O.b.s. De Poolster

Noorderdiep 129 9521 BC Nieuw-Buinen

  • De school is gevestigd in het MFA gebouw de Noorderbreedte in Nieuw Buinen.
  • De combi coach verzorgt wekelijks de gymlessen in De Splitting.
  • Onderwijs en techniek samenbrengen door kinderen te enthousiasmeren voor techniek. Op de Poolster werken wij met Lego League.

Het team

Toelichting van de school

Op de Poolster werkt een professioneel, bekwaam, bevlogen en enthousiast team bestaande uit Het team 12 leerkrachten, 1 ib-er, 2 onderwijsassistenten en een schoolleider. Binnen het team heeft 1 leerkracht de opleidingen  ICC-er en taalcoördinator gevolgd.  Ieders kwaliteiten worden benut en ingezet. We zijn van mening  ook als volwassenen nooit uitgeleerd te zijn. Daarom blijven we ons professionaliseren. Dit kan d.m.v. scholing zijn, maar ook van elkaar te leren, op schoolniveau en in de  netwerken van onze stichting. 
De school heeft dit schooljaar 1 stagiaire van de PABO en 2 stagiaieres MBO onderwijsassistent.

Stagiaires:

Jaarlijks bieden wij stageplekken aan voor de lerarenopleiding en het middelbaar beroepsonderwijs. Wij stellen stagiaires in de gelegenheid ervaring op te laten doen in het werken met kinderen en willen hen graag kenis laten maken met onze mooie stichting, zij zijn onze collega's van de toekomst. Stagiaires zijn onderdeel van ons team, zij vallen onder dezelfde afspraken en regels die gelden voor het personeel werkzaam bij het OPO Borger- Odoorn.  Vanzelfsprekend wordt van stagiaires verwacht dat ze zich houden aan de afspraken en regels die gelden voor het personeel werkzaam bij het OPO Borger-Odoorn.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms moet vervanging van personeel plaatsvinden, bijvoorbeeld bij ziekte of als een leerkracht (studie) verlof heeft. Vanuit de stichting wordt deze vervanging geregeld. Wij maken daarvoor gebruik van een vervangerspool. Door de krapte op de arbeidsmarkt  het aantrekken van vervangers lastig. Als alle poolers zijn ingezet, doen wij een beroep op onze eigen collega’s, voegen wij tijdelijk groepen samen of verdelen we een groep over andere groepen. Als uiterste maatregel kan worden besloten een groep naar huis te sturen. Hierover vindt uiteraard afstemming met de MR oudergeleding  en ouders plaats.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatie van het onderwijs

Het bieden van een fijne, veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor goed onderwijs. Leerlingen komen pas tot ontwikkeling als zij zich gezien, veilig en uitgedaagd voelen. Om dat te bereiken hebben wij afspraken gemaakt over hoe we met elkaar omgaan en hoe we de lokalen, leerpleinen en de school als geheel inrichten. Daarnaast hebben wij keuzes gemaakt in het aanbod en in de werkvormen, die passen bij onze visie op het onderwijs.

In de groepen 1 en 2 wordt de leerstof aangeboden in thema’s, die aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind. In groep 2 vindt een geleidelijke overgang plaats van het ontwikkelingsgericht werken naar het programmagericht werken, zoals dat in de hogere leerjaren plaatsvindt.

Het programmagericht werken houdt in dat de leerstof een centrale plaats inneemt. De leerstof wordt in vakken aangeboden. Het uiteindelijke resultaat van dit alles moet zijn: het bieden van basisonderwijs in een ononderbroken leerproces, waarbij een leerling in principe de school in acht jaar kan doorlopen.

Groepen op school:

Wij maken binnen de stichting jaarlijks op grond van het aantal leerlingen en de toegekende formatie, afspraken over te vormen (combinatie van) groepen. In een plattelandsgebied zoals Borger-Odoorn waar relatief veel kleinere basisscholen zijn, wordt veelal gewerkt met combinatiegroepen. De grotere scholen werken overwegend met jaargroepen. Bij een wijziging van de groepsindeling, moet de medezeggenschapsraad instemming verlenen. 

Op de Poolster zijn de groepen de gehele week als volgt ingedeeld:

Groep 1, groep 2, groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7 en groep 8. De gehele week 8 homogene groepen. 

