ieder kind.
Bij het opstellen van het voorlopig en definitief advies kijken we o.a. naar:
- Werkhouding & motivatie
- Huiswerkattitude
- Welbevinden en betrokkenheid
- Behaalde resultaten op IEP toetsen vanaf groep 6
- NSCCT (afname in groep 7)
- Observaties van de leerkracht

Al deze facetten tezamen, vormen de basis voor ons advies. We adviseren zoveel mogelijk kansrijk op De Snip.

Vanaf schooljaar 2023/2024 vindt er geen eindtoets meer plaats, maar gaan we werken met de doorstroom toets. Een belangrijk verschil is dat deze toets wordt afgenomen voor het moment, waarop het definitief advies wordt gegeven. Als de uitslag van de doorstroom toets hoger uitvalt dan het voorlopig advies, volgt een heroverweging van het advies. Behalve als de bijstelling niet in het belang van de leerling wordt geacht. Dit besluit zal dan gemotiveerd moeten worden. Dit gebeurt door de leerkracht van groep 8, directie en IB. Dit wordt met ouders en kind besproken. Daarna volgt een centraal aanmeldmoment voor alle scholen in de week van 25-31 maart.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Snip werken we op basis van de uitgangspunten van Pedagogisch Tact. Dit wil zeggen dat wij de relatie met het kind (en zijn directe omgeving) als uitgangspunt nemen. We kijken naar het kind (de behoefte van het kind) achter het zichtbare gedrag. Vanuit een goede relatie stimuleren wij de kinderen tot autonoom handelen, betrekken wij de kinderen en maken wij ze bewust van hun eigen ontwikkeling. De kindgesprekken vormen hierin een belangrijke basis. Op deze manier kunnen kinderen hun competenties zo goed mogelijk ontwikkelen. 

Deze pedagogische aanpak is gevisualiseerd in de vorm van ons Pedagogisch Huis, welke we met elkaar hebben vormgegeven. Een foto van het pedagogisch huis is zichtbaar is het beleidsplan sociale veiligheid. 

Vanuit Pedagogisch Tact werken betekent oog hebben voor betrokkenheid en welbevinden van de kinderen.
3 keer per jaar neemt de intern begeleider in alle groepen de Leuvense betrokkenheidsschaal af. Aan de hand van deze data analyseren we de betrokkenheid van kinderen en stellen we ambities op op het gebied van betrokkenheid en welbevinden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbinding
  • Pedagogisch tact
  • Autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven