Klachten
Indien u een klacht hebt over de gang van zaken op school, dan kunt u eerst contact opnemen met de leerkracht van uw kind. U kunt contact opnemen met de directie van de school als de klacht niet naar tevredenheid door de leerkracht is opgelost of als het een klacht betreft, die niet groep gebonden is.
Klachtenregeling
Onderwijsinstellingen zijn sinds 1998 verplicht om een klachtenregeling ter beschikking te stellen. Ook SOPOH, ons bovenschool bestuur, beschikt over een dergelijke regeling. Deze voorziet in een zorgvuldige behandeling van klachten ter bevordering van een veilig schoolklimaat. Dit kunnen klachten zijn op het gebied van ongewenst gedrag, zoals seksuele intimidatie, agressie, geweld, pesten, discriminatie, maar kunnen ook gaan over gedragingen en beslissingen. De regeling is er voor zowel leerlingen en hun ouders als personeelsleden van de school. Het aanstellen van contactpersonen, een externe vertrouwenspersoon en een klachtencommissie zijn de drie pijlers waarop de regeling is gestoeld.
Contactpersoon bij klachten
Alle scholen die onder SOPOH vallen beschikken over contactpersonen. Zij zijn het eerste aanspreekpunt. Zij zorgen voor de eerste opvang, kunnen zo nodig doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon, nemen contact op met de ouder(s) en zorgen voor een goede nazorg. Om deze taken goed te kunnen vervullen, hebben zij hiervoor een speciale training gehad. De contactpersoon van onze school is: Csilla Havay [email protected]
De volgorde van handelen bij het indienen van een klacht is verwoord in een klachtenregeling. Deze klachtenregeling is te vinden op de website van SOPOH (www.sopoh.eu), op de website van de school en op te vragen bij de directie van de school.
Externe Vertrouwenspersoon
Indien de contactpersoon u door verwijst naar de externe vertrouwenspersoon of u neemt uit eigen initiatief contact op, gaat de externe vertrouwenspersoon na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Zij gaat na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij de klachtencommissie. Tevens begeleidt zij de klager desgewenst bij de verdere procedure en verleent zo nodig bijstand bij het doen van aangifte. De vertrouwenspersoon heeft ook een adviestaak aan het bevoegd gezag over de te nemen besluiten.
De externe vertrouwenspersoon van SOPOH is Mevrouw Heleen de Jong. Zij is socioloog en mediator. Zij heeft ervaring en deskundigheid op het terrein van klachtbehandeling. U kunt haar telefonisch of per email bereiken en op de website is meer informatie te vinden. T +31 (0)6 250 24 555 [email protected] www.heleendejongadvies.nl
Voor zaken rondom integriteit heeft SOPOH een 2e externe vertrouwenspersoon. Deze 2e externe vertrouwenspersoon is : De heer Jaap de Knegt T: 020 497 4511 - 06 40353030 [email protected]
Landelijke klachtencommissie
Tot slot is er de mogelijkheid om een klacht die binnen de klachtenregeling valt voor te leggen aan een onafhankelijke commissie. SOPOH is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie In Utrecht. (postadres: Onderwijsgeschillen, Postbus 85191,3508 AD Utrecht, telefoon: 030 - 280 95 90 Bezoekadres: Gebouw "Woudstede", Zwarte Woud 2, 3524 SJ Utrecht). De afspraken en regels die gelden bij het inschakelen van deze commissie kunt u lezen op www.onderwijsgeschillen.nl Deze commissie past hoor en wederhoor toe, verklaart de klacht gegrond of ongegrond en adviseert het schoolbestuur over de te nemen maatregelen. De rechten en plichten van ouders, leerlingen en bevoegd gezag staan uitgebreider beschreven in de onderwijsgids die u van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en wetenschap ontvangen heeft.