Doelen:

In de wet staat dat wij ons moeten richten op de emotionele - en verstandelijke ontwikkelng van de leerlingen, op de ontwikkeling van creativiteit en het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden. Wat precies moet worden gerealiseerd staat verwoord in de kerndoelen m.b.t.:

  1. Nederlandse en Engelse taal 
  2. Rekenen en wiskunde
  3. Oriëntatie op mens en wereld
  4. Lichamelijke opvoeding
  5. Cultuureducatie & kunstzinnige

Kerndoelen die voor alle leergebieden gelden zijn:

  1. Zelfbeeld
  2. Werkhouding
  3. Sociaal gedrag
  4. Planmatig werken
  5. Gebruik van uiteenlopende leerstrategieën.

De kerndoelen komen terug in de door ons gebruikte methoden. Die staan vermeld in het schoolplan.

GVO/HVO:

In de bovenbouwgroepen kunnen ouders kiezen voor Godsdienstige Vormingsonderwijs (GVO) of Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO). Dit wordt gegeven door een vakleerkracht. Bij GVO komen o.a. de wereldgodsdiensten aan de orde. Tijdens HVO leren kinderen vorm en richting te geven aan hun eigen leven en een bijdrage te leveren aan waardevolle ervaringen in het leven van anderen. Ouders die principiële bezwaren hebben tegen het volgen van deze lessen kunnen voor aanvang van het nieuwe schooljaar dit kenbaar maken op het aanmeldingsformulier. Deze leerlingen krijgen van de groepsleerkrachten vervangende opdrachten. Vanaf groep 6 is het mogelijk om te kiezen voor HVO (humanistisch vormingsonderwijs) lessen en GVO (godsdienstonderwijs).De lessen worden op vrijdagmiddag gegeven door vakdocenten.

Actief burgerschap en sociale integratie:

We hebben als doel onze leerlingen te begeleiden naar ‘wereldburgers’, wat betekent dat zij zich bewust zijn van de (digitale) wereld en leren welke vaardigheden noodzakelijk zijn om een rol te kunnen spelen in de samenleving en hun eigen leeromgeving. Wij laten hen kennismaken met begrippen als democratie, duurzaamheid, mensenrechten, sociale verantwoordelijkheid en conflicthantering.  Het betreft de basisnormen- en waarden van onze democratische samenleving. Op onze school geven wij hier uitvoering aan door leefstijllessen, leerlingraad en (verkiezingen), project voor altijd jong (samenwerking ouderen en leerlingen groep 1 t/m 8), lezen met ouderen, samenwerken met ouderen in de moestuin, voorlezen met peuters,  Sam Sam, kinderpostzegels, een monument adopteren en aandacht voor de religieuse feesten. Het betreft de deelname van burgers ongeacht hun etnische of culturele achtergrond aan de samenleving, vormen van participatie en de Nederlandse cultuur. Dit aanbod hebben wij vastgelegd in het document “Actief burgerschap en sociale integratie”, wat op school ter inzage ligt.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1 is in de even weken op vrijdag vrij. In de oneven weken gaat groep 1 vijf dagen naar school. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder lezen wordt verstaan. Aanvankelijk lezen, voortgezet technisch lezen en begrijpend lezen. 

De groepen gaan  tussen de middag 25 minuten naar buiten.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Extra ondersteuning van leerlingen
Wij hebben ervoor gekozen geen apart schoolondersteuningsprofiel (SOP) te schrijven. Alle informatie over de basisondersteuning en extra ondersteuning is in deze schoolgids te vinden. Dit vooruitlopend op de wetwijziging vanaf 2024. Voor de grenzen aan onze ondersteuning verwijzen wij naar het toelatingsbeleid en het beleid schorsing en verwijdering in hoofdstuk 4.

Basisondersteuning OPO Borger-Odoorn / obs. De Poolster
Het onderwijs op onze school is zo ingericht dat het aansluit bij de behoeften van de verschillende leerlingen, zowel op pedagogisch- als didactisch gebied. Dit is onze kracht. Binnen onze school is veel structuur. Waarbij ouders, leerling en leerkracht centraal staan.  Het gaat om datgene wat een leerling nodig heeft om zich binnen de schoolsetting verder te ontwikkelen.  Soms worden leerlingen hierin beperkt. Wij bieden dan specifieke hulp. Dit kan om verschillende redenen zijn, die variëren wat betreft aard, duur, ernst en oorzaak.

Onze basis is effectief en goed onderwijs. Daarom heen is door de stichting een schil aan expertise en vervolgstappen ontwikkeld (de ondersteuningsroute):

1. Op onze school geven leerkrachten dagelijks effectief en goed onderwijs, wat bestaat uit:

  • Een positief lesklimaat: leerlingen moeten zich veilig voelen en gestimuleerd worden om tot leren te komen.
  • Klassenmanagement: de organisatie in de klas, wat zorgt voor het efficiënt benutten van tijd, duidelijkheid over regels en procedures en een actieve betrokkenheid.
  • Instructie: de aanleren van kennis en vaardigheden d.m.v. introductie, uitleg, begeleiding, oefeningen en feedback.
  • Afstemming: het kennen van de verschillen tussen de leerlingen en het hierbij aansluiten in de instructie en verwerking, zodat alle leerlingen profiteren van de les.
  •  Zelfregulerend leren: het aanleren van leer- en studievaardigheden bij leerlingen, zodat ze zelf weten waar ze goed in zijn en waar ze in kunnen verbeteren.

