Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vanaf schooljaar 2020-2021 zijn kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar gegroepeerd. Ieder kind is een keer de jongste en de oudste van de groep. Oudere kinderen kunnen jongere kinderen helpen.
Wij vinden het belangrijk dat ieder kind succeservaringen op doet en dat de leerkrachten zoveel mogelijk aansluiten bij de ontwikkeling van ieder kind. Dit betekent dat de kinderen zoveel mogelijk uitleg van rekenen en begrijpend lezen krijgen op hun eigen niveau. Dit niveau hoeft uiteraard niet bij beide vakken het zelfde te zijn.
Kinderen kunnen een bepaalde periode een heel ander vak kiezen, zoals bijvoorbeeld het maken van een film, turnen, theater, schaken, etc. Het aanbod is iedere periode anders.
Wij zijn een inclusieve school, dit betekent dat ieder kind welkom is. Wij zullen samen met ouders en kinderen op zoek gaan naar de mogelijkheden die er zijn om ieder kind de ondersteuning te bieden die hij of zij nodig heeft. Wij passen de organisatie van ons onderwijs aan het kind aan, in plaats van andersom.
Op onze school werken naast leerkrachten ook onderwijsassistenten, hierdoor ontstaat er meer ruimte om tegemoet te komen aan de onderwijs en ondersteuningsbehoeften van de kinderen.
We hebben twee hb-groepen voor kinderen vanaf 4 jaar, die een ontwikkelingsvoorsprong hebben (in de onderbouw) of hoogbegaafd zijn.
Remedial Teaching door externen onder schooltijd
Het kan zijn dat u, als ouder, te kennen geeft de diensten van een externe remedial teacher ten behoeve van uw kind te willen inzetten. Zolang dit buiten de lestijd gebeurt, is dit de verantwoordelijkheid van de ouder zelf. Het wordt echter een andere zaak als de remedial teaching onder schooltijd zou moeten plaatsvinden. Dit kan alleen als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- Er is een rapport aanwezig van de externe deskundige (orthopedagoog, onderwijskundige of psycholoog).
- De externe onderzoeker is lid van een beroepsgroep binnen zijn/haar vakgebied.
- De leerling kan niet effectief het onderwijs in de groep volgen zonder aanpak van de gerezen problematiek.
- De externe deskundige adviseert expliciet dat de extra hulp niet na schooltijd, maar tijdens de lessen dient te worden gegeven.
- De externe deskundige geeft een afgebakend tijdspad aan , zodat duidelijk wordt wanneer het effect van de extra hulp wordt geëvalueerd en de extra hulp (eventueel gefaseerd) afgebouwd dan wel verlengd kan worden.
- De hulp mag geen langdurig structureel karakter hebben.
- De remedial teacher beschikt over de juiste bekwaamheid, certificaten en/of diploma’s (LBRT gecertificeerd).
De school verwacht hiermee tegemoet te komen aan de wens van sommige ouders, zonder daarbij haar verantwoordelijkheid ten opzichte van het voor de betrokken leerling bestemde, reguliere onderwijsaanbod uit het oog te verliezen. De eindverantwoordelijkheid voor de uitvoering van dit beleid ligt bij de directie van de school. Wanneer kinderen in aanmerking komen voor externe RT onder schooltijd, nemen de ouders hierover contact op met de schoolleiding.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Niet het kind moet zich aanpassen aan ons systeem.... wij denken andersom; wij doen ons uiterste best om ons onderwijs zo te organiseren zodat we een passend aanbod hebben voor alle kinderen op onze school. We hebben hierin al aardige stappen gemaakt maar zullen de komende jaren zeker nog in ontwikkeling blijven om deze manier van het organiseren van ons onderwijsaanbod nog beter vorm te geven.
We hebben een intensief contact met peuterspeelzaal “De Speeltrommel”. Van de kinderen die van deze peuterspeelzaal komen, krijgen we een overdrachtsformulier, waarin allerlei gegevens over de toekomstige kleuter staan. De ouders geven hiervoor toestemming. Dit formulier heet de “Peuterestafette”. Maar daar blijft het natuurlijk niet bij, want als je in e´e´n gebouw met elkaar samenwerkt, betekent dit ook, dat de peuterspeelzaalleidster de leerkracht van groep 1 ontmoet en dus ook afspraken maakt voor een warme overdracht.