Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school heeft 10 klassen.
We werken zoals dat op montessorischolen gebruikelijk is in heterogene klassen waar kinderen 2-3 jaar blijven. De kinderen zijn in hun klas wisselend de jongste, de middelste of de oudste van de groep. Kinderen leren op die manier veel van elkaar. De oudere kinderen uit de klas kunnen hun jongere klasgenoten als vanzelfsprekend helpen. Jongere kinderen zien om zich heen wat er op de langere termijn mogelijk is in de groep.
Er zijn drie onderbouwklassen (kinderen uit groep 1 en 2), vier middenbouwklassen (kinderen uit groep 3, 4 en 5) en drie bovenbouwklassen (kinderen uit groep 6, 7 en 8).
We hebben op school naast de groepsleerkrachten specialisten voor de volgende lessen:
- Vakleerkracht bewegingsonderwijs voor gymlessen vanaf de onderbouw
- Vakleerkracht beeldende vorming voor bevo-lessen vanaf groep 3
- Remedial teacher voor kinderen met leermoeilijkheden
- Onderwijsassistent taalonderwijs voor kinderen met achterstanden op taalgebied
- Speciale leerkracht voor de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen
De genoemde tijden zijn bij benadering.
Omdat we ervan uitgaan dat kinderen vooral leren als ze bezig zijn met voor hen zinvol werk, wordt een groot deel van de schooldag gereserveerd voor de werkperiode. Kinderen werken dan met en zonder hulp van de leerkracht alleen of in een groepje aan de eigen taken. Daarnaast zijn er instructies en activiteiten in kleine groepjes of met de hele klas.
De onderwijstijd is bij benadering en kan in verband met de individuele plannen per leerling verschillen.
Kinderen besteden in het montessorionderwijs geen vastgestelde uren aan de verschillende vakken. We geven groepsinstructies, instructies aan kleine groepjes en individuele lesjes volgens rooster en naar behoefte. De kinderen werken hard en wij zorgen er voor dat ieder kind genoeg werkt aan de vakken om goede, bij hem of haar passende vorderingen te maken.Naast de basisvakken lezen, taal en rekenen besteden we veel aandacht aan kosmisch onderwijs (wereldoriëntatie), kunstvakken en Engels.
Wij werken samen met Passend Onderwijs Haarlemmermeer om ervoor te zorgen dat alle kinderen in de Haarlemmermeer passend onderwijs krijgen.
Het samenwerkingsverband voor Passend onderwijs Haarlemmermeer, heeft haar onderwijsinhoudelijke koers vastgelegd in het ondersteuningsplan. In dit ondersteuningsplan staat beschreven hoe er arrangementen voor ondersteuning gemaakt kunnen worden en wie daarbij betrokken kunnen worden. Dit kunnen uiteenlopende partijen zijn, omdat de basisgedachte is, dat elke situatie rondom een kind een specifieke aanpak nodig heeft. Het maken van deze ondersteuningsarrangementen gebeurt altijd in nauw overleg en in samenspraak met ouders, school en het kind.
In uitzonderlijke situaties kan De Boog besluiten tot schorsing of verwijdering van een leerling. Daarbij wordt de regeling schorsing en verwijdering van Floreer toegepast regeling schorsing en verwijdering Floreer
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Boog heeft in elke bouw een specialist meer- en hoogbegaafdheid. Het aanbod voor meerbegaafde leerlingen gebeurt voornamelijk door de eigen leerkracht.
Er is aandacht in de ontwikkeling van de leerlingen voor 21e eeuwse vaardigheden, digitale geletterdheid en burgerschap.
In alle bouwen wordt bewust gebruik gemaakt van ICT. Vooral in de bovenbouw is er aandacht voor het, op school en daarbuiten, bewust en verstandig online zijn.
Burgerschapsontwikkeling is geïntegreerd in het aanbod. Vooral bij de sociaal emotionele ontwikkeling en kosmisch/ thematisch onderwijs wordt er aandacht aan besteed. Aan vaardigheden als kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, communiceren, samenwerken, sociale & culturele vaardigheden en zelfregulering wordt in alle activiteiten aandacht besteed.
We hebben geen eigen peuterspeelzaal, kinderdagverblijf voor kinderen tot 4 jaar.
De meeste kinderen die naar De Boog komen, hebben een psz of kdv bezocht. In de overdracht werken we samen met de betreffende instanties.