CBS Freule van Pallandtschool
Van Pallandtweg 15 A 4182 CB Neerijnen
- basisonderwijs
- Protestants-christelijk
- Overige
- 57 leerlingen
Resultaten doorstroomtoets
Toelichting van de school
Evenals heel veel scholen in Nederland nemen ook wij deel aan de doorstroomtoets. Omdat we, sinds schooljaar 2023-2024, de kinderen in hun schoolloopbaan volgen met IEP, hebben we voor de doorstroomtoets ook voor IEP gekozen. Het daaruit voortkomende schoolrapport geeft een goed beeld van de sterke en zwakke punten op cognitief gebied: de schoolscores per vaardigheid worden vergeleken met de landelijke scores.
De IEP Doorstroomtoets is bedoeld om objectief en individueel te kunnen kijken wat een leerling kan. De toets is niet bedoeld om scholen onderling te vergelijken. Omdat onze school relatief klein is, en de grootte van groep 8 per jaar sterk kan verschillen, kunnen de gemiddelde scores op de IEP Doorstroomtoets ook sterk variëren.
In de laatste jaren hadden we relatief kleine groepen die onze basisschool verlieten. Deze geven soms een vertekend beeld. Een analyse van onze gemiddelde Cito-resultaten in de afgelopen 20 jaar, laten inderdaad zien dat de jaarlijkse scores fluctueren. De analyse laat echter ook zien dat in de afgelopen 20 jaar, onze gemiddelde Cito-score niet vaak onder het landelijke gemiddelde komt.
Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Streefniveau
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toelichting van de school
We houden zorgvuldig bij welke resultaten de kinderen behalen. Dat doen we dagelijks door de kinderen te observeren en het gemaakte werk na te kijken, te analyseren en te bespreken. Ook worden dictees en toetsen afgenomen na een afgerond geheel van een leerstofgebied. Meestal worden daarbij de methode gebonden toetsen gebruikt, met de daarbij behorende normeringen.
Daarnaast hanteren we een leerlingvolgsysteem, waarbij landelijk genormeerde toetsen horen, de IEP toetsen. Een leerlingvolgsysteem, wij gebruiken ParnasSys, is een belangrijk hulpmiddel om de vorderingen van de leerlingen in beeld te brengen. Het moet gezien worden als een belangrijke aanvulling op de dagelijkse voortgangscontrole. Op systematische wijze worden de vorderingen van leerlingen in beeld gebracht. Voor de school is het een instrument voor de bewaking van de kwaliteit van het onderwijs.
We gebruiken we in de onderbouw de module Leerlijnen om de observaties t.a.v. de ontwikkeling van de kinderen logisch en overzichtelijk in beeld te brengen. In de groepen 3 t/m 8 hebben we een leerlingvolgsysteem voor de vakken rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen (IEP module Hoofd). Bij leerlingvolgsystemen gaat het om het volgen van leerlingen en het regelmatig vaststellen van hun daadwerkelijke vooruitgang. We willen meten wat het verschil in niveau aan het begin en aan het einde van een bepaalde periode is. Het niveau is belangrijk, maar veel belangrijker is te weten of en in welke mate een leerling vooruit gaat (dus daadwerkelijk leert). Daarbij krijgen wij ook een vrij nauwkeurig beeld van de school als geheel. De resultaten worden gebruikt om het aanbod van de lesstof aan te passen aan het niveau van de kinderen. De uitkomsten zijn van invloed op het handelen van de leerkrachten.
Op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen worden gegevens, verkregen van leerkrachten én leerlingen zelf, verzameld in de IEP module Hart. Alle gegevens worden in computerbestanden en leerlingendossiers opgeslagen. De resultaten worden uiteraard besproken met kind en ouders. Na iedere Methode Onafhankelijke Toets (IEP)-periode volgt een schoolbrede diepteanalyse. Aan de hand van deze diepteanalyse wordt gekeken welke interventies nodig zijn om de opbrengsten te verhogen. Dit kan zijn door veranderingen in de aanpak in de klas of school.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Toelichting van de school
Welke school voor het voortgezet onderwijs bij uw kind past, hangt af van de interesse, motivatie en aanleg van het kind. Met ons onderwijs proberen we het maximale uit elk kind te halen. Zo zorgen we ervoor dat uw kind in de meest geschikte vorm van het voortgezet onderwijs terecht komt waar het goed mee kan komen. De specifieke voorbereiding op het voortgezet onderwijs gebeurt in groep 8.
Onze school heeft een jarenlange traditie van overleg met de diverse middelbare scholen in de wijde omgeving van Neerijnen. Onze adviezen worden dan ook vrijwel altijd overgenomen door het vervolg onderwijs. Ook wanneer de leerlingen eenmaal op de middelbare school zitten, krijgen wij nog informatie over hun sociale en cognitieve ontwikkeling daar. Dit helpt ons om onze adviezen te verbeteren. De eerste adviesgesprekken houden we in groep 7. In groep 8 volgt het definitieve advies. Dat geven we af voor de afname van de Doorstroomtoets. Als het goed is, bevestigt de Doorstroomtoets wat we geadviseerd hebben.
