Openbare Montessorischool De Boog

Johannis Bogaardstraat 16 A 2151 CV Nieuw-Vennep

  • Schoolfoto van Openbare Montessorischool De Boog
  • Schoolfoto van Openbare Montessorischool De Boog
  • Schoolfoto van Openbare Montessorischool De Boog
  • Schoolfoto van Openbare Montessorischool De Boog
  • Schoolfoto van Openbare Montessorischool De Boog

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school is vanuit de missie en visie in het bijzonder geïnteresseerd in de individuele ontwikkeling van de kinderen door de leerjaren heen.

De groepsleerkracht registreert en beoordeelt het werk van de kinderen. Door het aanbieden van de leerstof in individuele lesjes en de observatie van het werkende kind, heeft de leerkracht een goed zicht op de kwaliteit van de verwerking door het kind.

De voortgang van de leerlingen wordt weergegeven in de leerlijnen in Parnassys.  

In de onderbouw wordt 3 x per jaar de leerlijnencheck afgenomen waarmee de leerkracht zicht heeft op de individuele ontwikkeling.

In de midden- en bovenbouw wordt de ontwikkeling gevolgd met resultaten uit werk, toetsen en gesprekken met leerlingen.

We gebruiken als aanvulling het genormeerde Cito-leerling in beeld, waarmee we zicht hebben op de ontwikkeling van het kind in relatie tot de andere kinderen van dezelfde groep en de persoonlijke ontwikkeling van het kind gedurende de gehele periode op onze basisschool.

De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd met behulp van Zien!

In een portfolio en met behulp van leerlijnen houden de kinderen, leerkrachten en ouders zicht op de ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 en in november gr 8 krijgen ouders en leerlingen een indicatie van wat het verwachte uitstroomniveau naar het VO zal zijn. In januari gr 8 krijgen zij het voorlopig advies. Ouders en kinderen kunnen zich daarmee oriënteren op een passende VO-school.  

Met ingang van schooljaar 2023-2024 maken alle kinderen van groep 8 in de eerste twee weken van februari de Doorstroomtoets. Deze toets vervangt de Eindtoets basisonderwijs. Uiterlijk 24 maart ontvangen ouders en leerling het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart kunnen leerlingen zich gedurende 1 week aanmelden bij het VO.

Uit vergelijkend onderzoek blijkt dat de resultaten en de adviezen van De Boog passend zijn bij de populatie van de school. De uitstroom naar het speciaal (basis) onderwijs en het aantal kinderen met een verlengde basisschooltijd is laag.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Daarmee zorgen we voor een fijne sfeer en een goede ontwikkeling van de kinderen. We werken daarin samen met onze eigen bso en met de overblijf om ervoor te zorgen dat de kinderen kunnen rekenen op een overeenkomstige benadering en begeleiding.

We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling met Zien! Als er zorgsignalen zijn wordt samen met de ouders en eventueel de bso een plan gemaakt om een positieve ontwikkeling te helpen maken.

We voeren een actief anti-pestbeleid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Goede sfeer
  • Sterk pedagogisch beleid
  • Aandacht voor verschillen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven