IKC Budschop

Ospelseweg 18 6031 AK Nederweert

Schoolfoto van IKC Budschop

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het afgelopen schooljaar hebben we voor de vierde keer Route 8 afgenomen. 

De schoolweging is: 29,76 De schoolspreiding is: 5,8 

Het landelijk gemiddelde behorend bij een schoolweging van 29,76 % is 62,1% 1S/2F. IKC Budschop heeft over drie jaar een gemiddelde van 60,7% behaald.  Dit is iets onder het landelijk gemiddelde, maar ruim boven de signaleringswaarde van 49% 

We zijn trots op het behaalde resultaat!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari en februari worden de midden toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem afgenomen. In mei en juni nemen we de eind toetsen af.

Op basis daarvan, de methodegebonden toetsen, de bevindingen van de leerkracht in de groep, gesprekken met ouders en kinderen worden de groepsplannen bijgesteld.

De ontwikkeling van kinderen wordt gevolgd door het gebruik van Mijn Kleutergroep en MijnRapportfolio. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school wordt gewerkt met een heldere procedure als het gaat om het samenstellen van het schooladvies voor het voortgezet onderwijs.

In groep 7 starten we met de gesprekken met kinderen, ouders en leerkrachten om een passende keuze richting VO te kunnen maken.

Bij de samenstelling van het schooladvies gaan we uit van een aantal beschikbare gegevens, die we in de schoolloopbaan van de leerlingen verzameld hebben. U kunt hierbij denken aan resultaten van tussentoetsen over de afgelopen 8 schooljaren, intelligentiegegevens en gegevens uit observaties van leerkrachten over bijvoorbeeld werkhouding en doorzettingsvermogen.

Het advies wordt in overleg tussen leerkracht, kind, ouders en intern begeleider samengesteld.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Daar waar mensen elkaar ontmoeten, komt emotie aan de oppervlakte. Soms voelt de ontmoeting goed en bloeit de samenwerking en communicatie, maar soms verloopt de communicatie niet goed en is er emotioneel gedoe. Op het werk, thuis of op het IKC hebben we goede momenten met elkaar en we ervaren dat als plezierig. Ook op het IKC willen we het liefst de hele dag glimmende en blije gezichten. Wij weten als geen ander dat rust, geborgenheid en veiligheid ontzettend belangrijk zijn.

We willen liever investeren in de 'voorfase'. Kinderen beter met elkaar leren omgaan en daardoor minder ruzies te hebben. Door kinderen te leren hun eigen probleem, onenigheid of ruzie op te lossen op een goede manier. Wij hebben gekozen voor de programma's 'Rots en water', 'Groepsgeluk' en de 'Conflicthantering'.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen voelt zich veilig
  • Respecteer en help elkaar
  • Positief communiceren

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie heeft IKC Budschop in oktober 2018 bezocht. Onze school valt in het basistoezicht. Jaarlijks sturen we actuele informatie naar de inspectie, zodat de inspectie de kwaliteit van onze school op afstand kan monitoren. 

Terug naar boven