Na de toets kan het advies nog naar boven worden bijgesteld. Richting het voortgezet onderwijs krijgen we meer en meer te maken met de termen hoger en lager. Dat zit heel erg in het onderwijssysteem ingebouwd. VWO is hoger dan TL. Op onze school proberen we meer te denken in 'praktisch gericht' of 'theoretisch gericht'.
Advies van de school: Eind groep 7 krijgt uw kind al een voorlopig advies voor het vervolgonderwijs. Dit advies is opgesteld aan de hand van alle resultaten van uw kind in de afgelopen jaren bij ons op school. Het advies komt door een gesprek met de leerkrachten van de bovenbouw tot stand. In een gesprek met de ouders en het kind wordt dit schooladvies toegelicht. Doordat u al in groep 7 het voorlopige advies krijgt kunt u gericht met uw kind naar open dagen van het vervolgonderwijs. Uiteindelijk ligt de keuze voor het voortgezet onderwijs in handen van de ouders, al wordt het advies van onze school altijd aan de door de ouders gekozen school voor voortgezet onderwijs kenbaar gemaakt. Het advies van de school is belangrijk bij de schoolkeuze. De leerkrachten hebben een goed inzicht in de mogelijkheden waarover een kind beschikt. Daarbij zijn niet alleen de leerprestaties belangrijk, maar ook gegevens zoals de belangstelling van het kind, de zin in studeren, de wil om zich ergens voor in te zetten en de behoefte aan hobby's en vrije tijd.
Uitstroomgegevens: De uitstroom aan het einde van de basisschool is over het algemeen evenwichtig verdeeld over de verschillende types vervolgonderwijs. Dit kan niet los gezien worden van de evenwichtige verdeling over de opvoedkundige milieus bij de instroom aan het begin van de basisschoolperiode. Een school is voor een belangrijk deel afhankelijk van de talenten die de kinderen meebrengen. Onze school garandeert u dat de kinderen in een prettige sfeer gestimuleerd worden hun talenten volledig te ontplooien. Het percentage kinderen dat naar de verschillende vormen van voortgezet onderwijs gaat, wisselt van jaar tot jaar. Het is afhankelijk van de samenstelling van groep 8.
Overgestapt en dan? Met de diverse scholen van het voortgezet onderwijs hebben wij een goed contact. Ze houden ons op de hoogte van hoe onze kinderen het daar doen. Wij volgen de kinderen o.a. door de rapportages vanuit het voortgezet onderwijs, het contact met henzelf en hun ouders gedurende hun studie. Enerzijds omdat wij vanuit de basisschoolperiode menselijke belangstelling hebben voor het verdere leven van de kinderen die onze school verlaten, anderzijds omdat we open staan voor feedback om het onderwijs tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs te verbeteren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sociale ontwikkeling
Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?
Onze school wil kinderen stimuleren om later actief aan de democratische samenleving deel te laten nemen. Daar heb je kennis en vaardigheden voor nodig, zoals respectvol met elkaar omgaan en respectvol discussiëren. Bovendien vindt de school het van belang dat kinderen leren handelen vanuit met elkaar gedeelde normen en waarden.
Vanuit dit oogpunt op burgerschapsvorming gaan we op bezoek bij zorgcentra in de buurt en proberen we activiteiten te organiseren, waarin indien mogelijk bewoners van deze zorgcentra of het dorp in participeren. We willen immers dat onze leerlingen burgers worden die betrokken zijn in en bij de samenleving, waar ze deel van uit maken. Normen en waarden zijn daarbij van groot belang.
Zaken die we het liefst met de buurt samen ondernemen zijn o.a.:
- Schoolomgeving schoonhouden
- Vieringen (Kerst, Pasen, Sinterklaas)
- Crea activiteiten en tentoonstellingen hiervan
- Uitnodigen om te komen kijken op school
De methode die we gebruiken voor Sociaal emotionele ontwikkeling is vanaf schooljaar 2024-2025 Kwink.
Afspraken die ons op school horen zijn:
- We vertrouwen elkaar
- We helpen elkaar
- Niemand speelt de baas
- Niemand lacht uit
- Niemand doet zieligVanuit deze afspraken spreek je als leerkrachten, kinderen en ouders dezelfde taal. Een taal die voor iedereen te begrijpen is en waar we elkaar ook op aan kunnen spreken. Elk jaar worden dezelfde afspraken besproken en uitgewerkt, maar komt er meer verdieping in, passend bij de leeftijd van de kinderen.
Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling
Wat zegt de inspectie over de school?
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.