Kwaliteitszorg
Onze school beschikt over een systeem voor kwaliteitszorg: vanuit een meerjarenplanning beoordelen en verbeteren we de kwaliteit van ons onderwijs op een systematische en effectieve wijze. Vanuit de meerjarenplanning stellen we jaarplannen op. We gebruiken hiervoor WMK (Werken Met Kwaliteit – een webbased kwaliteitsinstrument). De doelen en acties van een jaarplan worden beschreven in actieplannen. De evaluatie en de voortgang van deze plannen wordt eveneens binnen WMK vastgelegd. Hiermee borgen we dat de schoolontwikkeling goed en planmatig verloopt en we evalueren stelselmatig of verbeterpunten gerealiseerd zijn. Onze leerresultaten worden twee keer per jaar vastgesteld en geanalyseerd. Op basis van de analyse worden meetbare doelen op school- en groepsniveau vastgesteld. Ons personeelsbeleid is gekoppeld aan onze kwaliteitszorg. We hebben een kwaliteitskaart "professionele cultuur". Deze wordt vier keer per jaar besproken in de teamvergadering. De directeur hanteert een effectieve gesprekkencyclus. De directeur en de IB'er voeren structureel klasbezoeken uit. Collegiale consultatie wordt gestimuleerd en in de jaarplanning opgenomen. Op onze school betrekken we externen bij de bepaling en beoordeling van onze kwaliteit, bijvoorbeeld door een audit. Wij beschikken over een school- en leerlingenraad en over een gezamenlijke schoolraad. Door de resultaten van onze schoolverbeterpunten te publiceren in de schoolgids, leggen we verantwoording af aan ouders en onze stakeholders.
Wij willen ons onderscheiden ten opzichte van andere scholen door te werken met een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen. Op onze school werken we daarom met het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). Dit model zorgt voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. Het EDI-model brengt leerlingen stapsgewijs naar beheersing van de leerdoelen.
Teamscholing staat bij ons voorop. Het leren en delen met elkaar in een betekenisvolle context vinden wij erg belangrijk. Deze scholing richt zich op het versterken van de missie en visie van de school. Teambijeenkomsten gericht op teamscholing zijn verplichte bijeenkomsten. Individuele scholing wordt gestimuleerd. Personeelsleden kunnen wensen hiervoor aangeven bij de directie. Bij voorkeur staat de individuele scholing in relatie tot de onderwijs-inhoudelijke doelen van de school en/of het persoonlijke ontwikkelingsplan van de medewerker. Elk schooljaar wordt er een nascholingsoverzicht opgesteld.
We werken in het schooljaar 2023-2024 aan de volgende grote ontwikkeldoelen:
- Burgerschap
- Het versterken van het pedagogisch en didactisch handelen en het klassenmanagement
- Versterken van het taalonderwijs
Gedurende het schooljaar 2023-2024 werken wij naast bovenstaande grote ontwikkeldoelen aan de volgende kleinere ontwikkeldoelen:
- Zicht op ontwikkeling
- Doorontwikkeling van ICT (digitale geletterdheid)
- Versterken van het rekenonderwijs
- Doorontwikkeling van de professionele cultuur
- PCA Personeelsbeleid Profileren richting de buitenwereld
Bovengenoemde ontwikkeldoelen zijn in willekeurige volgorde genoemd en niet op prioriteit beschreven.
Jaarverslag (verantwoording ontwikkeldoelen en speerpunten)
Een van de belangrijkste doelen van de schoolgids is het afleggen van verantwoording aan ouders, bevoegd gezag en inspectie. We willen eerst een overzicht geven van onze inspanning m.b.t. schoolverbetering gedurende het afgelopen jaar en daarna willen we enig inzicht geven in de behaalde resultaten van onze leerlingen.
Schooljaar 2022-2023
Het Onderwijs
Grote ontwikkeldoelen
Er wordt boeiend en betekenisvol eigentijds onderwijs gegeven in een rijke leeromgeving
Wat heeft dit schoolverbeterpunt ons opgeleverd:
- Onze visie op boeiend en eigentijds onderwijs is doorontwikkeld en is opgenomen in onze herijkte visie. Eigenaarschap maakt onderdeel uit van deze visie.
- Er is een schoolbreed thema van Blink Wereld uitgevoerd. Er zijn hierbij verbindingen gelegd met bedrijven in de omgeving van de school.
- Het kennisteam 'Eigentijds Onderwijs’ heeft het tweede invoeringsjaar van Blink Wereld aangestuurd, begeleid en gemonitord.
Zicht op ontwikkeling: Op onze school hebben we duidelijk zicht op welke didactische ondersteuningsniveaus er zijn en bieden we binnen de niveaus passende ondersteuning
Wat heeft dit schoolverbeterpunt ons opgeleverd:
- De zelfevaluatieformulieren voor de kernvakken worden door alle leerkrachten ingevuld. In de groepsbesprekingen worden deze als uitgangspunt gebruikt om interventies uit te zetten.
- De blokplanning voor rekenen is na een studiedag aangepast aan de praktijkervaringen van de leerkrachten. Deze worden nu door alle leerkrachten gebruikt (schoolafspraak).
