't Venne

Sarabande 9 2152 TB Nieuw-Vennep

  • Schoolfoto van 't Venne
  • Schoolfoto van 't Venne
  • Schoolfoto van 't Venne
  • Schoolfoto van 't Venne
  • Schoolfoto van 't Venne

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Goede resultaten bieden perspectief op een mooi opleiding en, als het even kan, een prachtige carrière. Tegelijkertijd vinden wij welbevinden net zo belangrijk. Onze opdracht is dus breder dan alleen goede resultaten. Sociaal emotionele ontwikkeling, het ontwikkelen van executieve functies en aandacht voor persoonlijk ontwikkeling en talenten, zijn voor ons net zo belangrijk.

De goede resultaten zijn uitkomst van doelgericht werken. Een manier van werken die 't Venne uniek maakt. Bij de basisvaardigheid vakken gebruiken we doelgericht werken. Dat houdt in dat de leerkracht elke les bestudeerd op het doel. Beheerst 80% van de leerlingen het doel, dan slaan we de les over. De 20% leerlingen die het nog niet beheersen krijgen in een kleine setting dit doel aangeboden. Zo kunnen we verrijken in de methode en verbreden en is elke les betekenisvol en doelgericht!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen onze leerlingen in hun ontwikkeling. Met ingang van schooljaar 2021-2022 wordt er gewerkt met IEP-LVS. Het leerlingvolgsysteem van IEP past goed bij onze visie op onderwijs. IEP stelt: Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. IEP geeft inzicht in waar een kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart.

Wij toetsen de leerlingen twee keer per jaar op een aantal onderdelen:

  • Taalverzorging 
  • Rekenen
  • Technisch lezen 
  • Begrijpend Lezen 
  • Hart en handen

Deze toetsen geven ons een beeld van wat de kinderen aan leerstof beheersen. We zien zo ook waar de ontwikkelkansen van elk kind liggen. Daardoor kan de leerkracht het programma waar nodig aanpassen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij willen de kinderen en ouders zo goed mogelijk informeren over de diverse vormen van voortgezet onderwijs in onze regio. Daarnaast vinden we het belangrijk ouders en kinderen te helpen bij het kiezen van de school waar het kind zich thuis zal voelen en het een goede kans van slagen heeft. Daarom informeren wij ouders en kinderen tijdig over de jaarlijkse informatiemomenten van middelbare scholen en wanneer zij welke stappen kunnen verwachten ten aanzien van het (voorlopig) schooladvies.

Het schooladvies is gebaseerd op meerdere onderdelen en wordt door een team van leerkrachten, directeur en IB-er besproken en onderbouwd:

* leerresultaten en toetsen, minimaal vanaf het moment eind groep 6,

* ervaringen en waarnemingen op het gebied van sociaal-emotioneel gedrag en leervaardigheden, gebaseerd op groep 6, 7 en 8,

* inzicht van de school door de jaren heen, 

* de wens van ouders en de wens van de leerling wordt meegenomen in het proces, maar is niet bepalend.

Eind groep 7 krijgt iedere leerling een voorlopig advies. Een half jaar later (in groep 8) bespreken leerkracht, leerlingen en ouders/verzorgers het definitieve schooladvies. In het voorjaar wordt een onafhankelijke toets (IEP Doorstroomtoets) afgenomen. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

KiVa is een preventief, schoolbreed programma, gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen (groep 1 t/m groep 8). Het programma zet in op positieve groepsvorming, zodat ieder kind met plezier naar school gaat. KiVa is wetenschappelijk bewezen effectief én goedgekeurd door het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). De KiVa-monitor is goedgekeurd door de Onderwijsinspectie; met de KiVa-monitor voldoen scholen dus aan de wettelijke verplichting de sociale veiligheid onder leerlingen te meten.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor jezelf/omgeving
  • Growth mindset
  • Vertrouwen in jezelf/ de ander

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Oordeel ´Goed´ van de inspectie

Op vrijdag 1 december 2018 hebben twee inspecteurs ‘t Venne bezocht i.h.k.v. een verificatie-onderzoek. Tijdens een verificatie onderzoek bekijkt de inspectie of het beleid van het bestuur voldoende wordt uitgevoerd en of het bestuur voldoende zicht heeft op de kwaliteit van de school.De waardering van de inspectie kan bestaan uit vier oordelen.

  • Onvoldoende: als een school de basiskwaliteit niet levert.
  • Voldoende: als een school voldoet aan de basiskwaliteit
  • Ruim Voldoende: als een school de basiskwaliteit overstijgt
  • Goed: als een school de basiskwaliteit overstijgt en eigen aspecten van kwaliteit heeft toegevoegd

De inspecteurs hebben ‘t Venne bekeken en gewaardeerd op vijf onderdelen. Ze hebben daarvoor groepen bezocht, zijn in gesprek gegaan met leerkrachten, externen, leerlingen, de intern begeleider en het managementteam. Daarnaast hebben ze dossier-onderzoek gedaan.  

Waardering

Bij de start van het gesprek over het oordeel gaf de inspectie aan geïnspireerd te zijn door de school. Er is een grote waardering voor de eigen werkwijze en bevlogenheid van het team. De inspectie typeert de school vervolgens als “warm”. Ze voelden zich zeer welkom. De wijze waarop ‘t Venne kijkt naar leerlingen en de wijze waarop zij uitvoering geeft aan de leerlingenzorg maakt dat de inspectie aangaf dat je “ieder kind een school als ‘t Venne gunt”. Een groter compliment kunnen wij ons niet wensen

De waardering is als volgt:

OP 2 - Zicht op ontwikkeling, GOED

De school volgt de ontwikkeling van haar leerlingen zodanig dat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen

OP 3 - Didactisch handelen, RUIM VOLDOENDE

Het didactisch handelen van de leraren stelt de leerlingen in staat tot leren en ontwikkelen

OP 6 - Samenwerking met partners GOED

De school werkt samen met relevante partners om het onderwijs voor haar leerlingen vorm te geven. Inspectie noemde de samenwerking indrukwekkend. 

KA 1 - Kwaliteitszorg GOED

De school heeft een stelsel van kwaliteitszorg ingericht en verbetert op basis daarvan haar onderwijs.

KA 2 - Kwaliteitscultuur GOED

De school kent een professionele kwaliteitscultuur en functioneert transparant en integer.

We zijn heel erg trots op deze waardering en zijn blij dat de inspectie ‘t Venne heeft gezien als de prachtige school die wij zijn.

Terug naar boven