Basisschool De Kwir

Kloosterpad 14 6086 AK Neer

  • In samenwerking met SparkTechlab maken we ons wetenschap & techniekonderwijs interessant!
  • Een leuke activiteit waaraan onze groep 7 ieder jaar deelneemt!
  • Onze leesconsulente geeft regelmatig gastlessen. Zo houden we ons leesonderwijs boeiend!
  • Onder leiding van een grote groep vrijwilligers, werken onze kleuters in onze eigen schooltuintjes!
  • We bieden leerstof in veel verschillende werkvormen aan, waarbij we kinderen zelf laten ontdekken en onderzoeken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Elke leerling van groep 8 krijgt uiterlijk een week voor de aanmelddata van de middelbare scholen (eind februari/begin maart), een schooladvies. Hierin staat welk type Voortgezet onderwijs het beste past bij de leerling. In het verleden werd hiervoor de eindtoets gebruikt. Echter, een recente wetswijziging heeft alle scholen verplicht om in groep 8 op een vast moment een zogenaamde doorstroomtoets af te nemen. Meer info vindt u hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooladvies-en-eindtoets-basisschool/wetsvoorstel-doorstroomtoetsen-po.

De school kijkt naast de score op de verplichte doorstroomtoets daarvoor onder andere naar leerprestaties, aanleg en ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode. 

Vanuit de gegevens van de afgelopen 3 jaar kunnen we stellen dat:

  • We op de Eindtoets vrijwel gelijk scoren aan onze referentiegroep en het landelijk gemiddelde;
  • Alle leerlingen op de gebieden lezen en taalverzorging het referentieniveau 1F behalen;
  • Het percentage dat referentieniveau 1F haalt op rekengebied hoger is dan het landelijk gemiddelde;
  • Onze leerlingen vrijwel gelijk scoren aan het landelijk gemiddelde op de referentieniveaus 2F/1S;
  • Dat we op vrijwel alle domeinen naar verwachting presteren. 

Doorstroom 

Onze leerkrachten zetten zich dagelijks in voor goed en passend onderwijs. SPOLT heeft in het Strategisch BeleidsPlan (SBP) 2020-2024 haar onderwijskundige koers bepaald en uitgesproken het leerstofjaarklassensysteem te willen doorbreken en het doubleren (zittenblijven) af te schaffen, om ervoor te zorgen dat elk kind een ononderbroken ontwikkeling kan doorlopen. Dat betekent dat wij alle kinderen leer- en oefenstof op maat willen aanbieden, zodat zij zich allemaal, gedurende acht jaar op de basisschool, optimaal kunnen (blijven) ontwikkelen. Dat is waar we in 2024 willen staan. Op de weg daar naar toe, kan het in incidentele gevallen nog voorkomen dat het voor een kind gewenst of noodzakelijk is om in een andere groep geplaatst te worden. Als een dergelijke vraag zich voordoet dan wordt in overleg met de ouders naar een passende oplossing gezocht. De beslissing over al dan niet doorstromen naar een andere groep wordt te allen tijde in overleg met ouders genomen, maar het advies van de school is daarin bindend. Het begrip ‘doorstroom’ zoals we dat nu kennen zal derhalve komen te vervallen.


Samenwerking met Sg. St. Ursula  

In de regio Leudal werken de leerkrachten van groep 7/8 van SPOLT, 4 scholen van WIO en 2 scholen van Aloysius en docenten van SG. St. Ursula samen om verbinding tussen PO en VO te versterken en uit te breiden. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de doorgaande leerlijnen op zowel didactisch als pedagogisch gebied van het PO naar het VO gecontinueerd en geoptimaliseerd worden. 

Er is een werkgroep Leudal samengesteld, met daarin collega’s uit het PO en VO. Zij zijn de kartrekkers van POVO expertgroepen, die binnen een specifieke expertise een samenwerking opzetten, hetzij in de vorm van een project voor leerlingen, dan wel het afstemmen van een gelijke aanpak. De expertgroepen bestaan uit leerkrachten PO en docenten VO. Leerlingen krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid d.m.v. diverse projecten een kijkje te nemen op Sg. St. Ursula. Het afgelopen jaar hebben de eerste pilots plaatsgevonden, welke het komend schooljaar uitgebreid zullen worden. De coördinator PO-VO zal samen met de leden van de werkgroep Leudal dit proces begeleiden en indien nodig (bij) sturen.

