Openbare Basisschool De Opstap

De Ommegang 11 A 9822 AZ Niekerk (Gem. Westerkwartier)

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Opstap

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De school wordt mede beoordeeld op de resultaten van de eindtoetsen van de afgelopen drie jaar. Er wordt gekeken naar de behaalde referentieniveaus. We hebben in het schooljaar 22-23 een voldoende resultaat behaald op zowel het 1F niveau als op het 2F/1S niveau. 
Hiermee is ons 3-jaars gemiddelde weer voldoende en boven de signaleringswaarde. 

De leerlingen hebben allemaal volgens verwachting en op hun niveau gepresteerd en zijn allen op de school van hun voorkeur geplaatst.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Methode toetsen

We nemen de toetsen af, die bij de methodes horen. Deze toetsen worden afgenomen volgens de handleiding. De resultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd. Er wordt gekeken op welke onderdelen de groep of een individuele leerling uitvalt. Daar wordt de komende tijd dan aan gewerkt. De vorderingen worden bijgehouden in de zorgzuil in de weekplanning.   

Methode onafhankelijke toetsen

De volgende methode onafhankelijke toetsen van Cito worden twee keer per jaar afgenomen:

  • DMT/AVI (technisch lezen)
  • rekenen/wiskunde
  • spelling
  • begrijpend luisteren(groep 3 en 4) en begrijpend lezen (groep 5 t/m 8)
  • woordenschat

De resultaten worden per toetsgebied genoteerd in Parnassys, zodat de ontwikkeling van het kind per vakgebied gevolgd kan worden. De groepsresultaten worden door de intern begeleidster besproken met de leerkrachten. De te ondernemen acties worden in de weekevaluatie (zorgzuil) geschreven. Het klassikale groepsoverzicht, wordt indien nodig bijgesteld. De individuele resultaten worden met alle kinderen besproken zodat zij inzicht hebben in hun vorderingen. Over de vorderingen en resultaten rapporteren we vanaf groep 3 schriftelijk naar ouders. Een leerling krijgt maximaal twee schriftelijke rapportages. Drie keer per jaar wordt er in alle groepen mondeling gerapporteerd naar ouders. 

Om de ontwikkeling van de kinderen uit groep 1 en 2 te volgen wordt een kleuter-observatiesysteem gebruikt. 

Twee keer per jaar wordt door de intern begeleidster en de directeur een trendanalyse gemaakt. Aan de hand van de resultaten worden verbeterplannen gemaakt. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt in groep 8 de doorstroomtoets afgenomen. Deze toets is bedoeld om het schooladvies van leerlingen te ondersteunen en te verifiëren. Het doel van de doorstroomtoets is om te zorgen voor een objectieve beoordeling van het niveau van de leerling en om ervoor te zorgen dat het schooladvies goed aansluit bij het vaardigheidsniveau van de leerling.

De doorstroomtoets komt dus naast de plaatsingswijzer en het reguliere schooladvies dat op basis van de observaties, resultaten en ontwikkeling van de leerling wordt gegeven. Wij zijn van mening dat ook het advies van de school belangrijk is, omdat we hiervoor ook de capaciteiten, interesse, motivatie, aard en aanleg van de leerling meenemen. In groep 7 wordt een voorlopig advies voor de keuze van het vervolgonderwijs gegeven. 

De scores van de doorstroomtoets onderstrepen meestal het advies van de leerkracht. Als de score op de toets daar aanleiding toegeeft, kan het schooladvies naar boven aangepast worden. De scores gebruiken we ook om de resultaten van ons onderwijs te analyseren en indien noodzakelijk te verbeteren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om te kunnen leren moet je goed in je vel zitten en je veilig voelen. Op De Opstap besteden we daarom veel tijd aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Hiervoor volgen we de lessen uit de methode Kanjertrainingen. Maar de leerkrachten zijn altijd alert op wat er in de groepen speelt. Daardoor kunnen we meteen ingrijpen, als dat nodig is.

Daarnaast is er een gedragscode, waar iedereen zich aan moet houden, zowel ouders, leerlingen en leerkrachten. Deze gedragscode houdt in : 

- we nemen elkaar serieus en proberen elkaar te begrijpen

- we stimuleren elkaar en waarderen elkaar positief

- we spreken niet negatief over anderen

- we zijn rechtvaardig, we zoeken bij een overtreding een passende straf

Hoofdgedachte is, dat we met respect met elkaar omgaan. De gedragscode is van toepassing op de omgang van de groepen onderling en voor de omgang van leerkrachten met ouders en kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Respect
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De kwaliteit van het onderwijs op De Opstap is in december 2021 als onvoldoende beoordeeld. In de daarop volgende periode hebben wij op school gewerkt met een verbeterplan om de resultaten en de basis op orde te krijgen. 

In juni 2023 heeft de onderwijsinspectie vastgesteld dat de resultaten weer voldoende zijn. Zij heeft gezien dat de positieve ontwikkelingen in het onderwijsproces, zoals al geconstateerd in december 2022, nu zichtbaar zijn in de onderwijsresultaten van schooljaar 22-23. Deze resultaten zijn weer voldoende.
Ook de implementatie van het observatiesysteem in de onderbouw heeft voldoende voortgang gekregen. Daarnaast zet De Opstap het gehanteerde instructiemodel ook in bij andere vakken dan rekenen. Onze school valt vanaf juni 2023 weer onder regulier toezicht en we zullen ons de komende jaren verder door ontwikkelen op de ingezette weg. 

Terug naar boven