Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Wikkeling werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dit houdt in dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd groepsgewijs de leerstof aangeboden krijgt. De kinderen van de groepen 1 en 2 zitten bij elkaar in de groep.
De kinderen van groep 3 t/m 8 zitten zoveel mogelijk in enkelvoudige groepen. Alleen wanneer het leerlingaantal daartoe aanleiding geeft, werken we in combinatiegroepen. We proberen het aantal leerlingen in een groep zo klein mogelijk te houden, zodat we de kinderen zoveel mogelijk hulp kunnen bieden.
We gaan uit van een lessentabel van 24 uur voor de groepen 1-4 en 25,75 uur voor de groepen 5-8. De tijden zijn een indicatie. Indien noodzakelijk worden er aanpassingen gemaakt in het rooster.
Onder wereldoriëntatie vallen de vakgebieden aardrijkskunde, geschiedenis, techniek, natuuronderwijs, mediawijsheid, verkeer en burgerschap.
We gaan uit van een lessentabel van 24 uur voor de groepen 1-4 en 25,75 uur voor de groepen 5-8.
De tijden zijn een indicatie. Indien noodzakelijk worden er aanpassingen gemaakt in het rooster. Onder wereldoriëntatie vallen de vakgebieden aardrijkskunde, geschiedenis, techniek, natuuronderwijs, mediawijsheid, verkeer en burgerschap.De overheid heeft vastgelegd hoeveel tijd scholen moeten besteden aan onderwijs. Onze kinderen krijgen ruim 7.520 uur les in acht schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste vier schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste vier schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. Hiermee voldoen wij aan de wettelijke norm. Ieder schooljaar hebben we maximaal zeven zogenaamde onderbroken weken (met vier lesdagen). Ook dit is één van de eisen van het ministerie van onderwijs. De onderwijsinspectie let erop dat de scholen voldoende uren onderwijs geven.
Bij aanmelding op onze school bespreken wij met ouders of hun kind behoefte heeft aan extra ondersteuning. Het stappenplan staat beschreven in ons ‘aanname protocol’. Dit vindt u op www.jl.nu/ouders.
Samenwerkingsverband passend onderwijs
Soms heeft een kind moeite bij het leren en meedoen. De scholen van Jong Leren vinden dat alle kinderen een zo passend mogelijke plek binnen het onderwijs verdienen. Wij gaan uit van hun talenten en mogelijkheden. Daarbij wordt rekening gehouden met eventuele beperkingen of kansen. Als het kan, gaan kinderen naar het regulier onderwijs. Wanneer dit mogelijk is, bieden wij extra ondersteuning in samenwerking met speciale (basis)scholen of door inzet van specialisten. In dit kader werkt onze school samen met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Haarlemmermeer (www.passendonderwijshaarlemmermeer.nl).
Voor- en vroegschoolse educatie
Onze school is geen VVE-school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met Stichting Kinderopvang Haarlemmermeer (SKH) in de school. De communicatielijnen tussen onze school en deze organisatie zijn kort. Er vindt op regelmatige basis overleg plaats.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
.
We werken samen met een Stichting Kinderopvang Haarlemmermeer (SKH). Deze kinderopvangorganisatie heeft een peuteropvang met 2 groepen in het gebouw van onze school. Zij bieden Voorschoolse Educatie.
In de samenwerking ontwikkelen we doorgaande leerlijnen waarbij we op zoek gaan naar gezamenlijke thema’s. Doordat we samen in een gebouw zitten, kunnen de peuters en de kleutergroepen bij elkaar op bezoek. Dit bewerkstelligt voor de peuters een soepele overgang naar groep 1-2 van de Wikkeling. De Wikkeling werkt met alle peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in de omgeving samen.