Er wordt een informatiemiddag georganiseerd waarin de afstemming wordt besproken betreffende overdracht van gegevens, tijdpad aanmelding en overige activiteiten in het kader van de stap van PO naar VO.  Verder willen we ook vanuit de behoefte uit de dagelijkse praktijk de kansen en mogelijkheden voor een soepelere overgang voor onze leerlingen verder ontwikkelen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op school gebruiken we toetsen om de resultaten van de ontwikkeling van onze leerlingen goed in de gaten te houden. Tevens doen we hier meer mee! We kunnen de resultaten die we behalen ook vergelijken met de gemiddelde resultaten van andere basisscholen in Nederland. Daarmee zien we of ons onderwijs de kwaliteit heeft die wij willen bieden. Als de kinderen op school een toets voor lezen of rekenen maken dan zijn de resultaten verschillend. Niet alleen op onze school, maar op alle scholen.

De resultaten worden vastgelegd in de leerlingendossiers. Op de meeste toetsen scoren onze groepen gemiddeld boven het landelijk gemiddelde. De uitslagen van de Cito-toetsen (versie: leerling in beeld) zijn voor ons niet alleen bepalend voor het vaststellen van het niveau van de kinderen. De resultaten, behaald in de groep, en de werkhouding bepalen mede het niveau van het kind bij een bepaald vakgebied. De Cito-toetsen gebruiken wij als signaleringsinstrument. Er worden analyses gemaakt en vervolgens wordt gekeken op welke gebieden we ons onderwijs moeten bijstellen of aanpassen om onze leerlingen zo goed en passend mogelijk onderwijs te kunnen bieden.

Vanuit de analyses van de toetsen die afgelopen jaar zijn afgenomen, hebben we een aantal aandachtspunten in ons jaarplan meegenomen:

  • (Begrijpend) lezen; Kritisch kijken naar onze (verouderde) leesmethodes
  • Woordenschatonderwijs. Gericht op veelvuldig aanbieden. (Herhaald) voorlezen en het herhalend gebruiken van wooorden.
  • Automatiseren 
  • Executieve functies. Dit zorgt, rekening houdend met de ontwikkelingsfase, voor duidelijkheid en structuur. 

Ouders kunnen de toetsresultaten tijdens de voortgangsgesprekken met de leerkrachten bespreken.

We streven ernaar om ouders continu inzicht te verschaffen in de ontwikkeling van hun kind. Dit doen we door te werken met "Mijn Rapportfolio". Dit bouwen we meer en meer uit. Wanneer uw kind bij ons op school is ingeschreven kunt u met het e-mailadres inloggen in "Mijn Rapportfolio" van uw kind. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 ontvangt u van de leerkracht een overzicht van de behaalde Cito-resultaten vanaf groep 3 en een voorlopig schooladvies.

In december volgt in groep 8 een vervolgadvies over de keuze van de school voor voortgezet onderwijs. Bij het schooladvies zijn betrokken: de leerkracht van groep 8, de intern begeleider en de leerkracht van groep 7.

Er is keuze uit vele scholen. Wij proberen te helpen in het maken van de juiste keuze. Op de ouderavonden vertellen we de leerlingen en ouders welke keuzemogelijkheden er zijn. 

In maart wordt in overleg met de ouder en leerling de uiteindelijke schoolkeuze bepaald.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We dragen als team zorg voor alle leerlingen, met het oog op onderlinge verschillen en hebben daarbij respect voor ieder individu, zodat iedereen zich veilig en vertrouwd voelt om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. We streven naar een veilige leer- en werkomgeving, kortom een veilige school. Veiligheid is verbonden aan het sterke pedagogische klimaat van de school, want dit is volgens ons de basis voor ontwikkeling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie heeft in 2013 voor het laatst onze school bezocht. 

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat de kwaliteit van ons onderwijs voor de meeste onderzochte indicatoren op orde is. Het betreft hier met name de aspecten opbrengsten, zorg en begeleiding, kwaliteitszorg en wet- en regelgeving.

De inspectie heeft vanuit het bezoek geconcludeerd dat wij een school zijn die aan de hand van het schoolplan en de ontwikkelingsplannen gericht werkt aan de ontwikkeling van ons onderwijs. Op de onderzochte aspecten is er ten opzichte van het onderzoek in 2009 sprake van behoud of verbetering van de eerdere kwaliteit.

Terug naar boven