Meester Kremerschool

Reigerlaan 7 1394 CK Nederhorst den Berg

  • Entree.
  • Schoolfoto van Meester Kremerschool
  • Moestuin in het najaar.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen van de Meester Kremerschool maken de eindtoets van Route 8.

ROUTE 8: iedere leerling op zijn eigen niveau. 

ROUTE 8 is een digitale, adaptieve toets die het taal- en rekenniveau van uw kind meet. De ROUTE 8 eindtoets geeft een advies voor een schoolniveau en daarnaast wordt weergegeven of de referentieniveaus behaald zijn.

Digitaal: De toets wordt via internet afgenomen en duurt slechts twee à drie klokuren. Uw kind krijgt een eigen inlogcode. Uiteraard werkt uw kind in een beveiligde omgeving.

Adaptief betekent dat de toets zich aanpast aan het niveau van uw kind. Ieder kind doorloopt op deze manier een eigen route door de toets en maakt dus een unieke toets. Zo krijgt uw kind nooit teveel te moeilijke of juist te makkelijke vragen, maar ze worden wel altijd uitgedaagd. Dit werkt voor uw kind prettig en zo min mogelijk belastend. Doordat iedere leerling een eigen toets maakt, kan de toets verspreid worden afgenomen. ROUTE 8 mag worden afgenomen tussen 15 april en 15 mei. De school van uw leerling bepaalt zelf op welke dag(en) de toets wordt afgenomen. Mocht uw kind ziek zijn, dan kan de toets later in de periode worden afgenomen.

Voor kinderen met dyslexie zijn er ondersteuningsmogelijkheden.

Rapportage: 

De rapportage ontvangt u via de school van uw kind. Hier worden de resultaten van de onderdelen, het schoolniveau en de behaalde referentieniveaus weergegeven.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten aan de hand van de LVS-Citotoetsen worden op leerkracht- en schoolniveau besproken tijdens de studiedag.

De resultaten geven aanleiding tot handhaving, bijsturing of aanpassing van de begeleiding van de leerlingen of de groep of de resultaten hebben invloed op de aanpak binnen de school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies voor het middelbaar onderwijs is gebaseerd op een aantal onderdelen:

* de resultaten van de LVS-Cito van groep 6,7 en 8 op de onderdelen begrijpend lezen, rekenen, spelling en studievaardigheden

* de methodetoetsen

* de werkhouding (concentratie, zelfstandigheid, initiatief nemen,..)

* omgaan met huiswerk

* algemene interesse

 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Meester Kremerschool gaat uit van de STER-methode.

Door het hanteren van de STER-Methode vormen wij een compleet beeld van uw kind.

Wij doen dit omdat we op deze wijze beter de echte onderwijsbehoefte van uw kind kunnen vinden. 

De STER kent dan ook vijf deelgebieden.

1. Positief leefklimaat / welbevinden:  een positief leefklimaat is een belangrijke basis om cognitief en pedagogisch te ontwikkelen mogelijk te maken.

2. Positief leerklimaat / betrokkenheid:  wanneer er een positief leerklimaat is kan de ontwikkelmotor van de leerlingen op volle toeren draaien.

3. Zelfstandig en verantwoordelijk gedrag van leerlingen.

4. Sociaalvaardig gedrag. Het is een oefening om ruimtegevend en ruimtenemend gedrag te laten zien op de juiste momenten in de groep en voor jezelf.

5. Leeropbrengsten die recht doen aan het potentieel van de kinderen

Werken met ZIEN! en de Kanjertraining ondersteunen deze benadering van de leerlingen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden en betrokkenheid
  • Eigen verantwoordelijkheid
  • Kind als geheel

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven