O.b.s. De Poolster

Noorderdiep 129 9521 BC Nieuw-Buinen

  • De school is gevestigd in het MFA gebouw de Noorderbreedte in Nieuw Buinen.
  • De combi coach verzorgt wekelijks de gymlessen in De Splitting.
  • Onderwijs en techniek samenbrengen door kinderen te enthousiasmeren voor techniek. Op de Poolster werken wij met Lego League.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten eindtoets:Wij gebruiken de doorstroomoets van IEP in 2024.  Het resultaat van onze eindopbrengsten is het gemiddelde van de afgelopen drie schooljaren.

Het resultaat van De Poolster ligt voor 2023 onder het landelijk gemiddelde en boven het gemiddelde van scholen met vergelijkbare populatie. De eindtoets wordt als aanvulling op het reeds gegeven schooladvies voor het voortgezet onderwijs (VO) gebruikt.

Schooladviezen:Voor de totstandkoming van een schooladvies van de leerlingen naar het voortgezet onderwjs volgen wij een procedure.Dat begint al vanaf groep 6, waar wij starten met het verzamelen van de toetsgegevens in het instrument Plaatsingswijzer. In groep 7 geven wij op basis van deze informatie, aangevuld met het beeld van de leerkracht, een voorlopig advies aan ouders. In groep 8 vindt een uitgebreid adviesgesprek plaats over welk type VO het beste bij een leerling past. Dit advies geven wij jaarlijks tussen 10 en 31 januari.

In oktober, nadat de IEP midden toetsen zijn afgenomen geven wij een voorlopig advies welk type VO het beste bij een leerling past. Daarbij kijken wij onder andere naar:

  1. aanleg en talenten van een leerling;
  2. leerprestaties;
  3. de ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode;
  4. concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen van een leerling.
  5. de plaatsingswijzer

Vervolgens maken de leerlingen in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets (met ingang van dit schooljaar is de eindtoets komen te vervallen en vervangen door de doorstroomtoets). Uiterlijk 24 maart maken wij ons definitieve schooladvies bekend bij leerlingen en ouders. Aanmelden bij het voortgezet onderwijs kan tussen 25 en 31 maart. Indien het toetsadvies hoger is dan het voorlopig schooladvies, dan zullen wij ons advies hierop aanpassen. Als er verschil over het advies van school en ouders bestaat, is er ruimte voor gesprek en toelichting. Alleen in het belang van de leerling, kunnen wij besluiten het advies niet te verhogen. Ouders die zich niet kunnen vinden in het gegeven advies, kunnen dit aangeven bij de aanmelding naar het VO. Uiteindelijk bepaalt het VO de definitieve plaatsing.

Als een leerling onze school na groep 8 verlaat, vult de leerkracht een onderwijskundig rapport in. Zo zijn de resultaten en bijzonderheden al bij voorbaat bekend op de nieuwe school. Een overstap kan daardoor zo goed mogelijk plaatsvinden. Ouders ontvangen een kopie van dit rapport. Het origineel versturen wij naar de nieuwe school.

In 2017 heeft de school  gekozen voor de eindtoets IEP. Wij vinden deze toets beter passen bij onze kinderen. De IEP Eindtoets maakt vooraf geen onderscheid tussen leerlingen, maar zorgt er wel voor dat ook minder vaardige kinderen de kans krijgen om te laten zien wat zij kunnen. De opgaven in zowel taal, lezen en rekenen  lopen op in niveau. Leerlingen zullen dus altijd beginnen met opgaven op niveau 1F. Deze opbouw draagt bij aan een succeservaring van de kinderen en kan het zelfvertrouwen vergroten.

We vinden het belangrijk om boven het signaleringswaarde te scoren. Dit betekent dat de school voldoende scoort. Elke school heeft een schoolweging. Bij elke schoolweging hoort een signaleringswaarde.

Wat betekent referentieniveaus:

1F is fundamenteel (basis) niveau. Dit zouden leerlingen aan het einde van het  basisonderwijs op 12 jarige leeftijd moeten kunnen bereiken. Niveau 1S: hoger streefniveau voor het basisonderwijs, geeft aan waar een leerling die meer kan, naar toe kan werken.

Zo scoort onze school. Referentiewaarde 3 jaarsgemiddelde:

schooljaar 2018-2019:

1F landelijk 94.1  is voldoende. Signaleringswaarde 85 (grens voldoende voor De Poolster). 

De Poolster scoort 97.3 

2F / 1S landelijk 50.4  is voldoende. Signaleringswaarde 39.5 (grens voldoende voor De Poolster).

De Poolster scoort 48.6

schooljaar 2019-2020:

1F landelijk 94.2 is voldoende. Signaleringswaarde 85 (grens voldoende voor De Pooster). 

De Poolster scoort  97.7 

2F / 1S landelijk 53.8 is voldoende. Signaleringswaarde 39.5 (grens voldoende voor De Poolster).

De Poolster scoort 48.3

schooljaar 2020-2021:

1F landelijk 94.2 is voldoende.  Signaleringswaarde 85 (grens voldoende voor De Poolster).

De Poolster  scoort 96.5 

2F / 1S landelijk 53.8  is voldoende. Signaleringswaarde 39.5 (grens voldoende voor De Poolster).

De Poolster scoort 43.9

Schooljaar 2021-2022:

1F landelijk 95 is voldoende. 

Signaleringswaarde 85 (grens voldoende voor De Poolster).

De Poolster scoort 96.5 

2F / 1S landelijk 55.1  is voldoende.

Signaleringswaarde 41.5 (grens voldoende voor De Poolster).

De Poolster scoort 48.

TOT Hier !!

Schooljaar 2022-2023

1F landelijk 95 is voldoende. 

Signaleringswaarde 85 (grens voldoende voor De Poolster).

De Poolster scoort 95.9 

2F / 1S landelijk 55.1  is voldoende.

Signaleringswaarde 41.5 (grens voldoende voor De Poolster).

De Poolster scoort 46.9

Voor het schooljaar 2017-2018 heeft de school gemiddeld 76.4 gescoord. 76  is voldoende

Voor het schooljaar 2018-2019 heeft de school gemiddeld 81.2 gescoord. 77.1 is voldoende 

Voor het schooljaar 2019-2020 geen toets afgenomen i.v.m. Lock down.

Voor het schooljaar 2020-2021 heeft de school 74.3 gemiddeld gescoord. 

Voor het schooljaar 2021-2022 heeft de school 79.9 gemiddeld gescoord

Voor het schooljaar 2022-2023 heeft de school 75.0 gemiddeld gescoord.

Voor het schooljaar 2017-2018 heeft de school gemiddeld 76.4 gescoord. 76  is voldoende

Voor het schooljaar 2018-2019 heeft de school gemiddeld 81.2 gescoord. 77.1 is voldoende 

Voor het schooljaar 2019-2020 geen toets afgenomen i.v.m. Lock down.

Voor het schooljaar 2020-2021 heeft de school 74.3 gemiddeld gescoord. 

Voor het schooljaar 2021-2022 heeft de school 79.9 gemiddeld gescoord.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse toetsen:

Door regelmatig te toetsen waar een kind staat, kan de leerkracht het onderwijsaanbod afstemmen op de behoefte van het kind. Daarnaast geeft het de leerkracht informatie over hoe de lesstof wordt verwerkt, of daarin veranderingen nodig zijn en of leerlingen speciale aandacht of hulp nodig hebben.

Voor de meeste vakken gebruiken wij een methode. Bij deze methoden worden toetsen geleverd om de tussentijdse voortgang van leerlingen te meten. Daarnaast nemen wij de tussentijdse toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito af. Dit schooljaar is de school met het bestuur aan het onderzoeken om IEP LOVS af te nemen voor groep 3 t/m 8. De toetsuitslagen van de leerlingen worden opgeslagen in het administratiesysteem Parnassys. Dit programma is beveiligd en toegang tot de gegevens is beperkt tot de medewerkers van onze school. Wij nemen jaarlijks onderstaande toetsen van IEP LOVS af:

  • Technisch lezen Cito AVI / DMT
  • Begrijpend lezen
  • Rekenen en Wiskunde
  • Spelling 
  • Hart (sociaal-emotioneel) en handen IEP LVS
  • kleuters protocol dyslexie

Ouders hebben het recht om deze gegevens van en over hun kind(eren) in te zien.

Leerlingen van groep 1 en 2 worden gevolgd door het observatiesysteem DORR.
Ouders worden 3 maal per jaar uitgenodigd om de ontwikkeling van hun kind met de leerkracht door te nemen. Vanaf groep 4 kunnen de leerlingen deel nemen aan het gesprek. Vanaf groep 5 vindt er een ouder (kind) gesprek plaats. 

Voor groep 3 t/m 8 nemen we in januari en mei CITO (AVI/DMT) en  IEP (LVS) toetsen af. Leerkrachten beschrijven in de groepsmonitoring hun bevindingen en hun plan van aanpak voor de komende periode. Vervolgens worden deze bevindingen mee genomen in de trendanalyse. De ib-er en de schoolleider gaan de toetresultaten vergelijken met de landelijke en de schoolnorm. Zijn de groepsdoelen behaald. 

De trendanalyse wordt besproken in een teamoverleg 2 x per jaar. Aanbevelingen worden meegenomen in de planning voor de komende periode. 

Leerlingen beschrijven op hun weektaak welk onderdeel zij moeilijk vinden van de aangeboden leerstof. Aan het eind van de week reflecteren de leerlingen of de leerstof is begrepen en behaald. 

