Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We sluiten zoveel mogelijk aan bij de behoeften en kwaliteiten van iedere leerling en de groep. Hierbij gebruiken we leerdoelen en leerlijnen als uitgangspunt. We werken vanuit de werkelijkheid om het onderwijs betekenisvol te maken voor leerlingen. De kinderen leren door te ervaren en op onderzoek te gaan. Doelen zijn in grote lijnen vooraf vastgesteld. Afhankelijk van het kind laten we onderdelen achterwege of zorgen we voor aanvullend aanbod. Leerlingen geven mede aan wat ze willen leren. Doelen kunnen zodoende per leerling verschillen. Leerlingen doorlopen in hun eigen tempo het aanbod.
De leerkracht is verantwoordelijk voor wat de leerling krijgt aangeboden. Dit bepaalt hij op basis van observaties, gesprekken en vorderingen. De leerkracht instrueert en doceert wanneer de leerlingen toe zijn aan het zetten van cruciale leerstappen. Hij nodigt leerlingen uit om mee te doen aan bepaalde activiteiten. De leerkracht is observator en begeleider. Hij stelt vast welke leerlingen meedoen met het standaardaanbod en welke leerlingen minder of meer aangeboden krijgen. Hij houdt bij waar de leerling zich op de leer-/ontwikkelingslijn bevindt. We werken met een jaarklassensysteem. Het kan voorkomen dat een leerling enkele vakken met een andere groep meedoet. Groeperingsvormen wisselen naar aanleiding van leerstof en niveau. Met uitzondering van de kernvakken is er ruimte om klas overstijgend te werken, bijvoorbeeld naar interesse.
In dit schoolondersteuningsprofiel wordt een beeld gegeven van de mogelijkheden, grenzen en ambities die de school heeft als het gaat om het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke (extra of aanvullende) onderwijsbehoeften.
Uit dit document blijkt of de school voldoet aan de basiszorg die door het schoolbestuur en het samenwerkingsverband is vastgesteld of nog wordt vastgesteld.
Dit schoolondersteuningsprofiel geeft ook de ambities van het team weer. Deze ambities staan geformuleerd in concrete doelen en duidelijke doelstellingen van het schoolbeleid. Op basis van dit document kan het team goede gesprekspartner zijn voor bestuur, ouders, het samenwerkingsverband, het speciaal onderwijs en organisaties voor welzijn en zorg.