Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De invulling van de lestijd is slechts een indicatie. In de praktijk zijn veel vakgebieden met elkaar verweven en wordt de ontwikkeling tijdens een activiteit (spelend leren) op meerdere gebieden gestimuleerd.
Per vakgebied is er een gemiddeld aantal onderwijsuren vastgesteld passend bij de leeftijdsgroep (zie schema). Het rooster in de groepen is afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de betreffende groep. Er wordt zoveel mogelijk uitgegaan van een evenredige verdeling van de vakgebieden over de beschikbare onderwijstijd. Wanneer uit de analyse van de data en observaties blijkt dat een groep extra onderwijstijd behoeft op een van de vakgebieden, dan wordt daar extra onderwijstijd voor ingeroosterd.
Zorgplicht
Met de komst van Passend onderwijs hebben de schoolbesturen zorgplicht gekregen. Zorgplicht betekent dat de school waarbij uw kind zich aanmeldt of staat ingeschreven te allen tijde moet zorgen voor een passende onderwijsplek. Dat kan een plek zijn op de eigen school met extra ondersteuning of op een andere reguliere school in de buurt, maar dat kan ook een plek zijn op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Niet u als ouder maar de school dient voor die plek te zorgen. Scholen helpen elkaar daarbij door samen te werken in Samenwerkingsverbanden (SWV) en scholengroepen (SG). Ze maken onderling afspraken over hoe ze ervoor zorgen dat elk kind onderwijs krijgt dat bij hem of haar past. De scholen van Stichting Surplus zijn samen met andere scholen in de regio lid van het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland. Dit samenwerkingsverband bestaat op zijn beurt uit tien scholengroepen. In een scholengroep zitten scholen van verschillende schoolbesturen en liggen bij elkaar in de buurt. Onze school is lid van Scholengroep Niedorp.
Ondersteuning
Het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland heeft in een Ondersteuningsprofiel beschreven welke basisondersteuning elke school moet kunnen bieden. Het uitgangspunt van basisondersteuning is dat uw kind zoveel mogelijk wordt begeleid in de eigen groep door zijn of haar eigen leerkracht. Elke school heeft ook een eigen Schoolondersteuningsprofiel (SOP).
In dit profiel staat welke specifieke extra ondersteuning de school uw kind kan bieden, naast de basisondersteuning. Deze extra ondersteuning bestaat vooral uit uren die kunnen worden ingezet om uw kind optimaal te kunnen begeleiden. School kan hierbij begeleiding krijgen van bijvoorbeeld ambulant begeleiders, jeugdzorg of gedragsdeskundigen van de Onderwijs Begeleidingsdienst (OBD). Ook kan de extra ondersteuning binnen een school ontstaan door de aanwezigheid van een specialist of een leerkracht die veel ervaring heeft opgedaan met een bepaalde onderwijsbehoefte.
De scholen in dezelfde scholengroep zorgen samen voor een dekkend aanbod voor alle vormen van zorg. Dus als onze school uw kind niet de juiste ondersteuning kan bieden, dan kunnen wij een beroep doen op de expertise van de collega-scholen uit de scholengroep. Ook kunnen we een aanvraag doen voor een arrangement via het ondersteuningsteam (OT) of een toparrangement aanvragen bij het CTO, waardoor er op school meer ruimte, tijd en expertise ontstaat om de juiste begeleiding te kunnen bieden. Het kan ook zijn dat de school niet de juiste begeleiding kan bieden. Dan wordt de best passende plek op een andere school binnen de scholengroep of op het speciaal (basis)onderwijs gezocht.
Kleuterverlenging, doublure of versnelling
De leerkracht bespreekt de vorderingen van de kinderen regelmatig met de intern begeleider. Tijdens de 10-minutengesprekken (en in geval van twijfel ook tijdens gesprekken 'tussendoor') worden de vorderingen van uw kind besproken. Het kan gebeuren dat een kind aan het eind van groep 2 nog niet toe is aan groep 3. De ouders worden hier tijdig van op de hoogte gesteld. Hoewel de school de uiteindelijke beslissing neemt, streven we er altijd naar om deze beslissing in goed overleg met de ouders te nemen. Ook gedurende de rest van de schoolloopbaan van uw kind kan het voor de ontwikkeling beter zijn om een keer te doubleren. Er vinden ook dan tijdig, en regelmatig, gesprekken met de ouders plaats. Dit geldt ook bij een mogelijke versnelling van kinderen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Een van de collega's volgt de opleiding tot specialist Jonge Kind.
Onderzoek laat de noodzaak zien van leraren die op de hoogte zijn van de specifieke pedagogisch-didactische benadering van het jonge kind, zodat de ontwikkeling van het kind ook daadwerkelijk optimaal tot stand komt. Onze specialist maakt beleid en neemt collega's mee in het belang van spel, het uitlokken van interacties en nog veel meer.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.