De leerkrachten onderhouden contacten met ouders over de vorderingen van hun kind(eren) en in welke mate de kinderen ondersteuning nodig hebben.

2. Binnen ons team is een intern begeleider (IB) werkzaam, die de leerkrachten ondersteunt door leerlingbesprekingen, groepsobservaties, data analyse en het mede voeren van oudergesprekken. Daarnaast is de IB-er verantwoordelijk voor de onder-steuningsstructuur op de school, is ze de contactpersoon met de externe (zorg) partners en vormt ze een tandem met de schoolleider als het gaat om het verbeteren of bewaken van de onderwijskwaliteit.

3. Leerlingen die meer tijd en begeleiding nodig hebben bij een taak, kunnen door een onderwijsassistent (OA) worden geholpen. Zij ondersteunt de leerkracht door met groepjes of individuele leerlingen te werken aan pré-teaching, herhaling, inoefening, verlengde instructie en/of begeleide instructie. De leerkracht en IB-er kijken, o.b.v. resultaten en observatie, welke leerling voor welk vak hiervoor in aanmerking komt.

4. Het ondersteuningsteam (OT) van OPO Borger-Odoorn, kan op verzoek specialistische hulp bieden. Het OT bestaat uit deskundigen op het gebied van gedrag, pedagogiek en didactiek. Zij komen regelmatig op onze school om te overleggen, adviseren en reflecteren met de IB-ers en leerkrachten en voeren groepsobservaties uit. Daarnaast nemen zij op verzoek deel aan oudergesprekken.

5. Indien een leerling specifieke hulp- en/of leermiddelen nodig heeft, kan dit worden ingezet. Te denken valt aan lesmethoden, instrumenten, de tolkentelefoon, het creëren van prikkelarmere werkplekken en het doen van aanpassingen aan het meubilair. De IB-er brengt het verzoek in bij het OT.

6. Wij werken samen met externe partners zoals de leerplichtambtenaar, logopediste, jeugdverpleegkundige/schoolarts, het sociaal team, welzijnsorganisatie Andes, de kansencoach, kinderopvang en het voortgezet onderwijs. De IB-er is de schakel naar deze externe partners en onderhoudt de contacten. Op onze school is structureel overleg met de jeugdverpleegkundige en het sociaal team (de zgn. 123-tjes). Wanneer een leerling ondersteunt wordt vanuit een jeugdhulp instantie, zullen wij, waar mogelijk, de samenwerking opzoeken en het aanbod en/of de aanpak op elkaar afstemmen.

7. Indien verdieping van de onderwijsbehoefte nodig is, kan een onderzoek worden aangevraagd bij het OT. Ouders worden altijd om toestemming gevraagd. Te denken valt aan onderzoek naar dyslexie, cognitieve capaciteiten of specifieke leerproblemen. Een externe instantie voert het onderzoek uit. De uitkomst wordt met ouders gedeeld en bij voorkeur besproken met ons, zodat wij, waar mogelijk, de adviezen m.b.t. het aanbod en/of de aanpak kunnen toepassen.

Extra ondersteuning SWV

8. Voor leerlingen met een complexere hulpvraag kan door de IB-er een arrangement bij het schoolbestuur en/of het SWV worden aangevraagd. Voor deze leerlingen wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld, met een beschrijving van het specifieke aanbod en de te behalen doelen. Het OPP wordt periodiek met ouders geëvalueerd.Elk half jaar bespreekt de IB-er met het OT of verlenging noodzakelijk is.

9. Wanneer blijkt dat de school, niet (langer) kan voldoen aan de ondersteuningsbehoeften van een leerling en alle hierboven beschreven mogelijkheden zijn onderzocht, wordt met ouders samen gezocht naar een passende plek op een andere school. Het OT helpt hierbij, indien nodig samen met het SWV. Er zijn drie plekken waar naar verwezen kan worden: de thuisnabije ontwikkelplekken, het speciaal basisonderwijs (SBO) en het speciaal onderwijs (SO).