Doublure/overgangsnormen:
Het kan zijn dat een leerling, ten opzichte van de groep, stilstand of vertraging laat zien, ondanks de extra hulp die geboden wordt. Met ouders wordt dan overlegd wat beter is voor de leerling: doorstromen met een aangepast programma of nog een jaar in dezelfde groep (doublure). Wanneer er wordt besloten dat een leerling zitten blijft is dat altijd op basis van een achterstand op meerdere gebieden. We kiezen alleen voor zitten blijven als we verwachten dat de leerling zich hierdoor beter zal ontwikkelen. Als ouders en leerkrachten het niet eens zijn over het besluit tot zitten blijven, dan neemt de schoolleider uiteindelijk de beslissing. Ons beleid ‘overgangsnormen’ ligt op school ter inzage.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Adviezen:

schooljaar 2018-2019:

VWO uitstroom 1 leerling, Havo uitstroom 2 leerlingen, VMBO TL uitstroom 5 leerlingen, VMBO KB uitstroom 2 leerlingen en VMBO BB uitstroom 1 leerling. 

schooljaar 2019-2020:

De leerlingen hebben naar vermogen gescoord, ondanks de Lock down periode. Er is geen eindtoets afgenomen door de Lock down. Havo uitstoom 5 leerlingen, VMBO TL uitstroom 5 leerlingen, VMBO KB uitstroom  2 leerlingen en VMBO BB uitstroom  4 leerlingen. 

schooljaar 2020-2021:

De leerlingen hebben naar vermogen gescoord, ondanks de tweede Lock down periode. Havo uitstroom 2 leerlingen, VMBO TL uitstroom  4 leerlingen, VMBO KB uitstroom  1 leerling en VMBO BB  uitstroom 2 leerlingen. 

schooljaar 2021-2022:

De leerlingen hebben naar vermogen gescoord, ondanks de derde Lock down periode. VWO uitstroom 1 leerling, Havo uitstroom 8 leerlingen, VMBO TL uitstroom  2 leerlingen, VMBO KB uitstroom 5 leerlingen, VMBO BB  uitstroom 1 leerling en PRO 1 leerling. 

Schooljaar 2022-2023:

De leerlingen hebben naar vermogen gescoord. Havo uitstroom 10 leerlingen, VMBO TL uitstroom 6 leerlingen en naar VMBO KB uitstroom 6 leerlingen.  

De schoolweging:

schooljaar 2018-2019: 34.8 %

schooljaar 2019-2020: 34.65 %

schooljaar 2020-2021: 34.1 %

schooljaar 2021-2022: 33.6 %

Schooljaar 2022-2023: 33.6 %

De leerlingen scoren naar vermogen t.a.v. de weging en de adviezen VO. Dit is in de lijn van de verwachting. De school is tevreden met de scores van de afgelopen 3 jaren.  Analyse is terug te lezen in de trendanalyse die op school beschikbaar is. De school zit op niveau.

In 2017 heeft de school  gekozen voor de eindtoets IEP. Wij vinden deze toets beter passen bij onze kinderen. De IEP Eindtoets maakt vooraf geen onderscheid tussen leerlingen, maar zorgt er wel voor dat ook minder vaardige kinderen de kans krijgen om te laten zien wat zij kunnen. De opgaven in zowel taal, lezen en rekenen  lopen op in niveau. Leerlingen zullen dus altijd beginnen met opgaven op niveau 1F. Deze opbouw draagt bij aan een succeservaring van de kinderen en kan het zelfvertrouwen vergroten.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie op sociale opbrengsten:

Wij streven naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar. Daarom investeren wij ook in het sociaal emotioneel welbevinden van kinderen.

Wij gaan uit van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep en op school. Vanuit deze basis werken we in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. We laten kinderen succes ervaringen opdoen. Daarnaast richten wij ons ook op het kind als individu. Ieder kind is autonoom en mag zijn wie het is en laten zie wat hij of zij kan.

Op De Poolster werken wij vanuit de methode Leefstijl en IEP LVS . Dat doen wij samen met ouders. Kinderen zijn namelijk gebaat bij een optimale samenwerking tussen school en thuis. Zij ervaren een groot gevoel van veiligheid als hun belangrijkste opvoeders zoveel mogelijk dezelfde normen en waarden delen.

Werkwijze sociale opbrengsten:

Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden van de leerlingen wordt voor de groepen 1 en 2 het DORR-observatiesysteem gebruikt . In de overige groepen wordt het instrument IEP LVS gebruikt.

Jaarlijks vullen de leerlingen  van groep 5 t/m 8 een vragenlijst in t.a.v. veiligheid en welbevinden.

De vragen van IEP LVS. hart en handen worden ingevuld door de leerlingen van groep 3 t/m 8. Hierin worden leer en leefklimaat, betrokkenheid, inlevingsvermogen, impulsbeheersing, sociale autonomie, -initiatief, -flexibiliteit en creativiteit afgenomen door de leerlingen. De leerkracht neemt de bevindingen mee in de lessen en gesprekken met de leerlingen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • respectvol
  • elkaar in de waarde laten

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven