Lambertusschool Netersel

Beemke 2 5534 AH Netersel

  • Schoolfoto van Lambertusschool Netersel
  • Schoolfoto van Lambertusschool Netersel
  • Schoolfoto van Lambertusschool Netersel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten

Bij ons op school gebruiken we toetsresultaten om (nog) beter te kunnen aansluiten op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Voor het meten van de tussenresultaten hanteren wij methodegebonden- en CITO-toetsen. We streven opbrengsten na, passend bij onze populatie, met name voor de kernvakken. We vinden het belangrijk dat leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze uit kunnen stromen naar voor hen passend vervolgonderwijs. Om de sociaal- emotionele opbrengsten te "meten" gebruiken we Zien. Naar aanleiding van de Cito toetsen wordt er twee keer per jaar de resultaten geanalyseerd door middel van een zelfevaluatie. Vervolgens worden nieuwe doelen opgesteld voor de volgende periode door het team. Aansluitend vinden groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen plaats. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Protocol schooladvies en overgang basisschool – Voortgezet Onderwijs  

De leerkracht is de eerste contactpersoon met ouders en het voortgezet onderwijs en verantwoordelijk voor de interne organisatie betreffende onze procedure PO-VO (zie de bijlage bij 5.2). We hanteren een stappenplan. Het tijdpad dat jaarlijks door het samenwerkingsverband en het Pius X- college verstrekt wordt, is onze richtlijn  
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Burgerschap

Onze school draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen tot democratische burgers. Burgers die zich staande kunnen houden in onze multiculturele samenleving. Burgerschap beschouwen wij daarom als een belangrijk onderdeel van ons lesprogramma. Het komt aan bod bij diverse lessen. Het gaat daarbij om kleine zaken: goed met de buren omgaan, de omgeving netjes houden, oog hebben voor anderen, etc. Om dit te bereiken gaan we als team uit van de volgende waarden:

  • Respect
  • Verwondering
  • (Zelf) verantwoordelijkheid
  • Vertrouwen
  • Professioneel
  • Educatief partnerschap

Wij zien burgerschapsonderwijs als een kerntaak. Wij hebben daarom voor een planmatige en gestructureerde aanpak gekozen: het programma de Vreedzame School. Dit programma beschouwt de school als een kleine leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen. Ze krijgen een stem en er wordt hen geleerd samen beslissingen te nemen, conflicten op te lossen en autonoom en kritisch te denken. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de school. Zij staan open voor de verschillen tussen mensen.

Om op onze school de kwaliteit van ons burgerschapsonderwijs te waarborgen hebben wij een beleidsplan Burgerschap opgesteld. De kwaliteitskaart “Sociaal Veilig Schoolklimaat” is hier een belangrijk onderdeel van. Het plan ligt op school ter inzage.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfverantwoordelijkheid
  • Verbinding
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven