IKC Budschop

Ospelseweg 18 6031 AK Nederweert

Schoolfoto van IKC Budschop

Het team

Toelichting van de school

We werken met een driejarige cyclus. Het ene jaar komt het onderwijzend personeel aan bod, gevolgd door de ouders en het jaar erna de leerlingen. 

In 2022 is er een tevredenheidspeiling geweest voor onderwijzend personeel.

Met de peiling zijn we tevreden en deze geeft een reëel beeld van de werksituatie. We scoren gemiddeld een 7,5. De zaken met en voor collega's zijn goed geregeld op school. 

Omdat we met veel nieuwe collega's zijn gestart schooljaar '21-'22 zijn er nog aandachtpunten waar we aan gaan werken schooljaar '22-'23. 

  • missie / visie aanscherpen en eigen maken
  • borgen
  • samenwerking verbeteren binnen het IKC (binnen het team, met de opvang, met ouders, met omgeving)

In schooljaar '22-'23 zijn de ouders bevraagd.

De ouders geven de school gemiddeld een 7,8. Hier zijn we trots op!

Ze zijn tevreden over de kleinschaligheid van de school, de sfeer, het onderwijs en de voorzieningen.

We mogen volgens hen nog meer inzetten op gepersonaliseerd leren. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

MeerderWeert heeft een vervangingspoule waar we gebruik van kunnen maken.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het team van IKC Budschop bestaat uit 15 collega's. Ieder van ons heeft haar eigen talent en expertise. Dit zetten wij zo goed mogelijk in, om de kwaliteit hoog te houden.

Rots en water

Op ons IKC vinden wij het belangrijk dat kinderen stevig in hun schoenen leren staan. Door de training van Rots en water aan alle groepen te geven, worden de sociale competenties verder ontwikkeld.

Sport en bewegen

Wij vinden het belangrijk dat mensen, en vooral jongeren, voldoende sporten.

Wij gaan twee keer per week gymmen. Een keer gaan we met de bus naar de sporthal De Bengele. Daar worden de gymlessen verzorgd door een vakleerkracht, Jenny Smeets. Het andere gymmoment verzorgen we buiten op het terrein van Jong Nederland. De leerkrachten geven deze lessen zelf.

Ook worden de muzieklessen verzorgd door een vakleerkracht, juf Suzanne. Zij komt 30 weken per jaar de muzieklessen geven in alle groepen. 

Voor kinderen uit de groepen 3 t/m 8 die de taal nog onvoldoende beheersen is de TaleNT2 school in Weert de locatie die het best passende aanbod biedt, totdat de kinderen de Nederlandse taal voldoende beheersen om het onderwijs op IKC Budschop te vervolgen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen werken we thematisch. Alle domeinen van het kleuteronderwijs komen voorbij, van rekenen en lezen tot beeldende vorming en muziek. We werken met doorgaande leerlijnen en duidelijke lesdoelen. Afhankelijk van de behoefte van de groep en kinderen wordt de onderwijstijd per vak aangepast.
De ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd m.b.v. het kleutervolgsysteem MijnKleutergroep. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De roosters zijn zo ingedeeld dat we de onderwijstijd per vak flexibel kunnen aanbieden. 

Op IKC Budschop werken we vanuit leerlijnen en doelen om zo het beste aan te sluiten bij de ontwikkeling van de kinderen. Wij maken gebruik van MijnRapportfolio om samen met de kinderen hun ontwikkeling goed te kunnen volgen. Zo hebben ze mede de regie over hun eigen ontwikkeling en leerproces.

Om de kinderen zo goed mogelijk te begeleiden tijdens dit leerproces zetten we Didactisch Coachen in met als doel kinderen vanuit hun kracht te laten leren middels effectieve feedback en denk stimulerende vragen. Zo leren ze hun kwaliteiten en vaardigheden optimaal benutten en verder uitbouwen. Kinderen zijn door deze coachinig gemotiveerd en hebben zelfvertrouwen. Zo leren de kinderen in een vertrouwde omgeving zelfstandig, wereldwijs en klaar voor hun toekomst te worden.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle leerlingen zijn uniek en op hun eigen manier speciaal. Daarnaast zijn er leerlingen met een specifieke problematiek/uitdaging.

Wat wij kinderen kunnen bieden staat omschreven in ons schoolondersteuningsprofiel.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We werken vanaf dit schooljaar met de methode GO!

Samenhangend leren staat centraal. Verwondering, verbinding en talentontwikkeling zijn belangrijke pijlers. GO! biedt  thematisch en geïntegreerd onderwijs voor groep 1 t/m 8. Verschillende vakken zoals wereldoriëntatie, burgerschap, taal en lezen worden met elkaar verbonden.

In groep 4-5 werken we nu met 'Actief leren lezen'. Centraal in deze leesmethode staat het vergroten van de leesvaardigheid, het leesbegrip en het leesplezier van kinderen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Sinds januari 2022 biedt Hoera dagopvang voor kinderen van 0-13 jaar.
Er zijn babyspecialisten aanwezig voor de zorg en ontwikkeling van de baby's. 
De peuterspeelzaal is een VVE locatie wat betekent dat het peuterprogramma (Puk en Ko) een belangrijke rol heeft in de ontwikkeling van een peuter. Alle medewerkers zijn VVE geschoold. Zij zorgen ervoor dat de peuters, indien nodig, bv extra taalaanbod krijgen in de vorm van educatieve programma's. Op die manier wordt al vroegtijdig gewerkt aan het terugdringen van een mogelijke (taal) achterstand. In nauw contact met het basisonderwijs wordt alles in het werk gesteld om de peuters zo optimaal mogelijk aan hun schoolloopbaan te laten beginnen. 
Ook biedt Hoera voor- en naschoolse opvang.

Terug naar boven