Op stichtingsniveau zijn op meerdere basisscholen thuisnabije ontwikkelplekken voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het kan dan gaan om leerlingen die gedragsmatig veel vragen van de leerkracht, die problemen ervaren met prikkel- en informatieverwerking of structureel meer begeleiding nodig hebben om tot ontwikkeling te komen. Op deze plekken zijn de groepen kleiner, is meer tijd per leerling beschikbaar en zijn er mogelijkheden tot maatwerk. Dit kan ook een passende plek zijn voor leerlingen die terugstromen vanuit het gespecialiseerd basisonderwijs.

Voor een plaatsing of verwijzing naar een thuisnabije ontwikkelplek, wordt tussen ouders, school en OT afgestemd. Voor de verwijzing naar een SBO of SO vraagt de basisschool een toelaatbaarheids-verklaring aan bij het SWV. Het OT begeleidt de school bij deze aanvraag en ouders worden hierin betrokken.




 



Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om het aanbod voor meer en hoogbegaafdheid te vergroten voor de leerlingen op onze school. Alle leerkrachten gaan de komende drie jaren een cursus volgen.

In het komend schooljaar gaan wij op school- en op stichtingsniveau het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen verder optimaliseren. Alle teamleden hebben/gaan de basiscursus gevolgd/volgen, zodat we op de hoogte zijn van de laatste inzichten. De IB-er heeft vorig jaar de coördinatorencursus HB afgerond. Binnen de stichting zijn twee specialisten opgeleid. De scholing is vanuit het SWV 22-02 georganiseerd.Een andere ontwikkeling vindt plaats op het gebied van een dekkend netwerk. Wij bieden binnen onze stichting thuisnabije ontwikkelplekken. We bevinden ons hier in de startende fase en gaan dit aanbod verder doorontwikkelen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aandacht voor het jonge kind; voor- en vroegschoolse educatie. Wij werken samen met de kinderopvang en hebben afspraken over het aanbod en de overgang van de kinderopvang naar groep 1.

Jonge kinderen ontdekken al spelend de wereld. Daarom bieden wij in onze kleutergroepen een rijke omgeving aan, dat aansluit bij hun belevingswereld. Wij werken hiervoor in thema’s en motiveren kinderen tot spel en nieuwe ervaringen. Wij doen in de kleutergroepen veel aan taalvorming en de sociale ontwikkeling. Deze brede ontwikkeling van de kinderen volgen wij met het instrument DORR (Dagelijks Observeren Registreren Rapporteren) inzichtelijk. 

Wij doen veel aan taalvorming. Wij gebruiken een programma schatkist wat aansluit op de leerlijn in de voorschool / peuterwerk. Daarnaast werken we met LOGOO 3000 om de woordenschat van het jonge kind te vergroten.  De ontwikkeling van jonge kinderen wordt gevolgd met behulp van ons leerlingvolgsysteem DORR .

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE):

De periode van peuter tot kleuter wordt omschreven als de voor- en vroegschoolse periode. Voorschoolse educatie bestaat uit extra activiteiten die plaatsvinden in de peuteropvang Partou. Vanaf vier jaar gaat een kind naar de basisschool: de vroegschoolse periode. Deze periode geldt tot de leeftijd van zes jaar.

De consultatiebureaus kunnen bij ontwikkelingszorgen een peuter indiceren voor een VVE-aanbod op een opvang locatie, voor 16 uur per week. Hiervoor kan een tegemoetkoming in de kosten worden aangevraagd, afhankelijk van het inkomen van ouders.

In de VVE periode is het voor de ontwikkeling van het kind van belang dat de kinderopvang en onderwijs samenwerken in een doorgaande ontwikkellijn in aanbod en visie. Onze school werkt nauw samen met Partou. 

Samenwerking met Partou:

Een aantal keren per jaar komen de medewerkers van Partou en de leerkrachten van groep 1 en 2 samen om de doorgaande lijn, pedagogisch beleid en  thema's met elkaar af te stemmen. Een collegiale consultatie is een speerpunt voor het schooljaar 2023-2024. 

De verteltas:

De Poolster heeft al een aantal jaren een werkgroep van ouders die verteltas maken.De Verteltasmethode is een innovatieve methode die 4 belangrijke doelen met elkaar combineert:

  1. Ouderparticipatie
  2. Ouderbetrokkenheid
  3. Taalontwikkeling van kind en ouder
  4. Leesbevordering

De Verteltasmethode versterkt de leesomgeving en de taalontwikkeling van kinderen én hun ouders. Door de Verteltasmethode raken ouders meer betrokken bij het onderwijs en er ontstaat een betere samenwerking tussen school en gezin. Het middel dat hierbij wordt ingezet is een Verteltas met lees- en spelmateriaal. De Verteltassen worden door ouders (en leerkrachten) gemaakt en bedacht. De Verteltassen worden uitgeleend voor thuis. 

Terug naar boven