Samenwerkingsschool De Lonneboot

Van Akenstraat 1 4339 BR Nieuw- en Sint Joosland

  • In 2013 werd het meisjesteam van De Lonneboot landskampioen met Schoolvoetbal. Met schaal, beker en een ereronde over het veld bij Ajax!
  • Met weeksluiting Keek op de Week ontving De Lonneboot in 2008 de Onderwijsprijs Zeeland
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool De Lonneboot
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool De Lonneboot
  • Schoolfoto van Samenwerkingsschool De Lonneboot

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten van de leerlingen worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. De resultaten worden drie maal per jaar per groep en per leerling geanalyseerd. Het computersysteem biedt verschillende vergelijkingsmogelijkheden. De resultaten bevatten de methodetoetsen (beheersen kinderen de lesstof van de afgelopen periode) en genormeerde toetsen (DIA; beheerst een kind de leerstof die bij zijn/haar leeftijd en groep hoort). Op grond van de analyses worden de nieuwe groepsplannen en de individuele handelingsplannen voor de komende periode opgesteld

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs is heel belangrijk. We willen graag dat ieder kind op de plek komt die het best bij hem of haar past. Daarvoor nemen we goed te tijd: we bespreken de aanleg en ontwikkeling van de leerling in het team, we analyseren alle informatie die we hebben over de leerling en er zijn gesprekken en overlegmomenten tussen leerkracht en ouders. Uiteindelijk komen we zo tot een goed en afgewogen advies!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Lonneboot is een Samenwerkingsschool met een samenhangend geheel van Vormingsonderwijs: Algemeen Vormingsonderwijs (het openbare gedachtegoed vertegenwoordigend) en Christelijk Vormingsonderwijs  (het christelijk gedachtegoed vertegenwoordigend). De ontmoeting staat hierbij centraal. Kernwaarden hierbij: iedereen is welkom, iedereen voelt zich gekend en gewaardeerd, we gaan respectvol met elkaar om en hebben actieve aandacht voor de verscheidenheid in de maatschappij. Gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting!    

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gelijkwaardigheid
  • Vrijheid
  • Ontmoeting

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie heeft De Lonneboot in juni 2022 de waardering “GOED” toegekend, omdat de school heeft aangetoond meer dan gewoon, een uitstekende kwaliteitscultuur na te streven en aan te tonen en daarmee meer dan gewoon goed onderwijs te verzorgen. 

Uit het Inspectierapport:
- Het leerstofaanbod van de school maakt het mogelijk leerlingen met sterk uiteenlopende ondersteuningsbehoeften op maat te bedienen.

- De leraren maken goed gebruik van de kennis die ze over de leerlingen hebben en stemmen hun instructie en begeleiding daarop af. 

- De sfeer in de school is prettig.

- De school zorgt ervoor dat leerlingen zich verantwoordelijk weten voor elkaar, waardoor een gevoel van veiligheid aanwezig is.

- Daarnaast zijn de leraren kritisch op het eigen functioneren en dat van de school. We zien daardoor een professionele cultuur die gericht is op 
  het verbeteren of waarborgen van de onderwijskwaliteit.

- Deze aanpak zorgt ervoor dat de leerresultaten gemiddeld genomen op of boven het verwachte niveau liggen.

Terug naar boven