- Er is een duidelijke ondersteuningsstructuur. In het begin van het schooljaar is aandacht besteed aan het formuleren voor doelen voor leerlingen die in ondersteuningsniveau 3 (ON3) en ondersteuningsniveau 4 (ON4) vallen. Leerkrachten gebruiken nu het handelingsplan in ParnasSys. Het is helder geworden da efficiënte doelen formuleren nog steeds de aandacht verdiend.
- Er is extra ondersteuning buiten de groep gerealiseerd. Het organiseren van onderwijsondersteuning binnen de groep blijft een uitdaging.
Versterken taalonderwijs
Wat heeft dit schoolverbeterpunt opgeleverd:
- Er is een nieuwe taalmethode gekozen: Taal Actief. Deze wordt volgend jaar geïmplementeerd.
- Er een verbeterplan opgesteld voor technisch lezen. In dat plan is o.a. leesmotivatie opgenomen (inzet van Bibliotheek op school BOS) en Bouw! (preventie-programma).
Didactisch handelen
Wat heeft dit schoolverbeterpunt ons opgeleverd:
- Effectieve Directe Instructie (EDI) is veelvuldig onderwerp van gesprek geweest. Er valt nog winst te behalen door de doelen voorafgaand aan de les te delen met de leerlingen.
- Er is aandacht geweest voor de executieve functies. Deze functies worden vaak als oorzaak gezien van tegenvallende resultaten en/of handelingsverlegenheid.
Opstellen schoolplan 2023-2027
Wat heeft dit schoolverbeterpunt ons opgeleverd:
- Er is een SWOT (sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen) opgesteld.
- De visie is herijkt (passend binnen het strategisch beleidsplan van KempenKind). Team, leerlingen, en ouders zijn hierbij betrokken.
- Er zijn speerpunten voor de komende schoolplanperiode bepaald.
Kleine ontwikkeldoelen
Doorontwikkeling ICT
Wat heeft dit schoolverbeterpunt opgeleverd:
- Vanuit bovenschools ICT van KempenKind wordt gewerkt aan een gezamenlijk kader voor een leerlijn digitale vaardigheden. Hierdoor is niet meer verder gewerkt aan de eigen leerlijn.
- Voor de St.-Jansschool heeft een leerkracht zich aangemeld als ICT-er. Hierdoor is er weer een kennisteam ICT ontstaan.
- De leerlijn ICT-basisvaardigheden is aangeleverd vanuit bovenschools ICT, deze is gedeeld met het team. Deze leerlijn is positief ontvangen. Deze leerlijn gaan we school specifiek maken.
- Voor de leerlijn mediawijsheid is afgestemd met de teams dat we met de groepen 5 t/m 8 jaarlijks meedoen aan de week van de Mediawijsheid en aan Mediamasters.
- Met de teams is de online omgeving van FUTURENL.org gedeeld. Hier zijn per pijler, ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid kant en klare lessen te vinden per leerjaar.
Verbeteren van het rekenonderwijs
Wat heeft dit schoolverbeterpunt opgeleverd:
- We hebben de methode Getal en Ruimte volledig geïmplementeerd en de doorgaande leerlijn rekenen is helder voor onze leerkrachten. We hebben een start gemaakt met een schoolbreed beleid rondom automatiseren.
- Door de inzet van deze moderne methode zijn leerlingen beter voorbereid op de wiskundelessen in het voortgezet onderwijs.
- Een doorgaande leerlijn met voldoende mogelijkheden tot verrijking aan de bovenkant en niveau aanpassingen aan de onderkant garandeert een ononderbroken ontwikkeling voor alle leerlingen.
- Het gebruik van het toets programma Bareka geeft in een vroeg stadium inzicht in het automatiseringsniveau van de leerlingen zodat (wanneer nodig) op tijd interventies ingezet kunnen worden.
Burgerschap
Wat heeft dit schoolverbeterpunt opgeleverd:
- De naam van het kennisteam is aangepast
- Er is een schoolvisie op burgerschap opgesteld. Deze is gedeeld en geaccordeerd door de teams.
- Er is samen gekeken wat er gebeurt op school
- Tijdens de buitenschoolse activiteiten
- Tijdens de lessen Blink
- In de taalmethode
- In de lessen Vreedzame School
- De lessen Vreedzame school en Vreedzame kriebels zijn volgens de planning gegeven.
Het onderwerp is twee keer besproken tijdens een teambijeenkomst.
Doorontwikkeling van de professionele cultuur
Wat heeft dit schoolverbeterpunt opgeleverd:
- Er is onderling vertrouwen tussen de teamleden.
- De professionele cultuur geregeld onderwerp van gesprek is geweest.
- De samenwerking tussen de verschillende combinatiegroepen bevorderd is.
- Het reflectief vermogen binnen het team verder toegenomen is.
- De directie tijdens de tweewekelijkse briefings informatie heeft gedeeld en het team meegenomen heeft in processen. Het besef dat elkaar aanspreken op gedrag soms nog lastig is.