Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De kerndoelen vormen de basis van het onderwijsprogramma op de Dr. Ariëns Daltonschool. Ze beschrijven wat de leerlingen moeten kennen en kunnen op het gebied van de verschillende vakken en ontwikkelingsgebieden. Als school hebben wij de verantwoordelijkheid om de kerndoelen te implementeren en ervoor te zorgen dat leerlingen deze doelen bereiken. Om de kerndoelen te realiseren, hanteert de school een gestructureerde aanpak. Allereerst worden de kerndoelen vertaald naar concrete leerdoelen voor elke groep en elk vakgebied. Op basis van deze leerdoelen wordt een lesprogramma ontwikkeld dat aansluit bij de behoeften en het niveau van de leerlingen. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van verschillende lesmethoden. Differentiatie kan plaatsvinden binnen de reguliere lessen, maar ook door middel van bijvoorbeeld remedial teaching, verrijkingstrajecten of ondersteuning door specialisten.
Het monitoren en evalueren van de leerresultaten en de voortgang van leerlingen is een belangrijk onderdeel van het omgaan met de kerndoelen. We gebruiken hiervoor op school verschillende instrumenten, zoals observaties, toetsen, portfolio's, en kindgesprekken om de ontwikkeling van leerlingen te volgen en te beoordelen. Op basis van deze gegevens kunnen we het onderwijsaanbod bijsturen en aanpassen om ervoor te zorgen dat leerlingen de kerndoelen behalen. Het dagelijks formatief handelen speelt hierbij een grote rol.
Twee keer per jaar staat er een team brede evaluatie dag op de jaarplanning. Op deze dag kijkt de school in hoeverre de gewenste resultaten zijn bereikt als gevolg van de gekozen organisatie en de inhoud van het onderwijsleerproces. De referentieniveaus spelen hierbij een belangrijke rol. Aan de hand van de referentieniveaus zijn aan het begin van het schooljaar namelijk de doelen vastgesteld. Tijdens de evaluatie dag worden deze doelen geëvalueerd. Door de referentieniveaus hebben wij beter inzicht welke vaardigheden de leerlingen op bepaalde momenten moeten hebben en hierdoor kunnen wij als school de doelen voor het onderwijs beter afstemmen.
Aan het eind van de basisschoolperiode wil de school een zo goed mogelijke doorstroming voor de leerlingen naar het VO. De school geeft daarvoor de ouders en de leerling een advies om zo de leerling in te laten stromen op het niveau dat het beste bij de leerling past. Dit advies is een gewogen besluit en wordt gevormd door betrokken leerkrachten, de intern begeleider en directie. Het is mede gebaseerd op:• Kennis en vaardigheden opgedaan in de gehele schoolloopbaan met de nadruk op groep 6, 7 en 8. Dit vanuit het leerlingvolgsysteem, methode gebonden toetsen en observaties. Vanuit het leerlingvolgsysteem wordt er gericht gekeken naar de domeinen Begrijpend Lezen, Rekenen-Wiskunde en Taalverzorging.• Sociaal emotionele ontwikkeling• Werkhouding, motivatie en gedrag.
De school bespreekt eind groep 7 in een gesprek met de leerling en de ouders het voorlopig schooladvies. Tussen 10 en 31 januari 2025 wordt het voorlopig schooladvies formeel gedeeld met de ouders en de leerling. Dit gebeurt in ieder geval schriftelijk. De school kan ervoor kiezen om dit ook mondeling toe te lichten en de ouders en de leerling te laten tekenen voor gezien. Het voorlopig schooladvies wordt geregistreerd in het leerlingdossier in ParnasSys. Na de doorstroomtoets ontvangen de leerling en de ouders uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Hiervoor wordt een afspraak gemaakt en ouders (optioneel: ook de leerling) ondertekenen het voor gezien. Het ondertekende schooladvies wordt geregistreerd in het leerlingdossier in ParnasSys. Bij leerlingen met een OPP wordt al eerder gesproken over een uitstroomprofiel. Toch volgen zij ook de bovenstaande werkwijze.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij streven ernaar dat de Dr. Ariëns Daltonschool een school is waar kinderen met plezier naartoe gaan en waar ze zich veilig en geborgen voelen. Op onze school kan uw kind zich vaardigheden eigen maken en kennis opdoen van de wereld om zich heen. Wij vinden het hierbij belangrijk dat leerlingen concrete ervaringen opendoen, er actieve betrokkenheid is, er gereflecteerd wordt op geleerde vaardigheden en de geleerde vaardigheden ook worden toegepast. Een veilig klimaat vormt hierbij de basis. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.