Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de kleutergroepen werken we thematisch, o.a. vanuit de methode kleuterplein en de kleuteruniversiteit (handleidingen worden als inspiratiebron gebruikt). Alle domeinen van het kleuteronderwijs komen voorbij, van rekenen en lezen tot beeldende vorming en muziek. Beide methodes werken met doorgaande leerlijnen en duidelijke lesdoelen. Afhankelijk van de behoefte van het cluster, de groepen of kinderen wordt de onderwijstijd aangepast.
Op de Kerneel brengen we de onderwijsbehoeften van kinderen, groepen en clusters in kaart en passen daar de onderwijstijd op aan. Wanneer het individuele onderwijsbehoeften betreft, wordt dit uiteraard afgestemd met de ouders.
Met ingang van 1 augustus 2014 j.l. is de wet passend onderwijs van kracht geworden. Passend onderwijs legt een zorgplicht bij alle scholen. Dat betekent dat de school verantwoordelijk is om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden. In principe zijn alle kinderen welkom op onze scholen. We moeten daarbij goed voor elk kind kunnen blijven zorgen. En dat kan soms betekenen dat wij niet volledig toegerust zijn om een gevraagde ondersteuning op een bepaalde school te kunnen leveren. Wat we als school aan zorg voor kinderen kunnen leveren staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Mocht een gevraagde ondersteuning niet geleverd kunnen worden, dan gaan we samen met u op zoek naar een passend alternatief. In alle gevallen willen we daarbij maatwerk leveren. Vandaar dat de aanmelding van leerlingen op onze scholen altijd vergezeld gaat van een intakegesprek, waarin samen met de ouders verkend wordt welke mogelijkheden er over en weer zijn. Voor aanmeldingen, vragen over de aanmeldprocedure, het schoolondersteuningsprofiel van de school en andere zaken die met leerlingenzorg te maken hebben, verwijzen wij u graag door naar de directeur en/of intern begeleider van de school. Zij zullen u graag te woord staan om samen een passend onderwijs arrangement voor uw kind te kunnen bepalen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wanneer een leerling extra ondersteuningsbehoefte nodig heeft worden de volgende stappen doorlopen:
- basiszorg
- extra zorg
- speciale zorg na intern overleg
- arrangement vanuit het Intern OndersteuningsTeam
Gedurende al deze stappen worden ouders voortdurend betrokken en op de hoogte gehouden. Het welbevinden en de ontwikkeling van het kind staat te allen tijde centraal.
De peuterspeelzaal is een VVE locatie wat betekent dat het peuterprogramma (UK en PUK) een belangrijke rol heeft in de ontwikkeling van een peuter. Alle medewerkers zijn VVE geschoold. Zij zorgen ervoor dat de peuters, indien nodig, bv extra taalaanbod krijgen in de vorm van educatieve programma's. Op die manier wordt al vroegtijdig gewerkt aan het terugdringen van een mogelijke (taal) achterstand. In nauw contact met het basisonderwijs wordt alles in werk gesteld om de peuters zo optimaal mogelijk aan hun schoolloopbaan te laten beginnen.