Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
De tussenschoolse opvang doen we in samenwerking met Op Stoom. Er is een vaste medewerker gekoppeld aan een groep zodat er continuïteit is voor de leerlingen. Veel leerlingen kennen deze medewerkers ook van de voor- en/of naschoolse opvang.
Over privacy en het gebruik van media
Op onze school wordt veel aandacht besteed aan digitale geletterdheid (“alles wat iemand moet kennen en kunnen om te kunnen functioneren in onze digitale samenleving”). Hierdoor komen onze leerlingen actief in aanraking met (toepassingen van) ICT in de de breedste zin van het woord. Hiervoor werken we met een variatie aan (digitale) leermiddelen ter ondersteuning van het leerproces. Zo werken wij onder andere met Google Workspace for Education, een beschermde omgeving waarbinnen alle leerlingen een eigen account hebben. Dit betekent o.a. dat zij niet kunnen mailen naar iemand buiten ons domein. Ze kunnen ook geen mail (of advertenties/spam) ontvangen van buiten dit domein. Binnen deze afgeschermde omgeving leren zij samenwerken, delen en mailen, onder begeleiding van een leerkracht. Kinderen van groep 1 t/m 4 bereiken deze omgeving via de plaatjes login op school. De oudere kinderen loggen in met een mailadres en wachtwoord, op school of thuis.WijWijzer volgt actuele ontwikkelingen nauwlettend en doet zo nodig aanpassingen om de Google omgeving zo gebruiksvriendelijk en privacyproof mogelijk in te richten. Hierbij is besloten om op een aantal onderdelen af te wijken van de geadviseerde aanpassingen. Google Maps en YouTube blijven beschikbaar omdat deze belangrijk zijn bij het maken van werkstukken, spreekbeurten of presentaties. Onze beheerder heeft het zo kunnen inrichten dat er geen privacygevoelige data van onze leerlingen verzameld worden. Zo maken we optimaal gebruik van de mogelijkheden die Google biedt, blijven we onze leerlingen begeleiden bij de ontwikkeling van hun digitale vaardigheden en houden we rekening met hun privacy.
Voor de veiligheid en privacy van u, uw kind(eren) en medewerkers, werkt onze school met een gedragscode ‘Sociale media, internet en Bring Your Own Device (BYOD). De inhoud hiervan wordt tijdens de lessen Mediawijsheid met de kinderen besproken. Verder is afgesproken dat leerlingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun mobiele telefoon of ander toestel dat zij meenemen. Zij mogen het alleen gebruiken als zij toestemming hebben van de leerkracht/medewerker. Telefoons staan uit en zijn niet zichtbaar aanwezig. Van leerlingen wordt verwacht dat zij niet meedoen aan (digitaal) pesten. Deze gedragscode vindt u op: www.wijwijzer.nu/ouders.
In het kader van de privacy van onze leerlingen en leerkrachten/medewerkers (en conform de privacywetgeving) vragen wij uw medewerking op een aantal onderwerpen:Jaarlijks wordt u gevraagd om uw ‘privacy voorkeuren’ (b.v. gebruik van foto’s) via Parro door te geven. Het is belangrijk dat u deze invult, zodat wij op de hoogte zijn van uw wensen. Wilt u terughoudend zijn met het fotograferen en filmen van kinderen op en rond school? Er staan immers bijna altijd klasgenootjes op de foto. Wilt u dit beeldmateriaal niet via sociale media delen i.v.m. de privacy van andere kinderen? Het is belangrijk dat u toestemming heeft van de directeur, leerkracht/medewerker of andere ouders als u foto’s of filmpjes maakt of deelt. Ten aanzien van de privacy van de gegevens van uw kind(eren) hebben wij verwerkersovereenkomsten afgesloten met aanbieders van leermethoden en b.v. de bibliotheek. In deze overeenkomsten staan privacy afspraken over waar uitgewisselde persoonsgegevens wel en niet voor gebruikt mogen worden.
Veiligheid op school
Kinderen, ouders en personeel moeten in een veilige omgeving kunnen werken en leren. De school heeft hiervoor een veiligheidsplan opgesteld. Hierin wordt beschreven welke afspraken zijn gemaakt om de fysieke en sociale veiligheid op school te garanderen, om onveilige situaties te voorkomen en hoe te handelen bij een incident. Denk bij fysieke veiligheid bijvoorbeeld aan hygiëne, veilige speeltoestellen en ontruiming bij een calamiteit. Sociale veiligheid gaat over privacy, omgangsvormen, het voorkomen van (online) pesten, seksuele intimidatie, geweld of discriminatie. Het veiligheidsplan is opgesteld met instemming van de GMR en op organisatieniveau verder uitgewerkt met instemming van de MR. Ieder jaar evalueren wij het veiligheidsplan en nemen we actie als we vinden dat dit nodig is. Deze evaluatie bespreken wij ook met de MR. Onderliggende protocollen zijn te vinden op www.wijwijzer.nu/ouders:
- Gedrag- en pestprotocol
- Gedragsprotocol ouders
- IBP beleid en privacyreglement
- Gedragscode ten aanzien van het gebruik van Internet, Sociale Media en BYOD
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandelingKind, school en scheiding